Näytä suppeat kuvailutiedot

Markkinoinnin ja myynnin integraatio markkinoinnin automaatiossa

Välimäki, Riku (2022-06-03)

dc.contributor.authorVälimäki, Riku
dc.date.accessioned2022-06-10T21:02:03Z
dc.date.available2022-06-10T21:02:03Z
dc.date.issued2022-06-03
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/154315
dc.description.abstractMarkkinoinnin automaatiojärjestelmät ovat nopeasti kasvava trendi, jota ei ole laajasti tutkittu tieteellisessä kirjallisuudessa osana organisaation liidien johtamisen prosesseja. Markkinoinnin ja myynnin integraation haasteet on tunnistettu laajasti kirjallisuudessa ja käytännössä, mutta markkinoinnin automaatiota ei ole tutkittu riittävästi osastojen välisenä liimana. Tutkimus pyrkii täydentämään aikaisempaa kirjallisuutta ja lisäämään ymmärrystä markkinoinnin automaation roolista osana markkinoinnin ja myynnin yhtenäistämistä liidien johtamisen prosesseissa. Tämän tutkielman tarkoitus on tutkia, miten liidejä johdetaan markkinoinnin automaatiossa markkinoinnin ja myynnin yhdenmukaistamiseksi. Tutkimuksen tarkoitukseen haettiin vastausta kolmen osaongelman kautta. Tutkimus on rajattu kansainvälisillä markkinoilla ja B2B-liiketoiminnassa toimiviin yrityksiin. Tämä tutkimus koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisestä tutkimuksesta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja, joilla pyrittiin kerryttämään parempaa ymmärrystä ilmiöstä ja vastata tutkimuksen tarkoitukseen. Tutkimuksen haastatteluihin osallistui seitsemän markkinoinnin ja myynnin ammattilaista. Aineiston keskeisimmät havainnot esitellään empiriaosuuden päätteeksi tutkimuksen tuloksissa. Tutkimuksen aineisto analysoitiin laadullisesti. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua ja koodaamista, joiden pohjana käytettiin teemahaastattelurunkoa ja operationalisointitaulukkoa. Tutkimuksen tulosten mukaan markkinoinnin automaation täyttä potentiaalia ei ole hyödynnetty markkinoinnin ja myynnin integraatiossa ja liidien johtamisen prosesseissa. Tämän tutkielman pohjalta on huomattavissa, että markkinoinnin ja myynnin yhtenäistäminen on haastavaa. Tuloksissa havaittiin, että markkinoinnin automaatiojärjestelmällä pystytään viemään koko liidiprosessi järjestelmätasolle, mikä yhdenmukaistaa markkinoinnin ja myynnin osastojen toimia, mikäli henkilöt saadaan sitoutumaan käyttämään järjestelmää yhtenäisesti. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että markkinoinnin automaation suurin hyöty markkinoinnin ja myynnin integraatiolle on asiakastiedon ja aktiviteettien läpinäkyvyys asiakkaan elinkaaren jokaisessa vaiheessa. Tulosten mukaan ihmisten tulee kommunikoida ja toimia tiiviisti yhdessä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi, jotta osastot ovat integroituneet yhteen.
dc.format.extent111
dc.language.isofin
dc.rightsfi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
dc.subjectmarkkinoinnin automaatio, liidien johtaminen, markkinointi- ja myyntisuppilo, markkinoinnin ja myynnin integraatio
dc.titleMarkkinoinnin ja myynnin integraatio markkinoinnin automaatiossa
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.rights.accessrightssuljettu
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2022061045718
dc.contributor.facultyfi=Turun kauppakorkeakoulu|en=Turku School of Economics|
dc.contributor.studysubjectfi=Markkinointi|en=Marketing|
dc.contributor.departmentfi=Markkinoinnin ja kansainvälisen liiketoiminnan laitos|en=Department of Marketing and International Business|


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot