Yrityksen sisäinen viestintä : Case kuljetusliike X
Lindstedt, Katariina (2022-05-24)
Yrityksen sisäinen viestintä : Case kuljetusliike X
Lindstedt, Katariina
(24.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060743924
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060743924
Tiivistelmä
Sisäinen viestintä tarkoittaa viestintää, joka tapahtuu organisaation sisällä ja on suunnattu sen työntekijöille. Sisäisessä viestinnässä pyritään siihen, että henkilöstö pysyy ajan tasalla organisaatiossa tapahtuvista asioista ja että organisaatiossa vallitsee avoin vuorovaikutus. Parhaimmillaan sisäinen viestintä on organisaation jäsenten välistä yhdessä toteutettua vuorovaikutusta, jonka tarkoituksena on saada ihmiset tutuiksi toisilleen ja luoda viihtyisä työilmapiiri. Päivittäinen viestintä on työyhteisön toiminnan ydin, jossa jokaisella yhteisön jäsenellä on vastuunsa. Työyhteisön viestinnällä on kaksi tehtävää: yhteydenpito ja tiedottaminen. Tässä tutkielmassa tutkitaan yrityksen sisäistä viestintää hajautetussa organisaatiossa. Hajautetulla organisaatiolla tarkoitetaan määräaikaista tai pysyvää organisaatiota, jonka henkilöstö työskentelee yhteisen työtehtävän toteuttamiseksi ja tavoitteen saavuttamiseksi eri paikoissa käyttäen apunaan tieto- ja viestintäteknologiaa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on saada selville, miten kuljetusliikkeen sisäinen viestintä toimii hajautuneessa organisaatiossa ja miten hajautettu organisaatiomalli sekä organisaation kulttuuri vaikuttavat yrityksen sisäiseen viestintään. Tutkielma on laadullinen case-tutkimus, jossa aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksessa haastateltiin kymmentä yrityksen toimihenkilöä sekä viittä kuljettajaa eri toimipisteistä ympäri Suomea. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kirjallisuudesta sekä aiemmista tutkimuksista sisäiseen viestintään, hajautettuun organisaatioon sekä organisaatiokulttuuriin liittyen.
Tutkimuksessa selvitettiin hajautuneen organisaation viestinnän toimivuudesta ainoastaan toimihenkilöiden näkökulmasta, koska kuljettajien työnkuvaan se ei juurikaan vaikuta. Hajautetussa organisaatiossa viestinnän toimivuudella on merkittävä rooli niin organisaatiota koskevan tiedonkulun kannalta kuin myös jokaisen oman työtehtävän onnistuneen hoitamisen kannalta. Kuljetusliikkeen toimihenkilöt kertoivat, että viestintää toimipaikkojen välillä on päivittäin eikä heillä ole kynnystä ottaa yhteyttä toisen toimipaikan työntekijöihin. Toimihenkilöt kokivat saavansa viestit ajantasaisesti ja tasapuolisesti. Vastauksissa tuli myös ilmi maantieteelliset kulttuurierot toimintatavoissa sekä luonteenpiirteissä. Toimihenkilöt vastasivat avoimuuden olevan korkeassa arvossa yrityksessä. Se oli monelle myös tärkeä asia työssä viihtymisen kannalta, että ilmapiiri on avoin ja asioista puhutaan suoraan. Toimihenkilöiden keskuudessa vuorovaikutukselta odotettiin avointa ja rehellistä keskustelua kaikkien eri toimijoiden välillä. Toimihenkilöt olivat tähän tyytyväisiä. Kuljettajien keskuudessa nousi kritiikkiä avoimuudesta sekä vuorovaikutuksesta. Kuljettajat toivoivat avoimempaa viestintää sekä vuorovaikutteista keskustelua esimiesten kanssa.
Hajautetun organisaatiomallin takia yleisimmät viestintäkeinot yrityksessä olivat sähköisiä. Keskustelut kasvokkain koettiin tärkeänä osana hyvää viestintää sekä se, että asia tulee nähdyksi ja kuulluksi. Kuljetusliikkeen sisäiseen viestintään oltiin pääosin tyytyväisiä toimihenkilöiden sekä kuljettajien näkökulmasta, vaikka kuljettajilta tuli esiin kritiikkiäkin. Yrityksen sisäiseen viestintään on tutkimuksen mukaan löytynyt vakiintuneet toimivat tavat toimia. Virallisella viestinnällä on merkittävämpi rooli yrityksen viestinnässä kuin epävirallisella viestinnällä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on saada selville, miten kuljetusliikkeen sisäinen viestintä toimii hajautuneessa organisaatiossa ja miten hajautettu organisaatiomalli sekä organisaation kulttuuri vaikuttavat yrityksen sisäiseen viestintään. Tutkielma on laadullinen case-tutkimus, jossa aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksessa haastateltiin kymmentä yrityksen toimihenkilöä sekä viittä kuljettajaa eri toimipisteistä ympäri Suomea. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kirjallisuudesta sekä aiemmista tutkimuksista sisäiseen viestintään, hajautettuun organisaatioon sekä organisaatiokulttuuriin liittyen.
Tutkimuksessa selvitettiin hajautuneen organisaation viestinnän toimivuudesta ainoastaan toimihenkilöiden näkökulmasta, koska kuljettajien työnkuvaan se ei juurikaan vaikuta. Hajautetussa organisaatiossa viestinnän toimivuudella on merkittävä rooli niin organisaatiota koskevan tiedonkulun kannalta kuin myös jokaisen oman työtehtävän onnistuneen hoitamisen kannalta. Kuljetusliikkeen toimihenkilöt kertoivat, että viestintää toimipaikkojen välillä on päivittäin eikä heillä ole kynnystä ottaa yhteyttä toisen toimipaikan työntekijöihin. Toimihenkilöt kokivat saavansa viestit ajantasaisesti ja tasapuolisesti. Vastauksissa tuli myös ilmi maantieteelliset kulttuurierot toimintatavoissa sekä luonteenpiirteissä. Toimihenkilöt vastasivat avoimuuden olevan korkeassa arvossa yrityksessä. Se oli monelle myös tärkeä asia työssä viihtymisen kannalta, että ilmapiiri on avoin ja asioista puhutaan suoraan. Toimihenkilöiden keskuudessa vuorovaikutukselta odotettiin avointa ja rehellistä keskustelua kaikkien eri toimijoiden välillä. Toimihenkilöt olivat tähän tyytyväisiä. Kuljettajien keskuudessa nousi kritiikkiä avoimuudesta sekä vuorovaikutuksesta. Kuljettajat toivoivat avoimempaa viestintää sekä vuorovaikutteista keskustelua esimiesten kanssa.
Hajautetun organisaatiomallin takia yleisimmät viestintäkeinot yrityksessä olivat sähköisiä. Keskustelut kasvokkain koettiin tärkeänä osana hyvää viestintää sekä se, että asia tulee nähdyksi ja kuulluksi. Kuljetusliikkeen sisäiseen viestintään oltiin pääosin tyytyväisiä toimihenkilöiden sekä kuljettajien näkökulmasta, vaikka kuljettajilta tuli esiin kritiikkiäkin. Yrityksen sisäiseen viestintään on tutkimuksen mukaan löytynyt vakiintuneet toimivat tavat toimia. Virallisella viestinnällä on merkittävämpi rooli yrityksen viestinnässä kuin epävirallisella viestinnällä.