Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lasten fonologisen prosessoinnin taitojen yhteys vieraan kielen äänteiden oppimiseen

Lähteinen, Sonja (2022-06-14)

Lasten fonologisen prosessoinnin taitojen yhteys vieraan kielen äänteiden oppimiseen

Lähteinen, Sonja
(14.06.2022)
Katso/Avaa
Lahteinen_Sonja_opinnayte.pdf (646.0Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062749503
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tuoda uutta tietoa lasten äidinkielen
äänteellisten taitojen ja vieraan kielen äänteiden oppimisen välisestä yhteydestä.
Fonologisen prosessoinnin taidot huomioidaan usein esimerkiksi lukemisen vaikeuksia
arvioidessa. On kuitenkin perusteltua epäillä, että vaikeudet äidinkielen kielellisissä
perustaidoissa vaikuttaisivat myös vieraan kielen tuoton oppimiseen. Vieraan kielen
äänteiden oppimista tarkasteleville teorioille ja malleille on yhteistä käsitys siitä, että eri
kielten äänteiden väliset erot tulee ensin havaita, jotta ne voidaan oppia tuottamaan oikein.
Tutkielman lopulliseen analyysiin otettiin 17 koehenkilöä. Tutkittavat olivat iältään
keskimäärin 8;3-vuoden ikäisiä suomenkielisiä lapsia, jotka osallistuivat tutkimukseen
kahtena peräkkäisenä päivänä. Lapset harjoittelivat molempina päivinä vieraan kielen
äännettä Peltolan ym. (2017) kehittämällä kuuntele ja toista -tehtävällä. Toisen
tutkimuspäivän lopuksi koehenkilöiden fonologisen prosessoinnin taitoja tarkasteltiin
Äänteiden prosessointi -osatestillä, joka sisältyy NEPSY II – lasten neuropsykologiseen
tutkimukseen (Korkman ym., 2008). Tulososiossa yhdistettiin molemmista testeistä saadut
tulokset ja tarkasteltiin niiden yhteyttä tilastollisin menetelmin.
Tutkielman päätulos on, että heikompi suoriutuminen äidinkielen äänteiden prosessoinnin
tehtävissä oli yhteydessä erilaiseen suoriutumisprofiiliin vieraan kielen äänteen oppimista
mittaavassa tehtävässä. Lapset, jotka suoriutuivat keskimääräistä heikommin Äänteiden
prosessointi -testistä, muokkasivat kuuntele ja toista -tehtävässä poikkeuksellisesti sekä
kontrolliäännettä /y/, että kohdeäännettä /ʉ/. Tutkielman kliininen merkittävyys kohdistuu
näiden lasten tukemiseen sekä kieltenopetuksessa, että puheterapiassa äänteiden tunnistusta
ja tuottoa harjoitellessa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste