Näytä suppeat kuvailutiedot

Kuudesluokkalaisten metakognition tason kehittäminen matemaattisen intervention avulla

Kemppainen, Maija (2022-05-06)

dc.contributor.authorKemppainen, Maija
dc.date.accessioned2022-06-07T21:01:52Z
dc.date.available2022-06-07T21:01:52Z
dc.date.issued2022-05-06
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/154208
dc.description.abstractMetakognitio eli oppimaan oppiminen on yksi taitavan oppimisprosessin lähtökohdista. Oppilaan metakognitio alkaa kehittyä jo ennen kouluikää, mutta kehittyäkseen optimaalisesti oppilas tarvitsee ohjausta ja opetusta siitä, kuinka opitaan oppimaan tai ajattelemaan ajattelua. Usein oppilaan metakognition kehittymisen tukija on opettaja. Siksi tässä tutkimuksessa pyrittiin kehittämään oppilaiden metakognition tasoa opettajajohtoisesti matemaattisen intervention avulla. Tähän tutkimukseen osallistui kantahämäläisiä kuudesluokkalaisia oppilaita (N=15). Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena. Oppilaiden metakognition lähtötilanne mitattiin alkumittauksessa, loppumittauksessa sekä viivästetyssä mittauksessa. Alkumittauksen jälkeen aloitettiin kuuden viikon mittainen matemaattinen interventio. Interventiossa pyrittiin opettajajohtoisesti, mutta erilaisia sosiaalisia tilanteita sekä jatkuvaa reflektiota hyödyntäen kehittämään oppilaiden metakognitiota kerran viikossa. Osana interventiota oppilaat täyttivät puolistrukturoitua päiväkirjaa, jonka tarkoituksena oli edesauttaa oppilaita tiedostamaan metakognitiivisia taitojaan ja hyödyntämään metakognitiivista tietoaan. Intervention jälkeen oppilaat osallistuivat loppumittaukseen ja kuukausi loppumittauksen jälkeen oppilaat osallistuivat viivästettyyn mittaukseen. Tämän tutkimuksen tuloksissa tuli ilmi, että oppilaiden metakognitio kehittyi kuudenviikon mittaisen intervention aikana suurimmalla osalla oppilaista, mutta kaikilla oppilailla metakognitiossa ei tapahtunut kehitystä vaan jopa taantumista. Toisaalta tutkimustuloksista käy ilmi, että metakognition kehittyminen on todella yksilöllistä ja mitään yhtenäistä kehitysmallia ei ollut eri tasoryhmissä eikä niiden välillä. Tämä ilmiö on yhdenmukainen aikaisempien tutkimustulosten kanssa. Vaikka oppilaiden metakognition kehittyminen on yksilöllistä, tapahtui tämän tutkimuksen tulosten mukaan jo kuuden viikon intervention aikana kehitystä oppilaiden metakognitiossa. Tämän takia on tärkeää, että metakognitiota pyritään kehittämään kouluissa systemaattisesti.
dc.format.extent60
dc.language.isofin
dc.rightsfi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
dc.subjectmetakognitio, metakognition tasot, reflektio, interventio, toimintatutkimus, matematiikka
dc.titleKuudesluokkalaisten metakognition tason kehittäminen matemaattisen intervention avulla
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.rights.accessrightsavoin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2022060743899
dc.contributor.facultyfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|
dc.contributor.studysubjectfi=Educational Sciences, OKL Turku|en=Educational Sciences, OKL Turku|
dc.contributor.departmentfi=OKL Turku|en=|


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot