Joukkorahoitus ja pääomamarkkinaunioni – Miten pääomamarkkinaunionin tavoitteet toteutuvat joukkorahoitusasetuksessa?
Onnela, Jere (2022-05-04)
Joukkorahoitus ja pääomamarkkinaunioni – Miten pääomamarkkinaunionin tavoitteet toteutuvat joukkorahoitusasetuksessa?
Onnela, Jere
(04.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060343020
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060343020
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan joukkorahoituksen sääntelyä EU:ssa, vertaamalla joukkorahoitusasetuksen sisältöä pääomamarkkinaunionin tavoitteisiin. Tutkielman metodeina on oikeustaloustieteen sääntelyteoria, sekä perinteinen lainoppi. Viime aikoina on finanssialalla noussut esille uusia innovatiivisia teknologioita, joita kutsutaan FinTech-teknologiaksi. Yksi näistä on joukkorahoitus, jonka tavoitteena on helpottaa rahoituksensaantia sekä tuoda yhteen sijoittajia ja rahoituksen hakijoita internetpohjaisella alustalla. Vaikka joukkorahoitus on kasvanut suureksi markkinaksi maailmalla, ovat EU:n joukkorahoitusmarkkinat jääneet alikehittyneiksi. Syynä tähän on harmonisoitujen sääntöjen puute. Tavoitteenaan korjata markkinoiden kehitys EU hyväksyi joukkorahoitusasetuksen vuonna 2020, osana suurempaa hanketta, pääomamarkkinaunionia. Tutkielmassa osoitetaan, että joukkorahoitusasetus edistää suurilta osin pääomamarkkinaunionin tavoitteita, jonka taas pitäisi sallia markkinoiden kehitys. Rajat ylittäviä esteitä madalletaan onnistuneesti EU:n laajuisen toimiluvan avulla, ja sijoittajien jako kahteen sekä siitä seuraavat toimenpiteet ovat perusteltuja. Joukkorahoitusasetus epäonnistuu kuitenkin sijoittajansuojaan liittyvissä tavoitteissa siinä määrin, että jälkimarkkinoiden luonti aloitetaan, mutta se jää epäselväksi. Myös alustan vastuu hankkeista jää kokonaan puuttumaan, joka muodostaa riskin sijoittajansuojalle. Kestävyyden edistäminen jää myös asetuksessa taka-alalle, vaikka siihen olisi selkeät mahdollisuudet. Tutkielmassa esitellään havaittuihin puutteisiin liittyen ratkaisuehdotuksia. Ensinnäkin jälkimarkkinoiden sääntelyä tulee selventää ohjeilla tai säännöksillä. Toiseksi alustat tai palveluntarjoajat tulee sitoa vastuun avulla niiden alustalle hyväksymiin hankkeisiin, moraalisen uhkapelin estämiseksi. Kestävyyttä taas voidaan edistää asetuksen mukaisten parametrien tai muun vertailukelpoisen mittarin avulla.