Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Silmänliikkeet luetun ironian ymmärtämisessä lapsilla

Halonen, Sohvi (2022-06-16)

Silmänliikkeet luetun ironian ymmärtämisessä lapsilla

Halonen, Sohvi
(16.06.2022)
Katso/Avaa
Pro_Gradu_Sohvi_Halonen.pdf (616.7Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062749610
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten 4.-luokkalaiset lapset ymmärtävät
kirjoitettua ironiaa. Ironisten tekstien lukemista verrattiin kirjaimellisten tekstien
lukemiseen ja lasten lukemista verrattiin aikuisten lukemiseen samoista tehtävistä.
Tutkimus toteutettiin silmänliikekameran avulla ja lukemista tarkasteltiin virketasolla.
Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin koehenkilöiden työmuistin, teknisen lukutaidon,
luetun ymmärtämisen ja empatiakyvyn taitoja. Tutkimukseen osallistui yhteensä 36 lasta
(keski-ikä 10 vuotta 4 kuukautta) ja 35 aikuista (keski-ikä 24 vuotta).
Tutkittavat lukivat tietokoneen ruudulta yhteensä 26 tekstiä, joista puolet sisälsivät
kirjaimellisen ja puolet ironisen lausahduksen ja samalla heidän silmänliikkeensä
rekisteröitiin. Jokaisen tekstin jälkeen tutkittava vastasi niiden sisältöä ja tarkoitusta
kartoittaviin muisti- ja ymmärtämiskysymyksiin. Silmänliikemittauksen jälkeen
koehenkilöiden työmuistin, teknisen lukutaidon ja empatian taitoja mitattiin yksilöllisesti.
Luetun ymmärtämisen mittaaminen suoritettiin lasten osalta koko luokalle kerralla.
Tutkimuksessa havaittiin, että lapset pystyivät ymmärtämään ironisia tekstejä, mutta
ymmärtäminen oli selkeästi aikuisia heikompaa. Silmänliikekokeen osalta analyyseissa
tutkittiin fiksaatioiden kestoa ensimmäisen ja toisen lukukerran osalta. Lasten havaittiin
lukevan kokonaisuudessaan aikuisia hitaammin molemmissa tekstityypeissä ja
molemmilla lukukerroilla. Ironisten ja kirjaimellisten tekstien lukemisprosesseissa ei
kuitenkaan havaittu eroja silmänliikkeiden perusteella kummassakaan ryhmässä, mikä ei
ollut oletettavaa aiemman tutkimuksen pohjalta. Lasten suhteen havaittiin, että ironisten
virkkeiden uudelleen lukeminen ja niistä tehdyt palaamiset jo luettuihin tekstin osiin
edistivät ironian ymmärtämistä. Samanlaisia prosesseja on havaittu aiemmissa
tutkimuksissa aikuisilla, joten voitiin havaita lasten ymmärtämisprosessin mukailevan
aikuisilla havaittua prosessia. Tässä tutkimuksessa vastaavaa ei kuitenkaan aikuisten
osalta havaittu, mutta heillä ironisen virkkeen jälkeinen lukemisen hidastuminen edisti
ironian ymmärtämistä. Lapsilla lukemisen hidastuminen ironisten virkkeiden jälkeen
päinvastoin heikensi ironian ymmärtämistä. Tästä voitiin päätellä lasten havaitsevan
ristiriidan tekstissä, mutta heidän olevan vielä kykenemättömiä ratkaisemaan tätä
tarkoituksenmukaisesti.
Tutkimuksen pohjalta voitiin täten päätellä, että lapsilta havaittiin taitoja ymmärtää
ironiaa luetusta tekstistä. Lasten taidot eivät kuitenkaan yltäneet aikuisten tasolle, mikä
oli oletettavaa aiemman tutkimuskirjallisuuden pohjalta. Toisaalta lapsilla havaittiin
samansuuntaisia prosesseja lukiessa kuin aikuisilla, mistä voitiin päätellä, että lapset
pystyivät ymmärtämään ironiaa kirjoitetusta tekstistä. Tulokset antoivat täten näyttöä
sille, että ironian lukemista lapsilla pystyttiin tutkimaan silmänliikemenetelmän avulla.
Tutkimusta tältä alalta ei ole tehty, minkä vuoksi tutkimusta tarvitaan yhä lisää.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9103]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste