Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Esi- ja alkuopetuksen välinen siirtymävaihe opettajien näkökulmasta

Ihalainen, Nilla; Lindeman, Henrika (2022-05-30)

Esi- ja alkuopetuksen välinen siirtymävaihe opettajien näkökulmasta

Ihalainen, Nilla
Lindeman, Henrika
(30.05.2022)
Katso/Avaa
ProGradu-TutkielmaIhalainenLindeman.pdf (831.0Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061747629
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin esi- ja alkuopetuksessa toimivien opettajien sekä erityisopettajien kokemuksia siirtymävaiheen yhteistyöstä. Lisäksi selvitettiin, millaisia kehitysideoita siirtymävaiheen opettajilla oli heidän keskinäiseen yhteistyöhönsä. Esi- ja alkuopetuksen välinen siirtymävaihe on lapsen kehityksen kannalta yksi merkittävimmistä siirtymistä, joten opettajien ennakoitu ja suunnitelmallinen yhteistyö on tärkeää. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla ja siihen osallistui 11 opettajaa, joista kolme oli esiopettajia, kolme varhaiskasvatuksen erityisopettajia, neljä alkukasvatuksessa toimivia luokanopettajia sekä yksi perusopetuksessa toimiva laaja-alainen erityisopettaja.

Tässä tutkimuksessa käytettiin analyysitapana teemoittelua. Teemat nostettiin aiemman teorian perusteella sekä haastatteluissa ilmenneiden yhteisten ja toistuvien aiheiden pohjalta. Tulokset osoittivat, että kaikki opettajat kokivat esi- ja alkuopetuksen välisen siirtymävaiheen tärkeäksi, mutta vastauksissa näkyi kuitenkin eroja siinä, miten opettajat huomioivat toisen ammattiryhmän työnkuvaa ja panosta. Esiopetuksessa toimivien opettajien kokemuksien mukaan siirtymävaiheessa tehtävän yhteistyön määrä riippuu alkuopetuksen opettajasta ja yhteisen ajan löytyminen koettiin suureksi haasteeksi erilaisten koulupäivien rakenteen vuoksi. Alkukasvatuksessa toimivat luokanopettajat nostivat suurimmiksi haasteiksi tahtotilan määrän, ajan sekä esiopetusyksiköiden määrän. Kehitysideat olivat kaikilla opettajilla melko samanlaisia ja yleisesti kaivattiin selkeämpiä sekä yhtenäisiä ohjeistuksia yhteistyön tekemiseen kuntatasolla, yhteisiä koulutuksia sekä uudenlaisia yhteistyömuotoja aiempien toimintamallien rinnalle.

Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että siirtymävaiheen yhteistyö on paljolti kiinni yksittäisten opettajien toimintavalmiuksista. Moniammatillinen yhteistyö on parhaimmillaan antoisaa ja opettajien hyvinvointia tukevaa. Opettajien työnkuva on nykyään kuitenkin laaja ja heiltä vaaditaan moniammatillista ammattitaitoa erilaisissa koulumaailman yhteistyötilanteissa. Onkin tärkeää tarkastella, kokevatko työssä olevat opettajat saaneensa koulutuksensa myötä asiantuntevat lähtökohdat esi- ja alkuopetuksen välisen siirtymävaiheen rakentamiseen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste