Matemaattisesti lahjakkaiden oppilaiden ylöspäin eriyttäminen ja sen esteet perusopetuksessa
Erkolahti, Maija (2022-06-21)
Matemaattisesti lahjakkaiden oppilaiden ylöspäin eriyttäminen ja sen esteet perusopetuksessa
Erkolahti, Maija
(21.06.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062749934
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062749934
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää kuinka hyvin alakoulun matematiikan opetus huomioi matemaattisesti lahjakkaat oppilaat matematiikan opetuksessa. Opetussuunnitelma (Opetushallitus, 2014) listaa seuraavat keinot, joiden avulla voidaan eriyttää opetusta myös ylöspäin yleisessä tuessa: henkilökohtainen oppimissuunnitelma, tukiopetus, erilaiset opetusryhmät sekä opettajien välinen yhteistyö. Tässä tutkimuksessa keskitytään opetussuunnitelman mainitsemien eriyttämisen keinojen toteutumisen tutkimiseen yleisen tuen tasolla. Lisäksi tutkimus pyrkii selvittämään muita keinoja, joita opettajat käyttävät ylöspäin eriyttämiseen matematiikassa sekä mahdollisia eriyttämisen esteitä.
Tutkimuksen aineisto on kerätty 29.3.-10.4.2022 välisenä aikana Webropol-kyselyä hyödyntäen. Kyselyyn vastasi 103 alakoulun opettajaa ympäri Suomea. Vaikka vastaajajoukko jäikin odotettua pienemmäksi, tulokset antavat hyvää suuntaviivaa matemaattisesti lahjakkaiden oppilaiden tämänhetkisen tuen muodoista perusopetuksessa ja tietyistä haasteista lahjakkaiden oppilaiden ylöspäin eriyttämisessä..
Tulokset osoittavat, että ylöspäin eriyttämistä yleisen tuen muotona käytetään kolmessa neljästä koulusta. Kun kysymystä ei tarkenneta yleiseen tukeen, ylöspäin eriyttämistä matematiikan opetuksessa käyttää lähes yhdeksän kymmenestä opettajasta. Opetussuunnitelmassa mainittua henkilökohtaista oppimissuunnitelmaa matematiikan opetuksen tukena käytti lähes puolet opettajista. Syventävää opetusta oppilaille opetuksessaan tarjosi hieman alle kolmasosa vastaajista. Samanaikaisopettajuus opettajien välisenä yhteistyömuotona oli käytössä hieman alle puolella vastaajista. Tukiopetus oli vähiten käytetty keino tutkimuksessa mainituista vaihtoehdoista matemaattisesti lahjakasta oppilasta tuettaessa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että matemaattisesti lahjakkaille oppilaille tarjotaan perusopetuksessa erilaisia omaa oppimistasoa vastaavia mahdollisuuksia taitojen kehittymiseen. Samalla tutkimustulokset antavat viitteitä siitä, että lahjakkaiden oppilaiden matematiikan opetuksessa on vielä kehittämisen varaa, jotta se toteutuisi opetussuunnitelman mukaisesti.
Tutkimuksen aineisto on kerätty 29.3.-10.4.2022 välisenä aikana Webropol-kyselyä hyödyntäen. Kyselyyn vastasi 103 alakoulun opettajaa ympäri Suomea. Vaikka vastaajajoukko jäikin odotettua pienemmäksi, tulokset antavat hyvää suuntaviivaa matemaattisesti lahjakkaiden oppilaiden tämänhetkisen tuen muodoista perusopetuksessa ja tietyistä haasteista lahjakkaiden oppilaiden ylöspäin eriyttämisessä..
Tulokset osoittavat, että ylöspäin eriyttämistä yleisen tuen muotona käytetään kolmessa neljästä koulusta. Kun kysymystä ei tarkenneta yleiseen tukeen, ylöspäin eriyttämistä matematiikan opetuksessa käyttää lähes yhdeksän kymmenestä opettajasta. Opetussuunnitelmassa mainittua henkilökohtaista oppimissuunnitelmaa matematiikan opetuksen tukena käytti lähes puolet opettajista. Syventävää opetusta oppilaille opetuksessaan tarjosi hieman alle kolmasosa vastaajista. Samanaikaisopettajuus opettajien välisenä yhteistyömuotona oli käytössä hieman alle puolella vastaajista. Tukiopetus oli vähiten käytetty keino tutkimuksessa mainituista vaihtoehdoista matemaattisesti lahjakasta oppilasta tuettaessa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että matemaattisesti lahjakkaille oppilaille tarjotaan perusopetuksessa erilaisia omaa oppimistasoa vastaavia mahdollisuuksia taitojen kehittymiseen. Samalla tutkimustulokset antavat viitteitä siitä, että lahjakkaiden oppilaiden matematiikan opetuksessa on vielä kehittämisen varaa, jotta se toteutuisi opetussuunnitelman mukaisesti.