SISU : Sisälle suojautumisharjoitusten toteutuminen peruskouluissa
Jalonen, Frans; Leppänen, Emilia (2022-05-10)
SISU : Sisälle suojautumisharjoitusten toteutuminen peruskouluissa
Jalonen, Frans
Leppänen, Emilia
(10.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060242183
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060242183
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa selvitetään sisälle suojautumisharjoitusten (SISU) toteutumista peruskouluissa. Aihetta ei ole tutkittu aikaisemmin, joten tällä tutkielmalla luodaan pohjaa aiheen tutkimiselle. Tutkielmalla pyritään lisäämään ymmärrystä aiheesta ja tuottamaan uutta tutkimukseen perustuvaa tietoa perusopetuksen turvallisuuskulttuurin kehittämistä varten. Sisälle suojautumiseen johtavat tilanteet ovat vaiettu ja sensitiivinen aihe, joten harjoituksien tarpeellisuus voi olla kyseenalaistettu monessa peruskoulussa. Riskit ovat kuitenkin olemassa olevia ja ne on tiedostettava. Harjoittelulla riskeihin pystytään varautumaan ja ennakoimaan niitä.
Peruskoulujen SISU-harjoituksien tilannetta selvitettiin tutkimusongelmien avulla. Alaongelmien avulla saadaan vastauksia tutkimuksen pääongelmaan, eli miten SISU-harjoitukset näyttäytyvät peruskouluissa. Alaongelmat keskittyvät tarkemmin tarkastelemaan harjoituksien sisältöjä, menetelmiä, määrää ja vastaajan näkökulmaa omasta turvallisuusosaamisestaan SISU-harjoituksissa.
SISU-harjoituksilla edistetään koulun turvallisuutta ja varaudutaan riskeihin. Tutkielman teoreettinen tausta on koostettu oppilaitosturvallisuuden edistämiseksi tarvittavasta teoriasta, koska aikaisempaa tutkimusaineistoa aiheesta ei ole. Tutkielman viitekehys on muodostettu oppilaitosturvallisuuttaa käsittelevistä käsitteistä. Tutkimus toteutettiin laadullisin ja määrällisin menetelmin eli tutkimuksessa hyödynnetään monimenetelmällistä tutkimusstrategiaa. Tutkimuksen kohdejoukkona toimivat opettajat, rehtorit ja koulun muu henkilökunta. Tutkimusaineisto kerättiin kohdejoukolta harkinnanvaraiseen otantaan perustuen kyselylomakkeella ja vastauksia saatiin 89. Kyselylomake koostui monivalintakysymyksistä, väittämistä ja avoimista kysymyksistä.
Tutkimustulosten perusteella saatiin selville, että vastaajat pitävät sisälle suojautumisharjoituksia tarpeellisina peruskouluissa. Sisälle suojautumista tulisi harjoitella ja kehittää entisestään. Tulosten perusteella näyttää siltä, että koulun henkilökunta (rehtorit, opettajat ja muu henkilöstö) tarvitsevat lisää tietoa SISU-harjoituksista, jotta he osaisivat ottaa huomioon oikeat SISU-harjoituksissa vaadittavat toimintamenetelmät. Koulun henkilökunta kaipaa ohjeita aiheen käsittelyyn oppilaiden kanssa, jotta harjoitus osattaisiin toteuttaa siten, etteivät oppilaat tuntisi harjoituksessa tai sen jälkeen pelkoa. Tuloksien perusteella voidaan päätellä, että mahdolliset kouluihin kohdistuvat sisälle suojautumista edellyttävät vaarat ja niiden perusteella tunnistettavat riskit tiedostetaan. Vaikka riskit tiedostetaan, niitä pidetään epätodennäköisinä. Siten harjoitukselle ei välttämättä nähdä välitöntä tarvetta. Sisälle suojautumisharjoituksilla kehitetään oppilaitoksen turvallisuuskulttuuria, turvallisuuskasvatusta ja ennakoidaan riskejä.
Peruskoulujen SISU-harjoituksien tilannetta selvitettiin tutkimusongelmien avulla. Alaongelmien avulla saadaan vastauksia tutkimuksen pääongelmaan, eli miten SISU-harjoitukset näyttäytyvät peruskouluissa. Alaongelmat keskittyvät tarkemmin tarkastelemaan harjoituksien sisältöjä, menetelmiä, määrää ja vastaajan näkökulmaa omasta turvallisuusosaamisestaan SISU-harjoituksissa.
SISU-harjoituksilla edistetään koulun turvallisuutta ja varaudutaan riskeihin. Tutkielman teoreettinen tausta on koostettu oppilaitosturvallisuuden edistämiseksi tarvittavasta teoriasta, koska aikaisempaa tutkimusaineistoa aiheesta ei ole. Tutkielman viitekehys on muodostettu oppilaitosturvallisuuttaa käsittelevistä käsitteistä. Tutkimus toteutettiin laadullisin ja määrällisin menetelmin eli tutkimuksessa hyödynnetään monimenetelmällistä tutkimusstrategiaa. Tutkimuksen kohdejoukkona toimivat opettajat, rehtorit ja koulun muu henkilökunta. Tutkimusaineisto kerättiin kohdejoukolta harkinnanvaraiseen otantaan perustuen kyselylomakkeella ja vastauksia saatiin 89. Kyselylomake koostui monivalintakysymyksistä, väittämistä ja avoimista kysymyksistä.
Tutkimustulosten perusteella saatiin selville, että vastaajat pitävät sisälle suojautumisharjoituksia tarpeellisina peruskouluissa. Sisälle suojautumista tulisi harjoitella ja kehittää entisestään. Tulosten perusteella näyttää siltä, että koulun henkilökunta (rehtorit, opettajat ja muu henkilöstö) tarvitsevat lisää tietoa SISU-harjoituksista, jotta he osaisivat ottaa huomioon oikeat SISU-harjoituksissa vaadittavat toimintamenetelmät. Koulun henkilökunta kaipaa ohjeita aiheen käsittelyyn oppilaiden kanssa, jotta harjoitus osattaisiin toteuttaa siten, etteivät oppilaat tuntisi harjoituksessa tai sen jälkeen pelkoa. Tuloksien perusteella voidaan päätellä, että mahdolliset kouluihin kohdistuvat sisälle suojautumista edellyttävät vaarat ja niiden perusteella tunnistettavat riskit tiedostetaan. Vaikka riskit tiedostetaan, niitä pidetään epätodennäköisinä. Siten harjoitukselle ei välttämättä nähdä välitöntä tarvetta. Sisälle suojautumisharjoituksilla kehitetään oppilaitoksen turvallisuuskulttuuria, turvallisuuskasvatusta ja ennakoidaan riskejä.