How Does Digital Inclusion Impact the Subjective Well-being of Young European Adolescents?
Walden, Tuomas (2022-05-12)
How Does Digital Inclusion Impact the Subjective Well-being of Young European Adolescents?
Walden, Tuomas
(12.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060342991
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060342991
Tiivistelmä
The European continent has a remarkably high level of saturation in terms of access to
personal computing technology in forms of personal computers (PC) and mobile phones. This
is evident from the high rates of ownership and usage of Internet among the youngest age
groups whose daily use of these devices has seen a further increase in the wake of the global
Covid-19 pandemic. This development increases the need to also study the effects of
digitalisation on the well-being of a yet relatively under researched demographic group of
adolescent children (ages 6-16) from their first-hand perspective. The study explores the impact
of digital technologies on the subjective well-being (SWB) of 9–12-year-old young adolescents
with the help of Children’s Worlds Project (CWP) data sample of (n=6,400) across seven viable
European countries divided into four regional groups. The study uses multivariate regression
analysis with interaction effects as its method of choice in exploring at the time the latest
available cross-sectional sample from the third wave of CWP project (2016-2019). As the
ownership and use of digital technologies has been previously identified as effective mitigators
to the risks leading to lowering of SWB, it is important to explore both the extent and
conditionality of these factors. The results of this study indicate that while there are significant
observable connections between these two aspects, what actually matters more is the family’s
support to the child in addition to the ownership and use of the digital items, which support the
previous study results on this particular topic. Euroopan mantereella on huomattavan korkea saturaatiotaso liittyen henkilökohtaiseen tietokoneteknologiaan tietokoneiden ja matkapuhelinten muodossa. Tämä on todistettavissa korkeilla internetin omistus- ja käyttömäärillä nuorimpien ikäryhmien keskuudessa, joiden päivittäinen laitteidenkäyttö on noussut entisestään maailmanlaajuisen Covid-19 pandemian jäljissä. Tämä kehityskulku lisää tarvetta myös digitalisaation vaikutusten tutkimisen suhteen liittyen verraten vähän tutkittuun nuorten lasten (iät 6–16) väestötilastoryhmään heidän omista näkökohdistaan käsin. Tämä tutkimus selvittää digitaaliteknologioiden vaikutuksia 9–12-vuotiaiden nuorten lasten henkilökohtaiseen hyvinvointiin Lasten Maailmat Projektin (LMP) datanäytteen (n=6400) avulla seitsemän sopivan eurooppalaisen maan kohdalla jaettuna neljään alueelliseen ryhmään. Tutkimus käyttää valittuna metodinaan monimuuttujallista regressioanalyysiä yhteisvaikutusefektien kanssa tutkiessaan tähän asti viimeisimmän poikkileikkauksellisen näytteen kolmatta aaltoa LMP:stä (2016–2019). Sikäli kun digitaaliteknologioiden omistajuuden sekä käytön on havaittu helpottavan ja vähentävän tehokkaasti matalampaan henkilökohtaiseen hyvinvointiin johtavia riskejä, on tärkeää selvittää näiden tekijöiden sekä laajuutta, että ehdollisuuksia. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että sikäli kun kahden edellä mainitun välillä huomattavia havaittavissa olevia yhteyksiä on toisaalta olemassa, ovat sitäkin tärkeämmässä roolissa kuitenkin perheen tuen rooli lapselle digitaaliesineiden omistuksen ja käytön lisäksi, mikä tukee aikaisempia aiheeseen liittyviä tutkimustuloksia.
personal computing technology in forms of personal computers (PC) and mobile phones. This
is evident from the high rates of ownership and usage of Internet among the youngest age
groups whose daily use of these devices has seen a further increase in the wake of the global
Covid-19 pandemic. This development increases the need to also study the effects of
digitalisation on the well-being of a yet relatively under researched demographic group of
adolescent children (ages 6-16) from their first-hand perspective. The study explores the impact
of digital technologies on the subjective well-being (SWB) of 9–12-year-old young adolescents
with the help of Children’s Worlds Project (CWP) data sample of (n=6,400) across seven viable
European countries divided into four regional groups. The study uses multivariate regression
analysis with interaction effects as its method of choice in exploring at the time the latest
available cross-sectional sample from the third wave of CWP project (2016-2019). As the
ownership and use of digital technologies has been previously identified as effective mitigators
to the risks leading to lowering of SWB, it is important to explore both the extent and
conditionality of these factors. The results of this study indicate that while there are significant
observable connections between these two aspects, what actually matters more is the family’s
support to the child in addition to the ownership and use of the digital items, which support the
previous study results on this particular topic.