Virkavelvollisuuden rikkominen automatisoidussa hallintopäätöksenteossa
Mattfolk, Joachim (2022-05-16)
Virkavelvollisuuden rikkominen automatisoidussa hallintopäätöksenteossa
Mattfolk, Joachim
(16.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060844481
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060844481
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan automatisoitua hallintopäätöksentekoa rikosoikeudellisesta näkökulmasta. Automatisoidussa hallintopäätöksenteossa on kyse siitä, että algoritmi tekee hallintopäätöksen ilman ihmisen osallistumista päätöksentekoon. Yhä useampi hallintopäätös tehdään joko kokonaan tai osittain automatisoidusti. Esimerkiksi Verohallinto tekee vuositasolla noin 14,5 miljoonaa automatisoitua päätöstä.
Automatisoitu päätöksenteko on kuitenkin ongelmallinen rikosoikeudellisen virkavastuun kannalta. Perustuslain 118 § edellyttää, että virkamies on voitava asettaa vastuuseen lainvastaisista toimistaan. Automatisoidussa päätöksenteossa virkamies ei kuitenkaan enää tee varsinaista hallintopäätöstä, joten vastuullinen virkamies on löydettävä muualta. Kyse on siis siitä, kuka on vastuussa automatisoidusta päätöksenteosta.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan, miten automatisoitu päätöksenteko soveltuu virkavelvollisuuden rikkomisen ja tuottamuksellisen virkavelvollisuuden rikkomisen tunnusmerkistötekijöihin. Tutkielman metodi on lainopillinen. Lähteinä on käytetty kotimaista oikeuskirjallisuutta, lainsäädäntöä, lainvalmisteluaineistoa sekä aiheeseen liittyviä raportteja, muistioita ja mietintöjä.
Automatisoitu hallintopäätöksenteko on ongelmallinen useamman virkavelvollisuuden rikkomisrikosten tunnusmerkistötekijöiden kannalta. Erityisen ongelmallisia ovat virkamieskäsite, tuottamus, tahallisuus sekä virkamiehiä koskevien säännösten ja määräysten täsmällisyys. Lisäksi virkavastuun kohdentaminen oikeaan tahoon edellyttää täsmällisesti kuvattuja vastuualueita.
Automatisoitua hallintopäätöksentekoa on tällä hetkellä tutkittu lähinnä hallinto- ja julkisoikeudellisesta näkökulmasta ja aihe vaatii selvästi rikosoikeudellista tutkimustyötä. Rikosoikeudellista osaamista tarvitaan myös automatisoitua päätöksentekoa koskevissa lainsäädäntöhankkeissa.
Avainsanat: Algoritmit, automaatio, hallinto-oikeus, hallintopäätökset, rikosoikeus, virkarikokset, virkavastuu.
Automatisoitu päätöksenteko on kuitenkin ongelmallinen rikosoikeudellisen virkavastuun kannalta. Perustuslain 118 § edellyttää, että virkamies on voitava asettaa vastuuseen lainvastaisista toimistaan. Automatisoidussa päätöksenteossa virkamies ei kuitenkaan enää tee varsinaista hallintopäätöstä, joten vastuullinen virkamies on löydettävä muualta. Kyse on siis siitä, kuka on vastuussa automatisoidusta päätöksenteosta.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan, miten automatisoitu päätöksenteko soveltuu virkavelvollisuuden rikkomisen ja tuottamuksellisen virkavelvollisuuden rikkomisen tunnusmerkistötekijöihin. Tutkielman metodi on lainopillinen. Lähteinä on käytetty kotimaista oikeuskirjallisuutta, lainsäädäntöä, lainvalmisteluaineistoa sekä aiheeseen liittyviä raportteja, muistioita ja mietintöjä.
Automatisoitu hallintopäätöksenteko on ongelmallinen useamman virkavelvollisuuden rikkomisrikosten tunnusmerkistötekijöiden kannalta. Erityisen ongelmallisia ovat virkamieskäsite, tuottamus, tahallisuus sekä virkamiehiä koskevien säännösten ja määräysten täsmällisyys. Lisäksi virkavastuun kohdentaminen oikeaan tahoon edellyttää täsmällisesti kuvattuja vastuualueita.
Automatisoitua hallintopäätöksentekoa on tällä hetkellä tutkittu lähinnä hallinto- ja julkisoikeudellisesta näkökulmasta ja aihe vaatii selvästi rikosoikeudellista tutkimustyötä. Rikosoikeudellista osaamista tarvitaan myös automatisoitua päätöksentekoa koskevissa lainsäädäntöhankkeissa.
Avainsanat: Algoritmit, automaatio, hallinto-oikeus, hallintopäätökset, rikosoikeus, virkarikokset, virkavastuu.