Asianosaisen kuuleminen hallintomenettelyssä : Hallintolain 34 §:n mukainen menettely ja soveltamiskäytäntö korkeimmassa hallinto-oikeudessa
Kontulainen, Markus (2022-05-16)
Asianosaisen kuuleminen hallintomenettelyssä : Hallintolain 34 §:n mukainen menettely ja soveltamiskäytäntö korkeimmassa hallinto-oikeudessa
Kontulainen, Markus
(16.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060242134
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060242134
Tiivistelmä
Tutkielmassani tutkin asianosaisen kuulemista hallintomenettelyssä hallintolain 34 §:n mukaan. Kuulemisen teoreettisen viitekehyksen lisäksi tutkitaan korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuja, joissa HL 34 §:n soveltaminen on ollut merkittävää tapauksen ratkaisussa. Tutkimusotteeni on lainopillinen ja KHO:n tapauksia tutkitaan tekstianalyysin menetelmin.
Tutkimustuloksena havaitut kuulemisen ongelmat voidaan jakaa kuulemisen edellytysten arviointiin, johon sisältyy asianosaisuuden arviointi, HL 34.2 §:n poikkeusperusteiden soveltumisen arviointi sekä erityislain soveltumisen arviointi; ja kuulemisen toteuttamiseen, johon kuuluu viranomaisen selvitysvelvollisuus, asianosaisen tiedonsaantioikeus sekä kuulemisen valmistelu ja toteuttaminen. Asianosaisuuden ja kuulemisen poikkeusperusteiden arviointi on kuulemisen toteuttamisen arviointia monitulkintaisempaa niiden säännösten yleisyyden vuoksi. Asianosaispiiriä on pääsääntöisesti tulkittava laajentavasti ja toisaalta kuulemisesta poikkeamisen perusteita ei voida tulkinnalla laajentaa. Kuulemisen toteuttamisessa menettelysääntöjä tulee noudattaa tarkasti ja viranomaisen on otettava huomioon hyvän hallinnon vaatimukset. Tutkituissa kuulemisen toteuttamista koskevissa tapauksissa kuulemiskysymykset johtuivat pääasiassa viranomaisen huolimattomuudesta, eikä ollut havaittavissa kiperiä tulkintatilanteita, joista johtuen viranomainen olisi jättänyt kuulemisen toteuttamatta. Kuulemissäännösten tulkinnassa viranomaisen on erityisesti otettava huomioon kuulemisperiaatteen merkittävyys asianosaisen oikeussuojan takeena.
Viranomaisen tulee kiinnittää huomiota kuulemisen laadukkaaseen toteutumiseen ja merkitykseen asianosaista hallintomenettelyyn osallistavana toimena. KHO:n ratkaisulinja jalostaa kuulemisnormia ja viranomaisen tulee kehittää toimintaansa oikeuskäytännön perusteella. Kuulemisen kehittämiseksi tulisi myös selvittää hallinnon asiakkaiden kokemuksia kuulemisen toteutumisesta.
Tutkimustuloksena havaitut kuulemisen ongelmat voidaan jakaa kuulemisen edellytysten arviointiin, johon sisältyy asianosaisuuden arviointi, HL 34.2 §:n poikkeusperusteiden soveltumisen arviointi sekä erityislain soveltumisen arviointi; ja kuulemisen toteuttamiseen, johon kuuluu viranomaisen selvitysvelvollisuus, asianosaisen tiedonsaantioikeus sekä kuulemisen valmistelu ja toteuttaminen. Asianosaisuuden ja kuulemisen poikkeusperusteiden arviointi on kuulemisen toteuttamisen arviointia monitulkintaisempaa niiden säännösten yleisyyden vuoksi. Asianosaispiiriä on pääsääntöisesti tulkittava laajentavasti ja toisaalta kuulemisesta poikkeamisen perusteita ei voida tulkinnalla laajentaa. Kuulemisen toteuttamisessa menettelysääntöjä tulee noudattaa tarkasti ja viranomaisen on otettava huomioon hyvän hallinnon vaatimukset. Tutkituissa kuulemisen toteuttamista koskevissa tapauksissa kuulemiskysymykset johtuivat pääasiassa viranomaisen huolimattomuudesta, eikä ollut havaittavissa kiperiä tulkintatilanteita, joista johtuen viranomainen olisi jättänyt kuulemisen toteuttamatta. Kuulemissäännösten tulkinnassa viranomaisen on erityisesti otettava huomioon kuulemisperiaatteen merkittävyys asianosaisen oikeussuojan takeena.
Viranomaisen tulee kiinnittää huomiota kuulemisen laadukkaaseen toteutumiseen ja merkitykseen asianosaista hallintomenettelyyn osallistavana toimena. KHO:n ratkaisulinja jalostaa kuulemisnormia ja viranomaisen tulee kehittää toimintaansa oikeuskäytännön perusteella. Kuulemisen kehittämiseksi tulisi myös selvittää hallinnon asiakkaiden kokemuksia kuulemisen toteutumisesta.