SYVENNETYN ASIAKASYHTEISTYÖN SOVELTAMINEN KONSERNIVEROKESKUKSESSA : Arvio toimintatapojen laillisuudesta ja toimivuudesta
Annala, Antti (2022-06-22)
SYVENNETYN ASIAKASYHTEISTYÖN SOVELTAMINEN KONSERNIVEROKESKUKSESSA : Arvio toimintatapojen laillisuudesta ja toimivuudesta
Annala, Antti
(22.06.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062749794
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062749794
Tiivistelmä
Digitalisoituva ja entistä reaaliaikaisempi talous luo haasteita verohallintojen suorittamalle verovalvonnalle
ja verokertymän varmistamiselle. Tämä vaatii Verohallinnolta merkittävästi resursseja
ja ajaa toiminnan tehostamiseen, sekä kehittämiseen. Verovalvonnan kohdistaminen
ennakolliseen ohjaukseen ja valvontaan, verotarkastusten ja jälkikäteisen valvonnan sijaan, tehostaa
toimintaa ja onkin eräs tärkeimmistä syistä syvennetyn asiakasyhteistyön luomiselle.
Syvennetty asiakasyhteistyö perustuu OECD:n suositukseen uudistaa erityisesti suuryritysten
ja veroviranomaisten välistä yhteistyötä. OECD:n teoriapohja ja Konserniverokeskuksen
luoma syvennetyn asiakasyhteistyön malli esitellään tutkielmassa tarkasti ja syvennetyn asiakasyhteistyön
käytännöt käydään läpi.
Tutkielman tarkoituksena on tutkia Konserniverokeskuksessa käyttöönotetun syvennetyn asiakasyhteistyön
toimintatavan toimivuutta ja laillisuutta. Laillisuutta tutkitaan suhteessa Ruotsin
ja Alankomaihin vastaaviin projekteihin tarkastellen erityisesti luottamuksensuojan ja yhdenvertaisuusperiaatteen
kysymyksiä. Toimivuutta tutkitaan Konserniverokeskuksen suorittamien
toimintojen tilaston avulla, haastattelututkimuksia arvioiden, sekä tavoitteiden saavuttamisen
näkökulmasta.
Tutkielma on sekä oikeusvertaileva että veropoliittinen mahdollisimman kattavan arvion luomiseksi
syvennetystä asiakasyhteistyöstä, keskittyen oikeudellisten kysymysten problematiikkaan,
sekä käytännössä saavutettuihin tuloksiin.
ja verokertymän varmistamiselle. Tämä vaatii Verohallinnolta merkittävästi resursseja
ja ajaa toiminnan tehostamiseen, sekä kehittämiseen. Verovalvonnan kohdistaminen
ennakolliseen ohjaukseen ja valvontaan, verotarkastusten ja jälkikäteisen valvonnan sijaan, tehostaa
toimintaa ja onkin eräs tärkeimmistä syistä syvennetyn asiakasyhteistyön luomiselle.
Syvennetty asiakasyhteistyö perustuu OECD:n suositukseen uudistaa erityisesti suuryritysten
ja veroviranomaisten välistä yhteistyötä. OECD:n teoriapohja ja Konserniverokeskuksen
luoma syvennetyn asiakasyhteistyön malli esitellään tutkielmassa tarkasti ja syvennetyn asiakasyhteistyön
käytännöt käydään läpi.
Tutkielman tarkoituksena on tutkia Konserniverokeskuksessa käyttöönotetun syvennetyn asiakasyhteistyön
toimintatavan toimivuutta ja laillisuutta. Laillisuutta tutkitaan suhteessa Ruotsin
ja Alankomaihin vastaaviin projekteihin tarkastellen erityisesti luottamuksensuojan ja yhdenvertaisuusperiaatteen
kysymyksiä. Toimivuutta tutkitaan Konserniverokeskuksen suorittamien
toimintojen tilaston avulla, haastattelututkimuksia arvioiden, sekä tavoitteiden saavuttamisen
näkökulmasta.
Tutkielma on sekä oikeusvertaileva että veropoliittinen mahdollisimman kattavan arvion luomiseksi
syvennetystä asiakasyhteistyöstä, keskittyen oikeudellisten kysymysten problematiikkaan,
sekä käytännössä saavutettuihin tuloksiin.