Tarinankerronta yrityksen talousohjauksessa : Case Barona Oy
Virtanen, Joona (2022-06-01)
Tarinankerronta yrityksen talousohjauksessa : Case Barona Oy
Virtanen, Joona
(01.06.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060945221
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060945221
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia tarinankerronnan esiintymistä, hyödynnettävyyttä ja toimivuutta organisaation sisäisessä viestinnässä. Tutkimus keskittyy etenkin johdon laskentatoimeen viestintään ja talousohjaukseen. Tarinankerrontaa tarkastellaan sekä tiedostamattomana, luontaisena kommunikaatiotapana, sekä tarkoituksellisena ja strategisena työkaluna, jota hyödyntämällä yritys voi potentiaalisesti toteuttaa strategiaansa paremmin. Lisäksi tutkimuksessa pyritään ymmärtämään tarinankerrontaa etenkin organisaation kulttuurisen viitekehyksen kautta. Tutkimuksessa tutkitaan myös muita viestintäkeinoja, jotka parantavat tiedon vastaanottajan havainnointia ja ymmärrystä. Tutkimus pyrkii luomaan ymmärrystä tarinankerronnan esiintymisestä organisaation sisällä sen kaikissa muodoissa, keskittyen etenkin johdon laskentatoimen tehtävissä esiintyviin ja hyödynnettäviin tarinoihin. Tutkimuksesta on rajattu ulos organisaation ulkoinen viestintä ja tarinankerronta.
Tutkimus toteutetaan laadullisena tutkimuksena, jonka empiirinen aineisto kerätään seitsemän teemahaastattelun avulla. Tutkimuksen case-organisaationa toimii suomalainen palveluyhtiö Barona. Teemahaastattelujen tavoitteena on tutkia Baronassa esiintyvää tarinankerrontaa sekä organisaatiotasolla että johdon laskentatoimen työtehtävissä. Luvuissa 2 ja 3 laaditun teoreettisen viitekehyksen tulokset yhdistetään abduktiivisesti empiirisen case-tutkimuksen tuloksiin.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että tarinoilla on tärkeä rooli organisaation kulttuurissa, strategiassa ja toiminnassa yleisesti. Baronan menneisyydestä kiertää organisaatiossa legendoja, joista tärkein on yhtiön perustamistarina. Baronan perustarina ja muut menneisyyden tarinat ovat tärkeitä Baronan identiteetille ja vahvalle yrityskulttuurille. Baronan johto pyrkii ylläpitämään Baronan menneisyyttä kertomalla retrospektiivisiä tarinoita tarkoituksellisesti. Barona tarinoi sen tulevaisuudesta prospektiivisesti luomalla kuvaa organisaation visiosta. Tämä kommunikaatio on hyvin säännöllistä ja läpinäkyvää, mistä johtuen organisaation työntekijät ovat kokeneet viestinnän autenttiseksi, eikä organisaatiossa ole herännyt ainakaan merkittävissä määrin vastatarinoita. Lisäksi Baronan johtajien voidaan sanoa kommunikoineen (ainakin osittain) tiedostamattaan tarinallisesti, ja näiden tarinoiden voidaan nähdä myös vahvistaneen Baronan organisaatiokulttuuria ja luoneen yhteyttä johdon ja alaisten välillä.
Tarinankerronnalla on tärkeä rooli myös johdon laskentatoimessa. Johdon laskentatoimessa tarinoita käytetään useimmiten konkretisoivana tai selittävänä tekijänä numeroiden takana. Tarinoilla on kyky muuttaa abstrakti asia ymmärrettäväksi, mikä on erityisen tärkeää taloudellisista luvuista kommunikoidessa. Baronan raporteissa käytetään lyhyitä tarinoita tai selostuksia, jotka avaavat etenkin poikkeuksellisia tapahtumia liiketoiminnassa. Lukupalavereissa kerrotaan paljon tarinoita suullisesti. Nämä tarinat ovat avainasemassa taloudellisen tiedon tehokkaassa jakamisessa henkilöltä toiselle. Lisäksi tarinaluonteisia visualisointeja hyödynnetään sekä raportoinnissa että esityksissä. Visualisoinnit luovat kontekstia luvuille ja lukujen kehitykselle. Lisäksi Baronalla on hyödynnetty skenaarioiden hyödyntämistä tulevaisuuden estimoinnissa. Haastateltavat kokivat ammattitaidon olevan kenties tärkein tekijä ymmärrettävässä ja selkeässä talouden kommunikaatiossa. Tiedon esittämistapa täytyy myös räätälöidä sen vastaanottajan mukaan. Lisäksi controller-tiimissä ja Baronassa yleisesti esiintyy vertaistarinankerrontaa, joka parantaa organisaation työntekijöiden keskinäisiä suhteita.
