Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettajan työtä koskevat diskurssit opettajien luomassa verkkokeskustelussa : ”Hyvä puoli: pitkät lomat, huono puoli: kaikki muu”

Ojala, Edit (2022-06-09)

Opettajan työtä koskevat diskurssit opettajien luomassa verkkokeskustelussa : ”Hyvä puoli: pitkät lomat, huono puoli: kaikki muu”

Ojala, Edit
(09.06.2022)
Katso/Avaa
Ojala_Edit_opinnayte.pdf (760.6Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062749719
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opettajan työstä syntyvää kuvaa opettajien luo-man verkkokeskustelun perusteella. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista kuvaa opetta-jan roolissa puhuvat verkkokeskustelijat työstään ja alastaan luovat. Lisäksi tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, miten vuorovaikutuskonteksti oli yhteydessä diskurssien ja tulkintarepertu-aarien muodostumiseen. Julkista puhetta aiheesta, kuten verkkokeskusteluja on tärkeää tutkia, koska ne tuottavat sosiaalista todellisuutta opettajan työstä. Nämä kommenttien pohjalta syntyvät uskomukset ja odotukset ohjaavat sekä opettajien että muiden suhtautumista opettajan työhön.
Tutkimus toteutettiin laadullisena diskurssianalyysinä. Aineisto kerättiin Vauva-lehden verkko-sivujen keskustelupalstalta keväällä 2021. Tutkimuksen kohteeksi valittiin kolme erillistä vuo-sien 2017–2021 aikana käytyä opettajan työtä koskevaa keskustelua. Tutkimuksessa tarkasteltiin lähemmin yhteensä 22 kommenttia, joissa kirjoittaja esiintyi peruskoulun opettajana tai entisenä opettajana.
Tutkimuksen tuloksena aineistosta tunnistettiin kuusi diskurssia ja kymmenen tulkintarepertuaa-ria eli arkisen kielenkäytön tapaa diskursiivisesti sanoittaa ja tuottaa opettajan työtä. Diskursseja olivat Kuormittava työ, Työn muutos, Huono johtaminen, Työn mielekkyys voimana jaksamisel-le, Leppoisa palkkatyö ja Vääristynyt käsitys työstä. Tutkimuksessa tunnistettiin verkkokeskus-telun vuorovaikutuskontekstin ohjaavan ja rajaavan tapaa sanoittaa työtä merkittävästi, sillä kes-kusteluissa noudatettiin tyypillisesti aloituksen rakennetta. Kommentit kuvasivat opettajan työtä aloituksen asettamalla tavalla, mikä esti työn vapaan kuvauksen.
Opettajan työ näyttäytyi Vauva.fi-sivuston verkkokeskustelun luoman kuvan perusteella ikävältä ja raskaalta. Kaikki havaitut diskurssit koskevat eri tavoin työn muutosta, jonka haasteet liittyivät ennen kaikkea opettajan autonomian menetyksen kokemuksiin. Tutkimustulosten pohjalta työssä pohditaan, että opettajan työstä julkisuudessa esitettävien kuvausten vaikutus alan vetovoimaan on todennäköisesti kielteinen. Alan vetovoiman parantaminen edellyttäisi muutosten parempaa jalkauttamista, jolloin opettajien oman julkisen puheen diskurssit voisivat myös muuttua. Jos opettaja ei sisäistä muutosta, vaan kokee sen irrallisena, voi hän kokea muutosvastarintaa. Muu-tostarve tulisi perustella opettajille ja heille tulisi tarjota riittävät resurssit, kuten täydennyskoulu-tusta muutosten läpiviemiseksi.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9162]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste