Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettajien näkemyksiä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ystävyys- ja kaverisuhteista

Leinonen, Saila; Arikka, Emmi (2022-05-10)

Opettajien näkemyksiä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ystävyys- ja kaverisuhteista

Leinonen, Saila
Arikka, Emmi
(10.05.2022)
Katso/Avaa
PRO GRADU (2).pdf (948.6Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060743704
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä opettajilla on maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ystävyys- ja kaverisuhteista. Tutkimuksessa selvitettiin peruskoulussa työskentelevien opettajien käsityksiä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ystävyys- ja kaverisuhteista koulussa, niiden tukemisen keinoista sekä ystävyyssuhteiden vaikutuksista oppilaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Lisäksi kartoitettiin opettajien näkemyksiä, miten oppilaiden kaverisuhteita tulisi kehittää. Aiempiin maahanmuuttajaoppilaiden tutkimuksiin perustuen, oli keskeistä selvittää opettajan näkökulmasta, millainen merkitys ystävyys- ja kaverisuhteilla on maahanmuuttajaoppilaan koulupolulla. Tutkimusta varten haastateltiin 12 peruskoulussa työskentelevää luokan-, aineen- ja erityisopettajaa, jotka työskentelevät tai ovat työskennelleet maahanmuuttajataustaisten oppilaiden parissa. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelussa käytetyt teemat oli luotu teoreettisen viitekehyksen avulla. Tutkimusaineisto käsiteltiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysin menetelmiä käyttäen.
Tämän tutkimuksen päätulosten mukaan ystävyys- ja kaverisuhteet ovat tärkeitä kaikille oppilaille. Tutkimuksen mukaan maahanmuuttajaoppilaat muodostavat ystävyys- suhteensa helpommin toisten maahanmuuttajien kanssa. Tulokset osoittavat, että maahanmuuttajaoppilaiden kaverissuhteiden muodostumista vaikeuttavat homogeeninen oppilasaines ja kieli. Opettajat kokivat kouluympäristössä olevien ystävien ja kavereiden sitouttavan oppilaita koulunkäyntiin sekä edistävän heidän kouluviihtyvyyttänsä. Tutkimuksen mukaan kaverisuhteilla on myönteinen tai kielteinen vaikutus oppilaiden oppimiseen ja heidän koulumenestykseensä. Toimivien kaverisuhteiden nähdään vaikuttavan oppiaineissa menestymiseen, sosiaalisiin taitoihin sekä koulussa pärjäämiseen.
Tutkimuksen mukaan ystävyys- ja kaverisuhteilla on merkittävä yhteys jokaisen oppilaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ystävyys- ja kaverisuhteet mahdollistavat heidän kotoutumisensa ja sopeutumisen suomalaiseen yhteiskuntaan. Kiusaaminen heikentää oppilaiden kouluhyvinvointiin, mikä nähtiin tutkimuksessa merkittävänä ongelmana lasten ja nuorten ystävyys- ja kaverisuhteissa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat opettajien tuen olevan tärkeä tekijä kaikkien oppilaiden kaveritaitojen tukemisessa. Opettajien tuki on erityisen tärkeää, silloin kun maahanmuuttajaoppilas pyrkii luomaan ystävyys- ja kaverisuhteita, sillä heillä on usein heikko suomen kielen taito. Vertaisten tuki ja apu edesauttavat maahanmuuttajataustaisen oppilaan kielenoppimista. Tutkimuksen tärkeimmät huomiot osoittavat, etteivät opettajat koe oman pohjakoulutuksensa antavan riittäviä valmiuksia oppilaiden kaveritaitojen tukemiseen. Keskeisimpinä tekijöinä opettajat kokevat työn sekä lisäkoulutusten antaneen eniten tukea ja valmiuksia oppilaiden kaveri- ja tunnetaitojen tukemisessa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9229]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste