Images of the future as “laboratory of the possible” : Current international degree students of Turku’s higher education institutions in the year 2030
Ryzhova, Anna (2022-06-22)
Images of the future as “laboratory of the possible” : Current international degree students of Turku’s higher education institutions in the year 2030
Ryzhova, Anna
(22.06.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062749692
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062749692
Tiivistelmä
Ministry of Education and Culture of Finland suggests increasing national competence capacity, improving employability, and meeting future national labour needs by among other things attracting international degree students to Finland. However, international students have to face different challenges in a foreign country. The thesis aims to provide a better understanding of students’ needs and perspectives by examining their images of the future. The first research question of the thesis explores what kind of images of the personal future international higher education students in Turku have for the year 2030. The second research question aims to discover what factors international higher education students see as obstacles to achieving the desired images of the future.
The theoretical framework of the thesis studies personal futures and images of the future. Within the part of the personal futures, key points from other disciplines are presented. Different approaches to studying personal futures and the ways how futures studies methods can benefit individuals are considered. After that, the nature of images of the future, as well as their influence on human behaviour and decisions, are examined. Finally, the formation process of images of the future and the positive images of the future’s importance are demonstrated.
An action-based and participatory method future camp was utilised to collect images of the future of international degree students. Twelve international degree students participated in the future camp -event. The future camp aims to encourage participants to explore different alternatives and inspire them to think about the futures. Two warm-up exercises and four main exercises were designed to collect research materials.
Research results demonstrated different perspectives on the futures as well as revealed the possible obstacles. Personal future expectations of international degree students are mostly positive yet include some fears and challenges. The results provided images of the future categorised by the main personal domains in life. Then, three images of the future week in 2030 were created based on the analysed research materials. As an outcome of the research, three recommendations, related to the futures guidance, social life, and well-being, were drawn for the City of Turku and HEIs. Future camp -feedback showed the need for international students to explore their futures and their alternatives more. Opetus- ja kulttuuriministeriö näkee kansainväliset tutkinto-opiskelijat ryhmänä, joka voi myötävaikuttaa kansallisen osaamiskapasiteetin lisäämiseen, työllistettävyyden parantamiseen ja tulevien kansallisten työvoimatarpeiden tyydyttämiseen. Kansainväliset opiskelijat kohtaavat kuitenkin erilaisia haasteita vieraassa maassa. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa parempi ymmärrys opiskelijoiden tarpeista ja näkökulmista tutkimalla heidän tulevaisuuskuvaansa. Opinnäytetyön ensimmäinen tutkimuskysymys käsittelee sitä, millaisia tulevaisuuskuvia Turussa opiskelevilla kansainvälisillä tutkinto-opiskelijoilla on tulevaisuudestaan vuonna 2030. Toisen tutkimuskysymyksen tavoitteena on selvittää, mitkä asiat kansainvälisten korkeakouluopiskelijoiden mielestä ovat esteenä haluttujen tulevaisuuskuvien saavuttamiselle.
Teorialuvussa esitellään henkilökohtaisia tulevaisuuksia ja tulevaisuuskuvia. Henkilökohtaisia tulevaisuuksia käsittelevässä osassa esitellään näkökohtia muilta tieteenaloilta. Samassa osassa tarkastellaan sekä erilaisia lähestymistapoja henkilökohtaisen tulevaisuuden tutkimiseen että tapoja, joilla tulevaisuudentutkimuksen metodit voivat olla tässä hyödyksi. Sen jälkeen tutkitaan tulevaisuuskuvien olemusta sekä niiden vaikutusta ihmisen käyttäytymiseen ja päätöksiin. Lopuksi esitellään tulevaisuuskuvien muodostumisprosessia ja positiivisten tulevaisuuskuvien tärkeyttä.
Kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden tulevaisuuskuvia kerättiin osallistavalla future camp -menetelmällä. Future camp -tapahtumaan osallistui kaksitoista kansainvälistä tutkinto-opiskelijaa. Menetelmän tavoitteena on kannustaa osallistujia tutkimaan erilaisia vaihtoehtoja ja innostaa heitä miettimään tulevaisuutta. Tutkimusmateriaalin keräämiseksi suunniteltiin kaksi lämmittelyharjoitusta ja neljä pääharjoitusta.
