"Vastaanottamisen halu" : Ihminen ja kollektiivi Bnei Baruchin Kabbalah for the Student -teoksessa
Kujala, Johanna (2022-05-02)
"Vastaanottamisen halu" : Ihminen ja kollektiivi Bnei Baruchin Kabbalah for the Student -teoksessa
Kujala, Johanna
(02.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060242060
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060242060
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitän Bnei Baruchin kabbalan opetuksessa esiintyviä näkemyksiä ihmisestä ja ihmiskollektiivista. Bnei Baruch on vuonna 1991 perustettu liike, jonka opetukset perustuvat Rav Yehuda Ashlagin (1884–1954) kirjoituksiin. Hänen sanotaan olevan 1900 -luvun merkittävin kabbalisti, jonka opit perustuvat kabbalan luriaaniseen haaraan. Kabbala on perinteisesti juutalaisuuteen liitetty mystinen suuntaus, jonka historia ulottuu muinaisiin viisausperinteisiin. Tutkimani Bnei Baruchin kabbala on nykykabbalaa, jonka opit ovat tarjolla myös ei-juutalaisille.
Aineistoni on Kabbala for the Student (2009). Se on 860 -sivuinen perusteos kabbalasta, jonka on toimittanut Bnei Baruchin perustaja, rabbi Michael Laitman. Tutkimusongelmanani teoksen välittämä ihmiskäsitys, ja millaisena oppi esittää ihmiyhteisön ja kollektiivin. Tutkimuksen teossa hyödynnän sisällönanalyysin menetelmää, ja otteeni on fenomenologishermeneuttinen. Teen myös näkyväksi aktiivisen kuvittelun menetelmän tutkielman teon välineenä. Teoriataustani nojaa länsimaisen esoteerisuuden tutkimukseen. Lisäksi analysoin aineistosta tekemiäni poimintoja posthumanismista kumpuavaa antiessentialistista näkökulmaa hyödyntäen.
Analyysissäni päädyin siihen, että Kabbala for the Student -teoksen esoteerinen ihminen ja kollektiivi ovat analogioita toisilleen. Vastaavuudet luonnehtivat koko kosmologiaa. Samassa määrin ihminen ja kollektiivi ovat kaiken aikaa muutoksen tilassa, ja muutos on myös perimmäinen tavoite, jota luonnehditaan dvekut -käsitteellä. Se tarkoittaa adeesiota Luojan kanssa. Kabbalassa määritellään muutoksen suunta, joka on tulla osaksi Kaitselmusta. Kaitselmus on ihmiskunnan ja Luojan yhteisesti luoma olemassaolon muoto, jota kuvataan aineistossa myös luontona. Tarkastelin Kaitselmusta myös posthumanistisen kasviajattelun näkökulmasta, jonka mukaan empaattisuus on ihmiselle inkarnaatioprosessissa vegetatiiviselta tasolta peräisin oleva piirre. Näin esoteerisuuden elävän luonnon kategoria sai yllättävän merkityksen. Lisäksi mielikuvitus on oppien parissa varsin aktiivisessa käytössä. Se on implisiittinen piirre, jota aktivoidaan opin ohessa. Sitä myös kuvataan voimana, joka vie pahasta poispäin ja etäännyttää, sen lisäksi että se mahdollistaa yhteyden mm. Kaitselmukseen.
Aineiston ollessa rikasta ja tekstin erityistä, sitä voisi valitsemani näkökulman lisäksi lähestyä myös esimerkiksi retorisen tutkimuksen tai tekstin tutkimuksen näkökulmista. Bnei Baruchin synnyn historiaa olisi myös syytä tutkia. In this master’s thesis, I explore Bnei Baruch’s views on man and the human collective in teachings of Kabbalah for the Student (2009). Bnei Baruch is a movement founded in 1991, whose teachings are based on the writings of Rav Yehuda Ashlag (1884–1954). He is said to be the greatest kabbalist in the 20th century, whose teachings are based on the Lurianic kabbalah. Kabbalah is a mystical trend associated with Judaism, and the history of kabbalah goes back to ancient traditions of wisdom. Bnei Baruch kabbalah -teachings are contemporary kabbalah, and the teachings are also available to non-Jews.
My material for this thesis is Kabbalah for the student (2009). Ii is an 860-page masterpiece about Kabbalah, edited by Rabbi Michael Laitman, the founder of Bnei Baruch. My research problem is the human conception conveyed by the work, and how doctrine presents the human community and the collective. In my thesis I am using the method of purpose analysis, and my approach is phenomenological. I also make visible the method of visible imagination as a means of making a dissertation. My theoretical background rests on the study of Western esotericism. In addition, I analyze the excerpts I have made from the material using an anti-essentialist perspective emerging from posthumanism.
