Sukupuolistereotypioita vai -tietoisuutta? : Sukupuoli 6. luokan äidinkielen ja kirjallisuuden ja B1-ruotsin oppikirjoissa
Kuosa, Anniina (2022-05-05)
Sukupuolistereotypioita vai -tietoisuutta? : Sukupuoli 6. luokan äidinkielen ja kirjallisuuden ja B1-ruotsin oppikirjoissa
Kuosa, Anniina
(05.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060242362
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060242362
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten sukupuoli tulee esille Otavan ja Sanoma Pron 6. luokan äidinkielen ja kirjallisuuden ja B1-ruotsin oppikirjoissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuolittuneisuus ja sukupuolitietoisuus ilmenevät tutkittavissa oppikirjoissa.
Tutkimuksen aineisto koostui kahdesta äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasta, Välkky 6 ja Uusi Kipinä 6 sekä kahdesta B1-ruotsin oppikirjasta, På gång 1 ja Megafon 1. Aineistoa lähestyttiin sekä määrällisesti että laadullisesti. Aineistoa käsiteltiin määrällisesti kvantifioimalla. Kvantifioinnin avulla selvitettiin oppikirjoissa esiintyvää sukupuolijakaumaa sekä tekstin että kuvituksen osalta. Lisäksi aineistoa tarkasteltiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Laadullinen tarkastelu piti sisällään esimerkiksi kirjoissa esiintyvien henkilöiden ja hahmojen ominaisuuksien ja roolien tarkastelua sukupuolinäkökulmasta.
Tutkimustulokset osoittivat, että sukupuoli näyttäytyi oppikirjoissa monin eri tavoin. Määrällisen tarkastelun avulla havaittiin, että oppikirjojen teksteissä ja kuvituksessa esiintyi pääosin enemmän maskuliinisia ilmaisuja ja hahmoja. Lisäksi oppikirjoissa vahvistettiin dikotomista sukupuolijakoa, sukupuolistereotypioita sekä heteronormatiivisuutta. Sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus jäivät täysin huomiotta oppikirjoissa. Tutkimuksessa löydettiin kuitenkin myös joitain viitteitä oppikirjojen sukupuolitietoisuudesta, mikä näkyi esimerkiksi sukupuolten toiminnan kentän laajentumisena.
Tämän tutkimuksen avulla saatiin selville, että oppikirjat uusintavat jossain määrin yhteiskuntaan vakiintuneita käsityksiä sukupuolesta ja seksuaalisuudesta. Yleisesti ottaen voidaan todeta, että oppikirjoja on edelleen tarpeen kehittää sukupuolitietoisemmiksi. Tärkeää on kuvata sukupuolikategorioiden sisäistä moninaisuutta ilman kaavamaisia oletuksia, sekä lisätä ymmärrystä sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuteen liittyen.
Tutkimuksen aineisto koostui kahdesta äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasta, Välkky 6 ja Uusi Kipinä 6 sekä kahdesta B1-ruotsin oppikirjasta, På gång 1 ja Megafon 1. Aineistoa lähestyttiin sekä määrällisesti että laadullisesti. Aineistoa käsiteltiin määrällisesti kvantifioimalla. Kvantifioinnin avulla selvitettiin oppikirjoissa esiintyvää sukupuolijakaumaa sekä tekstin että kuvituksen osalta. Lisäksi aineistoa tarkasteltiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Laadullinen tarkastelu piti sisällään esimerkiksi kirjoissa esiintyvien henkilöiden ja hahmojen ominaisuuksien ja roolien tarkastelua sukupuolinäkökulmasta.
Tutkimustulokset osoittivat, että sukupuoli näyttäytyi oppikirjoissa monin eri tavoin. Määrällisen tarkastelun avulla havaittiin, että oppikirjojen teksteissä ja kuvituksessa esiintyi pääosin enemmän maskuliinisia ilmaisuja ja hahmoja. Lisäksi oppikirjoissa vahvistettiin dikotomista sukupuolijakoa, sukupuolistereotypioita sekä heteronormatiivisuutta. Sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus jäivät täysin huomiotta oppikirjoissa. Tutkimuksessa löydettiin kuitenkin myös joitain viitteitä oppikirjojen sukupuolitietoisuudesta, mikä näkyi esimerkiksi sukupuolten toiminnan kentän laajentumisena.
Tämän tutkimuksen avulla saatiin selville, että oppikirjat uusintavat jossain määrin yhteiskuntaan vakiintuneita käsityksiä sukupuolesta ja seksuaalisuudesta. Yleisesti ottaen voidaan todeta, että oppikirjoja on edelleen tarpeen kehittää sukupuolitietoisemmiksi. Tärkeää on kuvata sukupuolikategorioiden sisäistä moninaisuutta ilman kaavamaisia oletuksia, sekä lisätä ymmärrystä sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuteen liittyen.