Tutkimus toteutetaan laadullisena tutkimuksena, jonka empiirinen aineisto kerätään seitsemän teemahaastattelun avulla. Tutkimuksen case-organisaationa toimii suomalainen palveluyhtiö Barona. Teemahaastattelujen tavoitteena on tutkia Baronassa esiintyvää tarinankerrontaa sekä organisaatiotasolla että johdon laskentatoimen työtehtävissä. Luvuissa 2 ja 3 laaditun teoreettisen viitekehyksen tulokset yhdistetään abduktiivisesti empiirisen case-tutkimuksen tuloksiin.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että tarinoilla on tärkeä rooli organisaation kulttuurissa, strategiassa ja toiminnassa yleisesti. Baronan menneisyydestä kiertää organisaatiossa legendoja, joista tärkein on yhtiön perustamistarina. Baronan perustarina ja muut menneisyyden tarinat ovat tärkeitä Baronan identiteetille ja vahvalle yrityskulttuurille. Baronan johto pyrkii ylläpitämään Baronan menneisyyttä kertomalla retrospektiivisiä tarinoita tarkoituksellisesti. Barona tarinoi sen tulevaisuudesta prospektiivisesti luomalla kuvaa organisaation visiosta. Tämä kommunikaatio on hyvin säännöllistä ja läpinäkyvää, mistä johtuen organisaation työntekijät ovat kokeneet viestinnän autenttiseksi, eikä organisaatiossa ole herännyt ainakaan merkittävissä määrin vastatarinoita. Lisäksi Baronan johtajien voidaan sanoa kommunikoineen (ainakin osittain) tiedostamattaan tarinallisesti, ja näiden tarinoiden voidaan nähdä myös vahvistaneen Baronan organisaatiokulttuuria ja luoneen yhteyttä johdon ja alaisten välillä.
Tarinankerronnalla on tärkeä rooli myös johdon laskentatoimessa. Johdon laskentatoimessa tarinoita käytetään useimmiten konkretisoivana tai selittävänä tekijänä numeroiden takana. Tarinoilla on kyky muuttaa abstrakti asia ymmärrettäväksi, mikä on erityisen tärkeää taloudellisista luvuista kommunikoidessa. Baronan raporteissa käytetään lyhyitä tarinoita tai selostuksia, jotka avaavat etenkin poikkeuksellisia tapahtumia liiketoiminnassa. Lukupalavereissa kerrotaan paljon tarinoita suullisesti. Nämä tarinat ovat avainasemassa taloudellisen tiedon tehokkaassa jakamisessa henkilöltä toiselle. Lisäksi tarinaluonteisia visualisointeja hyödynnetään sekä raportoinnissa että esityksissä. Visualisoinnit luovat kontekstia luvuille ja lukujen kehitykselle. Lisäksi Baronalla on hyödynnetty skenaarioiden hyödyntämistä tulevaisuuden estimoinnissa. Haastateltavat kokivat ammattitaidon olevan kenties tärkein tekijä ymmärrettävässä ja selkeässä talouden kommunikaatiossa. Tiedon esittämistapa täytyy myös räätälöidä sen vastaanottajan mukaan. Lisäksi controller-tiimissä ja Baronassa yleisesti esiintyy vertaistarinankerrontaa, joka parantaa organisaation työntekijöiden keskinäisiä suhteita.