In my analysis, I concluded that the esoteric man and the collective of Kabbalah for the student are analogies to each other. The equivalences characterize the whole cosmology. To the same extent, man and the collective are in a state of change all the time, and change is also the ultimate goal, characterized by the concept of dvekut. It means adhesion with the Creator. Kabbalah defines the direction of change that is to become part of the Providence. Providence is a form of existence created jointly by mankind and the Creator, which is also described in nature as nature. I also looked at Providence from the perspective of posthumanist plant thinking, according to which empathy is a trait at the vegetative level in the process of incarnation for man. Thus the esoteric category of living nature took on a surprising significance. The imagination is quite a means to use. It is an implicit feature that is activated alongside doctrine. This is also described as a force that takes you away from evil and distances you, in addition it allows you to connect e.g. for Providence.
The material can also be seen as rich and the text special, it could be approached from the perspectives of rhetorical research or text research in addition to the perspective I have chosen. The history of Bnei Baruch should also be studied.
Aineistoni on Kabbala for the Student (2009). Se on 860 -sivuinen perusteos kabbalasta, jonka on toimittanut Bnei Baruchin perustaja, rabbi Michael Laitman. Tutkimusongelmanani teoksen välittämä ihmiskäsitys, ja millaisena oppi esittää ihmiyhteisön ja kollektiivin. Tutkimuksen teossa hyödynnän sisällönanalyysin menetelmää, ja otteeni on fenomenologishermeneuttinen. Teen myös näkyväksi aktiivisen kuvittelun menetelmän tutkielman teon välineenä. Teoriataustani nojaa länsimaisen esoteerisuuden tutkimukseen. Lisäksi analysoin aineistosta tekemiäni poimintoja posthumanismista kumpuavaa antiessentialistista näkökulmaa hyödyntäen.
Analyysissäni päädyin siihen, että Kabbala for the Student -teoksen esoteerinen ihminen ja kollektiivi ovat analogioita toisilleen. Vastaavuudet luonnehtivat koko kosmologiaa. Samassa määrin ihminen ja kollektiivi ovat kaiken aikaa muutoksen tilassa, ja muutos on myös perimmäinen tavoite, jota luonnehditaan dvekut -käsitteellä. Se tarkoittaa adeesiota Luojan kanssa. Kabbalassa määritellään muutoksen suunta, joka on tulla osaksi Kaitselmusta. Kaitselmus on ihmiskunnan ja Luojan yhteisesti luoma olemassaolon muoto, jota kuvataan aineistossa myös luontona. Tarkastelin Kaitselmusta myös posthumanistisen kasviajattelun näkökulmasta, jonka mukaan empaattisuus on ihmiselle inkarnaatioprosessissa vegetatiiviselta tasolta peräisin oleva piirre. Näin esoteerisuuden elävän luonnon kategoria sai yllättävän merkityksen. Lisäksi mielikuvitus on oppien parissa varsin aktiivisessa käytössä. Se on implisiittinen piirre, jota aktivoidaan opin ohessa. Sitä myös kuvataan voimana, joka vie pahasta poispäin ja etäännyttää, sen lisäksi että se mahdollistaa yhteyden mm. Kaitselmukseen.
Aineiston ollessa rikasta ja tekstin erityistä, sitä voisi valitsemani näkökulman lisäksi lähestyä myös esimerkiksi retorisen tutkimuksen tai tekstin tutkimuksen näkökulmista. Bnei Baruchin synnyn historiaa olisi myös syytä tutkia.
My material for this thesis is Kabbalah for the student (2009). Ii is an 860-page masterpiece about Kabbalah, edited by Rabbi Michael Laitman, the founder of Bnei Baruch. My research problem is the human conception conveyed by the work, and how doctrine presents the human community and the collective. In my thesis I am using the method of purpose analysis, and my approach is phenomenological. I also make visible the method of visible imagination as a means of making a dissertation. My theoretical background rests on the study of Western esotericism. In addition, I analyze the excerpts I have made from the material using an anti-essentialist perspective emerging from posthumanism.
In my analysis, I concluded that the esoteric man and the collective of Kabbalah for the student are analogies to each other. The equivalences characterize the whole cosmology. To the same extent, man and the collective are in a state of change all the time, and change is also the ultimate goal, characterized by the concept of dvekut. It means adhesion with the Creator. Kabbalah defines the direction of change that is to become part of the Providence. Providence is a form of existence created jointly by mankind and the Creator, which is also described in nature as nature. I also looked at Providence from the perspective of posthumanist plant thinking, according to which empathy is a trait at the vegetative level in the process of incarnation for man. Thus the esoteric category of living nature took on a surprising significance. The imagination is quite a means to use. It is an implicit feature that is activated alongside doctrine. This is also described as a force that takes you away from evil and distances you, in addition it allows you to connect e.g. for Providence.
The material can also be seen as rich and the text special, it could be approached from the perspectives of rhetorical research or text research in addition to the perspective I have chosen. The history of Bnei Baruch should also be studied.