Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajien kokemuksia työajan jakautumisesta ja riittävyydestä sekä työajan heijastumisesta työhyvinvointiin

Toriseva, Hilda (2022-06-06)

Luokanopettajien kokemuksia työajan jakautumisesta ja riittävyydestä sekä työajan heijastumisesta työhyvinvointiin

Toriseva, Hilda
(06.06.2022)
Katso/Avaa
Toriseva_Hilda_opinnayte.pdf (530.8Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062749559
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajien kokemuksia työajasta ja sen heijastumisesta työhyvinvointiin. Tutkimuksessa selvitettiin, miten luokanopettajat jakavat oman työaikansa ja miten he kokevat sen riittävän työtehtävistä suoriutumiseen. Työajan riittävyydessä tarkasteltiin erityisesti niitä asioita, joihin työaika riitti ja niitä, joihin työajan ei koettu riittävän. Lisäksi haluttiin selvittää, miten luokanopettajat kokivat työajan heijastuvan työhyvinvointiin.

Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Haastateltavat työskentelivät alakoulun eri luokka-asteilla ja heillä oli eri pituiset työurat takanaan. Haastattelut toteutettiin käyttäen puolistrukturoitua haastattelurukoa, jossa oli kysymyksiä haastateltavien työajasta, sen jakautumisesta, työajan riittävyydestä ja työhyvinvoinnista. Haastatteluista saatu aineisto käsiteltiin hyödyn-tämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.

Tässä tutkimuksessa haastateltavien työaika jakautui viiteen alaluokkaan: oppitunteihin, oppituntien suunnitteluun, valmisteluun ja arviointiin, yhteissuunnitteluaikaan, yhteistyöhön huoltajien kanssa sekä suunnittelu- ja koulutuspäiviin. Tätä jakautumista verrattiin opetusvelvollisuustyöajan viralliseen jakautumiseen. Opetusvelvollisuustyöajassa yhteistyö huoltajien kanssa on osa yhteissuunnitteluaikaa, mutta tämän tutkimuksen haastateltavat eivät laskeneet yhteistyön huoltajien kanssa kuuluvan yhteissuunnitteluaikaan. Lisäksi jokainen tämän tutkimuksen haastateltavista totesi, ettei työaika riitä työtehtävistä suoriutumiseen, sillä työaikaa on oman työhyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta myös rajattava. Haastateltavat kertoivat, että työajan riittämättö-myys vaikuttaa erityisesti siihen, etteivät he pysty toteuttamaan oppitunteja niin laadukkaasti ja monipuolisesti kuin he haluaisivat. Nykyinen opetusvelvollisuus työaika ei siis välttämättä vastaa luokanopettajan työnkuvaa riittävän hyvin.

Tässä tutkimuksessa työaika heijastui työhyvinvointiin kolmessa alaluokassa, jotka olivat työajan rajaaminen, työajan joustavuus ja yhteisopettajuus. Haastateltavien mukaan töitä on niin paljon, että oman työhyvinvoinnin säilymiseksi työaikaa on rajattava. Luokanopettajien työaika koettiin niin vaihtelevaksi, että joustavuus työssä nähtiin hyvänä asiana. Täysin rajattu työaika ei siis välttämättä sopisi luokanopettajille. Myös yhteisopettajuuden nähtiin parantavan työhyvinvointia, sillä työmäärä ja vastuu jakautuu yhden opettajan sijaan kahdelle. Tällöin myös yhden opettajan työaika pienenee. Johtopäätöksenä tämän tutkimuksen perusteella luokanopettajien työaikamallia tulisi siis kehittää niin, ettei se olisi liian rajattua, mutta siinä huomioitaisi kaikki luokanopettajan työhön kuluvat tunnit. Lisäksi työaikamallissa tulisi huomioida yhteisopettajuus ja työaikamallin tulisi kannustaa opettajia yhteisopettajuuden toteuttamiseen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste