Jatkuva parantaminen laatujohtamisen tukena : Miten organisaatiossa voidaan vahvistaa toisilta oppimista ja hyvien käytänteiden jakamista
Koskinen, Sandra (2022-05-25)
Jatkuva parantaminen laatujohtamisen tukena : Miten organisaatiossa voidaan vahvistaa toisilta oppimista ja hyvien käytänteiden jakamista
Koskinen, Sandra
(25.05.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060844309
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060844309
Tiivistelmä
Laatujohtamisella tarkoitetaan johtamismallia, jonka tavoitteena on pyrkiä hallitsemaan ja johtamaan laatua strategisesti. Laatujohtamisessa laatu on osa johtamista, strategista suunnittelua ja organisaation kehittämistä. Laatujohtaminen tähtää organisaation systemaattiseen toiminnan kehittämiseen, jossa toiminnan jatkuvaa parantamista suunnitellaan ja implementoidaan. Tästä syystä yksi laatujohtamisen keskeisiä periaatteita onkin jatkuva prosessien parantaminen sekä ongelmanratkaisu. Jatkuva parantaminen tai jatkuva kehittäminen on osa laatujohtamista ja se on palveluiden, asiakastyytyväisyyden, henkilöstön osaamisen ja toiminnan kehittämisen jatkuvaa parantamista. Jatkuvalla parantamisella tavoitellaan turvallisempia työskentelyolosuhteita, työskentelytapoja, toiminnan tehokkuutta sekä toisilta oppimista. Toiminnan jatkuva kehittäminen ja jatkuva parantaminen on systemaattinen ja proaktiivinen menetelmä oman toiminnan arvioimiseen ja hyvien käytäntöjen juurruttamiseen organisaatiossa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on luoda kohdeorganisaatioon, joka toimii valtakunnallisesti verkostossa, prosessikuvaus laatujohtamisen tueksi, jonka avulla kohdeorganisaatiossa voidaan vahvistaa jatkuvan parantamisen kulttuuria ja toisilta oppimista. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millä laatujohtamisen keinoilla voidaan vahvistaa jatkuvan parantamisen kulttuuria kohdeorganisaatiossa ja tältä pohjalta jatkokehittää prosessikuvaus sähköisen työkalun hyödyntämiseen toisilta oppimisessa ja hyvien käytänteiden levittämisessä kohdeorganisaatiossa Prosessikuvausta lähdetään tekemään konstruktiivisen tutkimuksen kautta.
Prosessikuvaus rakennetaan valtakunnallisesti toimivalle, yksityisiä terveydenhuoltopalveluja tuottavalle kohdeorganisaatiolle konstruktiivista tutkimusotetta hyödyntäen. Tutkimuksen teoriaosuus pohjautuu laatujohtamisen, jatkuva parantamisen ja oppivan organisaation kirjallisuuteen. Tutkimusaineiston muodostavat kohdeorganisaation viiden laatuvastaavien haastattelu. Teoreettisen viitekehyksen ja laatuvastaavien haastattelujen pohjalta rakennetaan ratkaisukonstruktio jatkuvan parantamisen kulttuurin vahvistamisen tukemiseen, hyvien käytänteiden jakamiseen ja toisilta oppimiseen kohdeorganisaatiossa.
Tutkimuksen tuloksena onnistuttiin rakentamaan prosessikuvaus, jonka avulla kohdeorganisaation on mahdollista systemaattisesti jakaa hyviä käytänteitä ja mahdollistaa toisilta oppiminen juurisyyanalyysien kautta. Prosessikuvaus toimii jatkuvan parantamisen kulttuurin vahvistamisen tukena, joka hyödyttää kohdeorganisaatiota saamaan hyvät käytänteet koko kohdeorganisaation tietoon sekä mahdollistaa toisilta oppimisen verkostossa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on luoda kohdeorganisaatioon, joka toimii valtakunnallisesti verkostossa, prosessikuvaus laatujohtamisen tueksi, jonka avulla kohdeorganisaatiossa voidaan vahvistaa jatkuvan parantamisen kulttuuria ja toisilta oppimista. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millä laatujohtamisen keinoilla voidaan vahvistaa jatkuvan parantamisen kulttuuria kohdeorganisaatiossa ja tältä pohjalta jatkokehittää prosessikuvaus sähköisen työkalun hyödyntämiseen toisilta oppimisessa ja hyvien käytänteiden levittämisessä kohdeorganisaatiossa Prosessikuvausta lähdetään tekemään konstruktiivisen tutkimuksen kautta.
Prosessikuvaus rakennetaan valtakunnallisesti toimivalle, yksityisiä terveydenhuoltopalveluja tuottavalle kohdeorganisaatiolle konstruktiivista tutkimusotetta hyödyntäen. Tutkimuksen teoriaosuus pohjautuu laatujohtamisen, jatkuva parantamisen ja oppivan organisaation kirjallisuuteen. Tutkimusaineiston muodostavat kohdeorganisaation viiden laatuvastaavien haastattelu. Teoreettisen viitekehyksen ja laatuvastaavien haastattelujen pohjalta rakennetaan ratkaisukonstruktio jatkuvan parantamisen kulttuurin vahvistamisen tukemiseen, hyvien käytänteiden jakamiseen ja toisilta oppimiseen kohdeorganisaatiossa.
Tutkimuksen tuloksena onnistuttiin rakentamaan prosessikuvaus, jonka avulla kohdeorganisaation on mahdollista systemaattisesti jakaa hyviä käytänteitä ja mahdollistaa toisilta oppiminen juurisyyanalyysien kautta. Prosessikuvaus toimii jatkuvan parantamisen kulttuurin vahvistamisen tukena, joka hyödyttää kohdeorganisaatiota saamaan hyvät käytänteet koko kohdeorganisaation tietoon sekä mahdollistaa toisilta oppimisen verkostossa.