Tutkimustulosten perusteella kansainvälisillä tutkinto-opiskelijoilla on erilaisia näkökulmia tulevaisuuteen, ja he tunnistavat myös mahdollisia esteitä tavoitteiden saavuttamiselle. Kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden henkilökohtaiset tulevaisuusodotukset ovat pääosin myönteisiä, mutta ne sisältävät myös pelkoja ja haasteita. Tulokset esittelevät tulevaisuuskuvia, jotka on luokiteltu elämän tärkeimpien henkilökohtaisten alueiden mukaan. Kerättyjen tulevaisuudenkuvien analyysin perusteella luotiin kolme tulevaisuuskuvaa vuodelle 2030. Tutkimuksen tuloksena laadittiin kolme tulevaisuudenohjaukseen, sosiaaliseen elämään ja hyvinvointiin liittyvää suositusta Turun kaupungille ja korkeakouluille. Future camp -tapahtumasta saatu palaute osoitti kansainvälisten opiskelijoiden tarpeen pohtia enemmän tulevaisuuttaan ja vaihtoehtojaan.
The theoretical framework of the thesis studies personal futures and images of the future. Within the part of the personal futures, key points from other disciplines are presented. Different approaches to studying personal futures and the ways how futures studies methods can benefit individuals are considered. After that, the nature of images of the future, as well as their influence on human behaviour and decisions, are examined. Finally, the formation process of images of the future and the positive images of the future’s importance are demonstrated.
An action-based and participatory method future camp was utilised to collect images of the future of international degree students. Twelve international degree students participated in the future camp -event. The future camp aims to encourage participants to explore different alternatives and inspire them to think about the futures. Two warm-up exercises and four main exercises were designed to collect research materials.
Research results demonstrated different perspectives on the futures as well as revealed the possible obstacles. Personal future expectations of international degree students are mostly positive yet include some fears and challenges. The results provided images of the future categorised by the main personal domains in life. Then, three images of the future week in 2030 were created based on the analysed research materials. As an outcome of the research, three recommendations, related to the futures guidance, social life, and well-being, were drawn for the City of Turku and HEIs. Future camp -feedback showed the need for international students to explore their futures and their alternatives more.
Teorialuvussa esitellään henkilökohtaisia tulevaisuuksia ja tulevaisuuskuvia. Henkilökohtaisia tulevaisuuksia käsittelevässä osassa esitellään näkökohtia muilta tieteenaloilta. Samassa osassa tarkastellaan sekä erilaisia lähestymistapoja henkilökohtaisen tulevaisuuden tutkimiseen että tapoja, joilla tulevaisuudentutkimuksen metodit voivat olla tässä hyödyksi. Sen jälkeen tutkitaan tulevaisuuskuvien olemusta sekä niiden vaikutusta ihmisen käyttäytymiseen ja päätöksiin. Lopuksi esitellään tulevaisuuskuvien muodostumisprosessia ja positiivisten tulevaisuuskuvien tärkeyttä.
Kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden tulevaisuuskuvia kerättiin osallistavalla future camp -menetelmällä. Future camp -tapahtumaan osallistui kaksitoista kansainvälistä tutkinto-opiskelijaa. Menetelmän tavoitteena on kannustaa osallistujia tutkimaan erilaisia vaihtoehtoja ja innostaa heitä miettimään tulevaisuutta. Tutkimusmateriaalin keräämiseksi suunniteltiin kaksi lämmittelyharjoitusta ja neljä pääharjoitusta.
Tutkimustulosten perusteella kansainvälisillä tutkinto-opiskelijoilla on erilaisia näkökulmia tulevaisuuteen, ja he tunnistavat myös mahdollisia esteitä tavoitteiden saavuttamiselle. Kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden henkilökohtaiset tulevaisuusodotukset ovat pääosin myönteisiä, mutta ne sisältävät myös pelkoja ja haasteita. Tulokset esittelevät tulevaisuuskuvia, jotka on luokiteltu elämän tärkeimpien henkilökohtaisten alueiden mukaan. Kerättyjen tulevaisuudenkuvien analyysin perusteella luotiin kolme tulevaisuuskuvaa vuodelle 2030. Tutkimuksen tuloksena laadittiin kolme tulevaisuudenohjaukseen, sosiaaliseen elämään ja hyvinvointiin liittyvää suositusta Turun kaupungille ja korkeakouluille. Future camp -tapahtumasta saatu palaute osoitti kansainvälisten opiskelijoiden tarpeen pohtia enemmän tulevaisuuttaan ja vaihtoehtojaan.