Alakoulun opettajien kokemuksia digitaalisista oppikirjoista
Reunanen, Anna-Reetta (2022-05-03)
Alakoulun opettajien kokemuksia digitaalisista oppikirjoista
Reunanen, Anna-Reetta
(03.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060242642
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060242642
Tiivistelmä
Oppimateriaalit ovat historian aikana muuttuneet yhteiskunnan muutoksen sekä teknologisen
kehityksen vaikutuksesta. Oppikirjoista on tehty digitaalisia versioita niin opettajille kuin oppilaille.
Digitaaliset oppikirjat ovat olleet käytössä vähän aikaa suhteessa paperisiin oppikirjoihin, joten on
tarpeen selvittää, millaisia ominaisuuksia digitaalisissa oppikirjoissa on mahdollista olla ja miten
käyttäjät saadaan tietoisiksi näistä ominaisuuksista.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää käytössä olevien digitaalisten oppikirjojen ominaisuuksia ja
niiden hyödyllisyyttä alakoulun opettajien näkökulmasta. Vastaajat valitsivat yhden käyttämistään
digitaalisista oppikirjoista ja arvioivat erilaisten ominaisuuksien löytymistä. Ominaisuudet oli jaettu
kolmeen ulottuvuuteen: yksilöllinen oppiminen, ryhmälle jakaminen ja oppimissuoritus. Jokaista
ominaisuuden toteutumista arvioitiin väitteiden avulla. Tämän jälkeen vastaajat arvioivat yleisesti,
kuinka hyödyllisiä ominaisuudet olisivat digitaalisissa oppikirjoissa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin,
kuinka paljon eri syyt vaikuttavat digitaalisen oppikirjan käyttämättömyyteen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin tammikuun ja maaliskuun 2022 välisenä aikana Webropolkyselylomakkeen avulla. Linkkiä kyselyyn jaettiin Facebook-ryhmien ja rehtoreiden kautta.
Tutkimuksen näytteeksi muodostui 60 vastaajaa. Vastaajista 46:lla digitaalinen oppikirja oli käytössä
ja 14:sta ei ollut käytössä mitään digitaalista oppikirjaa. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja aineisto
analysoitiin kuvailevana määrällisenä tutkimuksena. Kuvailua tehtiin tilastollisilla tunnusluvuilla
keskiarvolla ja moodilla. Lisäksi ominaisuuden löytymisen ja hyödyllisyyden suhdetta selvitettiin
ristiintaulukoinnilla.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että yksilöllisen oppimisen ulottuvuuden ominaisuudet löytyivät
nykyisistä digitaalisista oppikirjoista vaihtelevasti eli joillakin ominaisuudet toteutuivat hyvin ja lähes
samalla määrällä vastaajia ominaisuutta ei löytynyt lainkaan. Yksilöllisen oppimisen ulottuvuuden
ominaisuudet koettiin kuitenkin hyödyllisiksi. Ryhmälle jakamisen ulottuvuuden ominaisuudet
toteutuivat huonoiten käytössä olevissa digitaalisissa oppikirjoissa verrattuna muihin ulottuvuuksiin.
Nämä ominaisuudet koettiin kuitenkin hyödylliseksi. Oppimissuorituksen ominaisuudet toteutuivat
oppikirjoissa vaihtelevasti. Tämän ulottuvuuden ominaisuudet koettiin kuitenkin eniten hyödylliseksi
verrattuna muihin ulottuvuuksiin. Kuitenkin pienellä erolla yksilöllisen oppimisen ominaisuuksiin
verrattuna. Käyttämättömyyden syissä vastaajat jakautuivat vastausvaihtoehtojen molempiin päihin
melko tasaisesti eli vastauksista ei noussut esiin jotakin tiettyä syytä käyttämättömyydelle vaan
käyttämättömyyteen vaikuttaa monet eri syyt.
kehityksen vaikutuksesta. Oppikirjoista on tehty digitaalisia versioita niin opettajille kuin oppilaille.
Digitaaliset oppikirjat ovat olleet käytössä vähän aikaa suhteessa paperisiin oppikirjoihin, joten on
tarpeen selvittää, millaisia ominaisuuksia digitaalisissa oppikirjoissa on mahdollista olla ja miten
käyttäjät saadaan tietoisiksi näistä ominaisuuksista.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää käytössä olevien digitaalisten oppikirjojen ominaisuuksia ja
niiden hyödyllisyyttä alakoulun opettajien näkökulmasta. Vastaajat valitsivat yhden käyttämistään
digitaalisista oppikirjoista ja arvioivat erilaisten ominaisuuksien löytymistä. Ominaisuudet oli jaettu
kolmeen ulottuvuuteen: yksilöllinen oppiminen, ryhmälle jakaminen ja oppimissuoritus. Jokaista
ominaisuuden toteutumista arvioitiin väitteiden avulla. Tämän jälkeen vastaajat arvioivat yleisesti,
kuinka hyödyllisiä ominaisuudet olisivat digitaalisissa oppikirjoissa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin,
kuinka paljon eri syyt vaikuttavat digitaalisen oppikirjan käyttämättömyyteen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin tammikuun ja maaliskuun 2022 välisenä aikana Webropolkyselylomakkeen avulla. Linkkiä kyselyyn jaettiin Facebook-ryhmien ja rehtoreiden kautta.
Tutkimuksen näytteeksi muodostui 60 vastaajaa. Vastaajista 46:lla digitaalinen oppikirja oli käytössä
ja 14:sta ei ollut käytössä mitään digitaalista oppikirjaa. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja aineisto
analysoitiin kuvailevana määrällisenä tutkimuksena. Kuvailua tehtiin tilastollisilla tunnusluvuilla
keskiarvolla ja moodilla. Lisäksi ominaisuuden löytymisen ja hyödyllisyyden suhdetta selvitettiin
ristiintaulukoinnilla.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että yksilöllisen oppimisen ulottuvuuden ominaisuudet löytyivät
nykyisistä digitaalisista oppikirjoista vaihtelevasti eli joillakin ominaisuudet toteutuivat hyvin ja lähes
samalla määrällä vastaajia ominaisuutta ei löytynyt lainkaan. Yksilöllisen oppimisen ulottuvuuden
ominaisuudet koettiin kuitenkin hyödyllisiksi. Ryhmälle jakamisen ulottuvuuden ominaisuudet
toteutuivat huonoiten käytössä olevissa digitaalisissa oppikirjoissa verrattuna muihin ulottuvuuksiin.
Nämä ominaisuudet koettiin kuitenkin hyödylliseksi. Oppimissuorituksen ominaisuudet toteutuivat
oppikirjoissa vaihtelevasti. Tämän ulottuvuuden ominaisuudet koettiin kuitenkin eniten hyödylliseksi
verrattuna muihin ulottuvuuksiin. Kuitenkin pienellä erolla yksilöllisen oppimisen ominaisuuksiin
verrattuna. Käyttämättömyyden syissä vastaajat jakautuivat vastausvaihtoehtojen molempiin päihin
melko tasaisesti eli vastauksista ei noussut esiin jotakin tiettyä syytä käyttämättömyydelle vaan
käyttämättömyyteen vaikuttaa monet eri syyt.