Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta toimijuudesta isossa ja pienessä päiväkodissa
Venäläinen, Suvi (2022-05-25)
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta toimijuudesta isossa ja pienessä päiväkodissa
Venäläinen, Suvi
(25.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060844283
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060844283
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ja
näkemyksiä ammatillisesta toimijuudesta erikokoisissa varhaiskasvatusyksiköissä. Ammatillisella
toimijuudella kuvattiin muun muassa varhaiskasvatuksen opettajien työssä vaikuttamisen
mahdollisuuksia, työkäytänteiden kehittämiseen osallistumista ja ammatillisen identiteetin
neuvottelua. Tutkimuksen tavoitteena oli nostaa esille varhaiskasvatuksen opettajien ääni siitä,
minkälaisia kokemuksia heillä on ammatillisesta toimijuudestaan omassa työssään päiväkodissa.
Tutkimuksessa vertailtiin ison ja pienen varhaiskasvatusyksikön opettajien kokemuksia ammatillisesta
toimijuudesta omassa työssään.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla syksyllä
2021.Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla viittä varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka olivat
koulutustaustaltaan kaikki päteviä varhaiskasvatuksen opettajia. Haastattelut toteutettiin
yksilöhaastatteluina pandemiatilanteen mukaan joko etänä tai paikan päällä. Aineisto analysoitiin
teorialähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimuksen tulokset kertoivat ammatillisen toimijuuden ilmenevän varhaiskasvatuksen opettajien
työssä vaikuttamisena; erityisesti oman ryhmän ja tiimin asioihin vaikuttamisena, mutta myös koko
työyhteisötasolla. Ammatillinen toimijuus ilmeni lisäksi kuulluksi tulemisena työyhteisössä ja johtajan
kanssa sekä osallistumisena päätöksentekoon työyhteisössä. Työkäytänteiden kehittämisenä
ammatillinen toimijuus näyttäytyi erityisesti uusien ideoiden kokeiluna, innovatiivisuutena sekä
osallistumisena ja vaikuttamisena työyhteisön työkäytänteisiin. Omien työkäytänteiden kehittämisenä
ammatillinen toimijuus havainnoitiin esimerkiksi kouluttautumisen muodossa. Ammatillisen
identiteetin neuvottelu oli yksi ammatillisen toimijuuden ilmenemismuodoista ja se osoittautui
tuloksissa erityisesti työn mielekkyyden ja merkityksellisyyden sekä omien arvojen mukaisen
työskentelyn näkökulmasta. Pienen ja suuren päiväkodin opettajien kokemusten vertailussa tämän
tutkimuksen tulosten puitteissa pienessä päiväkodissa työskentelevät kokivat vahvempaa ammatillista
toimijuutta kuin suuressa päiväkodissa työskentelevät opettajat.
Tutkimuksen tulokset olivat linjassa aiemman tutkimuskirjallisuuden kanssa rikastaen
varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta toimijuudesta työssään.
näkemyksiä ammatillisesta toimijuudesta erikokoisissa varhaiskasvatusyksiköissä. Ammatillisella
toimijuudella kuvattiin muun muassa varhaiskasvatuksen opettajien työssä vaikuttamisen
mahdollisuuksia, työkäytänteiden kehittämiseen osallistumista ja ammatillisen identiteetin
neuvottelua. Tutkimuksen tavoitteena oli nostaa esille varhaiskasvatuksen opettajien ääni siitä,
minkälaisia kokemuksia heillä on ammatillisesta toimijuudestaan omassa työssään päiväkodissa.
Tutkimuksessa vertailtiin ison ja pienen varhaiskasvatusyksikön opettajien kokemuksia ammatillisesta
toimijuudesta omassa työssään.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla syksyllä
2021.Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla viittä varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka olivat
koulutustaustaltaan kaikki päteviä varhaiskasvatuksen opettajia. Haastattelut toteutettiin
yksilöhaastatteluina pandemiatilanteen mukaan joko etänä tai paikan päällä. Aineisto analysoitiin
teorialähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimuksen tulokset kertoivat ammatillisen toimijuuden ilmenevän varhaiskasvatuksen opettajien
työssä vaikuttamisena; erityisesti oman ryhmän ja tiimin asioihin vaikuttamisena, mutta myös koko
työyhteisötasolla. Ammatillinen toimijuus ilmeni lisäksi kuulluksi tulemisena työyhteisössä ja johtajan
kanssa sekä osallistumisena päätöksentekoon työyhteisössä. Työkäytänteiden kehittämisenä
ammatillinen toimijuus näyttäytyi erityisesti uusien ideoiden kokeiluna, innovatiivisuutena sekä
osallistumisena ja vaikuttamisena työyhteisön työkäytänteisiin. Omien työkäytänteiden kehittämisenä
ammatillinen toimijuus havainnoitiin esimerkiksi kouluttautumisen muodossa. Ammatillisen
identiteetin neuvottelu oli yksi ammatillisen toimijuuden ilmenemismuodoista ja se osoittautui
tuloksissa erityisesti työn mielekkyyden ja merkityksellisyyden sekä omien arvojen mukaisen
työskentelyn näkökulmasta. Pienen ja suuren päiväkodin opettajien kokemusten vertailussa tämän
tutkimuksen tulosten puitteissa pienessä päiväkodissa työskentelevät kokivat vahvempaa ammatillista
toimijuutta kuin suuressa päiväkodissa työskentelevät opettajat.
Tutkimuksen tulokset olivat linjassa aiemman tutkimuskirjallisuuden kanssa rikastaen
varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta toimijuudesta työssään.