”Ei keskityttäisi niin paljoa arvosanoihin, mitä saa kokeista tai kursseista, sillä ne eivät määritä ihmisiä.” - Lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden omien vahvuuksien tunnistaminen
Pellinen, Ossi (2022-06-13)
”Ei keskityttäisi niin paljoa arvosanoihin, mitä saa kokeista tai kursseista, sillä ne eivät määritä ihmisiä.” - Lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden omien vahvuuksien tunnistaminen
Pellinen, Ossi
(13.06.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062749680
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062749680
Tiivistelmä
Oppilaiden vahvuuksien huomioiminen vaikuttaa positiivisesti oppimiseen, kouluviihtyvyyteen ja oppilaan itsetuntoon ja minäkäsitykseen. Siitä huolimatta opetuksessa edelleen pyritään vahvistamaan heikkouksia sen sijaan, että keskityttäisiin olemassa olevien vahvuuksien esille tuomiseen ja niiden opettamiseen.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka hyvin lukion ensimmäisen vuoden opiskelijat tunnistavat omia vahvuuksiaan. Lisäksi haluttiin selvittää, missä nuoret ovat pohtineet vahvuuksiaan. Tutkimuksen kiinnostuksen kohteena oli myös vahvuuksien tunnistamisen vaikutukset nuoren elämään.
Tutkimus toteutettiin menetelmätriangulaation avulla yhdistäen kysely ja eläytymismenetelmä. Kyselyssä selvitettiin nuorten vahvuuksien tunnistamista ja ajatuksia niihin perehtymisestä. Eläytymistarinoiden avulla yritettiin selvittää nuorten ajatuksia vahvuuksien tunnistamisen tai tunnistamattomuuden vaikutuksista nuorten elämään. Tutkimuksen teoreettinen tausta pohjautuu positiiviseen psykologiaan ja positiiviseen pedagogiikkaan.
Tämän työn tuloksista käy ilmi, että nuoret tunnistavat hyvin vaihtelevasti vahvuuksiaan. Hyvin koulussa menestyvät tunnistavat vahvuuksiaan paremmin kuin heikosti menestyneet. Erityisen tuen piirissä olleet nuoret eivät tunnistaneet vahvuuksiaan ollenkaan, kun taas tehostetun tuen piirissä olleet nuoret tunnistivat vahvuuksia vaihtelevasti.
Nuorten vastausten mukaan vahvuuksia oli käsitelty eniten opon tunneilla koulussa yhdeksännellä luokalla. Nuoret toivoivat, että vahvuuksia käsiteltäisiin enemmän koulussa. Nuoret kokevat vahvuuksista olevan hyötyä työnhaussa ja jatko-opintosuunnitelmia tehdessä.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka hyvin lukion ensimmäisen vuoden opiskelijat tunnistavat omia vahvuuksiaan. Lisäksi haluttiin selvittää, missä nuoret ovat pohtineet vahvuuksiaan. Tutkimuksen kiinnostuksen kohteena oli myös vahvuuksien tunnistamisen vaikutukset nuoren elämään.
Tutkimus toteutettiin menetelmätriangulaation avulla yhdistäen kysely ja eläytymismenetelmä. Kyselyssä selvitettiin nuorten vahvuuksien tunnistamista ja ajatuksia niihin perehtymisestä. Eläytymistarinoiden avulla yritettiin selvittää nuorten ajatuksia vahvuuksien tunnistamisen tai tunnistamattomuuden vaikutuksista nuorten elämään. Tutkimuksen teoreettinen tausta pohjautuu positiiviseen psykologiaan ja positiiviseen pedagogiikkaan.
Tämän työn tuloksista käy ilmi, että nuoret tunnistavat hyvin vaihtelevasti vahvuuksiaan. Hyvin koulussa menestyvät tunnistavat vahvuuksiaan paremmin kuin heikosti menestyneet. Erityisen tuen piirissä olleet nuoret eivät tunnistaneet vahvuuksiaan ollenkaan, kun taas tehostetun tuen piirissä olleet nuoret tunnistivat vahvuuksia vaihtelevasti.
Nuorten vastausten mukaan vahvuuksia oli käsitelty eniten opon tunneilla koulussa yhdeksännellä luokalla. Nuoret toivoivat, että vahvuuksia käsiteltäisiin enemmän koulussa. Nuoret kokevat vahvuuksista olevan hyötyä työnhaussa ja jatko-opintosuunnitelmia tehdessä.