Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Ei keskityttäisi niin paljoa arvosanoihin, mitä saa kokeista tai kursseista, sillä ne eivät määritä ihmisiä.” - Lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden omien vahvuuksien tunnistaminen

Pellinen, Ossi (2022-06-13)

”Ei keskityttäisi niin paljoa arvosanoihin, mitä saa kokeista tai kursseista, sillä ne eivät määritä ihmisiä.” - Lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden omien vahvuuksien tunnistaminen

Pellinen, Ossi
(13.06.2022)
Katso/Avaa
Pellinen_Ossi_Opinnayte.pdf (659.8Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062749680
Tiivistelmä
Oppilaiden vahvuuksien huomioiminen vaikuttaa positiivisesti oppimiseen, kouluviihtyvyyteen ja oppilaan itsetuntoon ja minäkäsitykseen. Siitä huolimatta opetuksessa edelleen pyritään vahvistamaan heikkouksia sen sijaan, että keskityttäisiin olemassa olevien vahvuuksien esille tuomiseen ja niiden opettamiseen.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka hyvin lukion ensimmäisen vuoden opiskelijat tunnistavat omia vahvuuksiaan. Lisäksi haluttiin selvittää, missä nuoret ovat pohtineet vahvuuksiaan. Tutkimuksen kiinnostuksen kohteena oli myös vahvuuksien tunnistamisen vaikutukset nuoren elämään.
Tutkimus toteutettiin menetelmätriangulaation avulla yhdistäen kysely ja eläytymismenetelmä. Kyselyssä selvitettiin nuorten vahvuuksien tunnistamista ja ajatuksia niihin perehtymisestä. Eläytymistarinoiden avulla yritettiin selvittää nuorten ajatuksia vahvuuksien tunnistamisen tai tunnistamattomuuden vaikutuksista nuorten elämään. Tutkimuksen teoreettinen tausta pohjautuu positiiviseen psykologiaan ja positiiviseen pedagogiikkaan.
Tämän työn tuloksista käy ilmi, että nuoret tunnistavat hyvin vaihtelevasti vahvuuksiaan. Hyvin koulussa menestyvät tunnistavat vahvuuksiaan paremmin kuin heikosti menestyneet. Erityisen tuen piirissä olleet nuoret eivät tunnistaneet vahvuuksiaan ollenkaan, kun taas tehostetun tuen piirissä olleet nuoret tunnistivat vahvuuksia vaihtelevasti.
Nuorten vastausten mukaan vahvuuksia oli käsitelty eniten opon tunneilla koulussa yhdeksännellä luokalla. Nuoret toivoivat, että vahvuuksia käsiteltäisiin enemmän koulussa. Nuoret kokevat vahvuuksista olevan hyötyä työnhaussa ja jatko-opintosuunnitelmia tehdessä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4901]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste