Sijaintiperusteisen oppimispelin yhteisöllinen suunnittelu : Tapaustutkimus yhteisöllisen suunnittelun prosessista uskonnonopetuksen kontekstissa
Oja, Aleksi (2022-05-11)
Sijaintiperusteisen oppimispelin yhteisöllinen suunnittelu : Tapaustutkimus yhteisöllisen suunnittelun prosessista uskonnonopetuksen kontekstissa
Oja, Aleksi
(11.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060242336
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060242336
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman ideana on kartoittaa sijaintiperusteisten pelien mahdollisuuksia tukea uskonnonopetusta peruskouluissa. Työssä tarkastellaan peruskouluikäisten oppijoiden kanssa toteutettua sijaintiperusteisen, interaktiivista tarinankerrontaa pääsisältönään hyödyntävän, oppimispelin yhteisöllistä suunnitteluprosessia ja sen tuloksia. Sijaintiperusteisten pelien ja interaktiivisen pedagogisen tarinankerronnan hyödyntäminen vaikuttaa luontevalta uskonnon opetuksen juutalaisuuteen ja kristinuskoon liittyvien sisältöjen kannalta, sillä ne ankkuroituvat menetelmällisesti moderneihin opetussuunnitelmiin, sekä juutalaisiin ja kristillisiin traditioihin.
Tutkielman puitteissa käsitteellistetään pelillisiä ja tarinallisia ideoita myöhemmin taustaprojektissa toteutettavaa oppimispeliä varten. Niin ikään kartoitetaan sitä, millaista suunnitteluvuorovaikutusta yhteisöllisessä suunnittelussa syntyy ja etsitään pedagogisia haasteita, jotka tulee ratkaista tällaisissa opetustapahtumissa. Eräs keskeinen näkökulma on, kykeneekö yhteisöllinen suunnittelu tuomaan kontekstia, tässä tapauksessa kohdekulttuuria, läheisemmän tuntuiseksi oppijoille.
Keskeisimpinä kontribuutioina tutkielmassa ovat itse suunnitteluprosessin tarkastelu ja sen lopputuloksen arviointi. Tulokset avaavat uusia näkymiä sijaintiperusteisten pelien tarjoamista mahdollisuuksista tukea uskonnonopetusta. Lisäksi itse suunnittelutyö on mahdollista nähdä oppimistilanteena, jossa oppiminen tapahtuu osana luovaa prosessia. Sijaintiperusteisuus nivoutuu osaksi tarinankerrontaa, sillä juutalaisessa ja kristillisessä traditiossa kulkeminen on keskeisessä asemassa. Esimerkiksi, yhä tänäkin päivänä kristityt suorittavat pyhiinvaelluksia. Tutkielman pohjalta nousee jatkotutkimussuuntia liittyen opetuspelin jatkokehitykseen ja yhteissuunnittelun hyödyntämiseen peruskoulutason uskonnonopetuksessa.
Tutkielman puitteissa käsitteellistetään pelillisiä ja tarinallisia ideoita myöhemmin taustaprojektissa toteutettavaa oppimispeliä varten. Niin ikään kartoitetaan sitä, millaista suunnitteluvuorovaikutusta yhteisöllisessä suunnittelussa syntyy ja etsitään pedagogisia haasteita, jotka tulee ratkaista tällaisissa opetustapahtumissa. Eräs keskeinen näkökulma on, kykeneekö yhteisöllinen suunnittelu tuomaan kontekstia, tässä tapauksessa kohdekulttuuria, läheisemmän tuntuiseksi oppijoille.
Keskeisimpinä kontribuutioina tutkielmassa ovat itse suunnitteluprosessin tarkastelu ja sen lopputuloksen arviointi. Tulokset avaavat uusia näkymiä sijaintiperusteisten pelien tarjoamista mahdollisuuksista tukea uskonnonopetusta. Lisäksi itse suunnittelutyö on mahdollista nähdä oppimistilanteena, jossa oppiminen tapahtuu osana luovaa prosessia. Sijaintiperusteisuus nivoutuu osaksi tarinankerrontaa, sillä juutalaisessa ja kristillisessä traditiossa kulkeminen on keskeisessä asemassa. Esimerkiksi, yhä tänäkin päivänä kristityt suorittavat pyhiinvaelluksia. Tutkielman pohjalta nousee jatkotutkimussuuntia liittyen opetuspelin jatkokehitykseen ja yhteissuunnittelun hyödyntämiseen peruskoulutason uskonnonopetuksessa.