Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hörförståelseövningar i digitala läromedel

Yli-Alho, Laura (2022-05-29)

Hörförståelseövningar i digitala läromedel

Yli-Alho, Laura
(29.05.2022)
Katso/Avaa
Yli-Alho_Laura_opinnäyte.pdf (1.932Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061346144
Tiivistelmä
Syftet med föreliggande avhandling har varit att studera hur hörförståelse övas i två läroböcker
som båda är avsedda för elever i årskurs sex i medellång lärokurs i svenska. I denna studie har
jag undersökt såväl vilka slags hörförståelseövningar det finns i materialet som hur digitalitet
har utnyttjats i samband med dessa hörförståelseövningar.

Som material i denna studie har jag använt två läroböcker, Megafon 1 och Trampolin 1–2 vilka
båda är avsedda för medellång lärokurs i svenska. Metoden i studien är kvalitativ
materialbaserad innehållsanalys. I denna undersökning formades det inga egentliga kategorier
utan på grund av materialet var det mer fråga om beskrivning. Efter att jag har bildat en allmän
uppfattning om materialet som helhet, har jag med hjälp av innehållsanalys reducerat, markerat,
kodat, beskrivit, tolkat och beskrivit materialet på nytt.

I de två undersökta läroböckerna har jag funnit sammanlagt nio olika slags
hörförståelseövningstyper varav fem är gemensamma för båda läroböckerna. Den oftast
framträdande hörförståelseövningstypen är lyssna och följ med i bägge läroböckerna.
Resultaten visar att läroböckerna är relativt lika. Den största skillnaden återfinns i övningstypen
lyssna och säg efter som endast framkommer i Trampolin 1–2 och som där även är frekvent.
Digitalitet utnyttjas i samband med alla hörförståelseanknutna övningar åtminstone på något
sätt i båda läroböckerna. De mest använda sätten är egen takt inom anpassningen och text inom
multimodalitet. I förhållande till båda forskningsfrågorna återfinns det sålunda några skillnader
mellan de undersökta läroböckerna men de är dock relativt små.

I framtida studier skulle man exempelvis kunna utreda vilken slags betydelse innehållet i
hörförståelseövningarna har i utvecklingen av hörförståelseförmåga eller vilken slags inverkan
möjligheten att göra övningarna i egen takt har på hörförståelse.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4830]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste