Yrityksen ympäristövastuun merkitys nuorten työntekijöiden organisaatiositoutumiselle
Hakala-Ranta, Arttu (2022-06-17)
Yrityksen ympäristövastuun merkitys nuorten työntekijöiden organisaatiositoutumiselle
Hakala-Ranta, Arttu
(17.06.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062850253
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022062850253
Tiivistelmä
Yritysmaailmassa on nähtävillä kaksi megatrendiä. Ensinnäkin nuorten työntekijöiden sitouttaminen aiheuttaa yrityksille haasteita. Tämän sukupolven nuoret vaativat työpaikaltaan erilaisia asioita kuin edelliset sukupolvet, ja tämä näkyy muun muassa heidän lisääntyneenä vaihtuvuutena. Toisekseen yrityksiltä vaaditaan jatkuvasti enemmän vastuullisuutta ympäristöä kohtaan. Ilmastonmuutos ja sen aiheuttamat negatiiviset seuraukset ovat yksi suurimmista ongelmista, joihin yhteiskunnat joutuvat nyt ja tulevaisuudessa vastaamaan, ja myös yrityksiltä vaaditaan entistä enemmän toimia näiden asioiden eteen. Tämän tutkielman tavoitteena on toimia näiden kahden megatrendin solmukohdassa selvittämällä yrityksen ympäristövastuun merkitystä nuorten työntekijöiden organisaatiositoutumiseen.
Tutkielman päätutkimuskysymys on millainen on yrityksen ympäristövastuun merkitys nuorten työntekijöiden organisaatiositoutumiselle. Tutkielman alatutkimuskysymyksiä ovat mitkä tekijät vahvistavat tai heikentävät nuorten työntekijöiden organisaatiositoutumista, miten nuoret työntekijät odottavat työnantajayrityksensä suhtautuvan ympäristövastuuseen, sekä miten kokemus yrityksen ympäristövastuusta heijastuu organisaatiositoutumisen eri muotojen taustatekijöiden ilmenemiseen.
Tutkielman pääasiallisena teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Allenin ja Meyerin (1990) organisaatiositoutumisen kolmen komponentin mallia, jonka mukaan organisaatiositoutuminen on moniulotteinen konsepti sisältäen niin affektiivisen, jatkuvuusperusteisen kuin normatiivisen puolen. Yrityksen ympäristövastuun osalta tutkimuksessa keskityttiin työntekijöiden kokemukseen heidän työnantajansa ympäristövastuullisuudesta.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluita. Empiiristä aineistoa varten haastateltiin kahdeksaa 26–30- vuotiasta asiantuntijatehtävissä työskentelevää nuorta kolmesta eri yrityksestä. Yrityksien suhteen valintakriteerinä oli, että niiden brändin täytyi korostaa ympäristövastuullisuutta.
Tutkielman tulosten mukaan nuorten organisaatiositoutumista vahvistavat ja heikentävät tekijät painottuvat päivittäisiin asioihin. Nuoret odottavat työnantajayritykseltään vahvempia ympäristöarvoja ja -tekoja kuin mikä on laillinen minimi. Kokemus yrityksen ympäristövastuusta heijastuu organisaatiositoutumiseen kaikkien Allenin ja Meyerin (1990) kolmen komponentin mallin sitoutumisen muotojen taustatekijöiden kautta. Ympäristövastuun merkitys organisaatiositoutumiselle näyttäisi olevan sitä keskeisempi, mitä tärkeämmäksi nuori työntekijä kokee ympäristöarvot itselleen. Negatiivisia vaikutuksia organisaatiositoutumiseen ei kokemuksella yrityksen vahvasta ympäristövastuusta tullut tutkimuksessa esille.
Keskeisenä tekijänä yrityksen ympäristövastuun sekä organisaatiositoutumisen välisessä suhteessa on tutkielman tulosten perusteella nuoren työntekijän sekä työnantajan ympäristöarvojen symbioosi. Tutkielman tulosten perusteella voidaankin sanoa, että yrityksen ympäristövastuulla voi olla erittäin keskeinen merkitys nuoren työntekijän organisaatiositoutumisessa, jos hän kokee ympäristöarvot itselleen tärkeiksi ja kokee työnantajansa edustavan näitä samoja arvoja. Merkitys voi olla myös hyvin pieni tai mitätön, jos nuori ei koe ympäristöarvoja itselleen tärkeiksi.
Tutkielman päätutkimuskysymys on millainen on yrityksen ympäristövastuun merkitys nuorten työntekijöiden organisaatiositoutumiselle. Tutkielman alatutkimuskysymyksiä ovat mitkä tekijät vahvistavat tai heikentävät nuorten työntekijöiden organisaatiositoutumista, miten nuoret työntekijät odottavat työnantajayrityksensä suhtautuvan ympäristövastuuseen, sekä miten kokemus yrityksen ympäristövastuusta heijastuu organisaatiositoutumisen eri muotojen taustatekijöiden ilmenemiseen.
Tutkielman pääasiallisena teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Allenin ja Meyerin (1990) organisaatiositoutumisen kolmen komponentin mallia, jonka mukaan organisaatiositoutuminen on moniulotteinen konsepti sisältäen niin affektiivisen, jatkuvuusperusteisen kuin normatiivisen puolen. Yrityksen ympäristövastuun osalta tutkimuksessa keskityttiin työntekijöiden kokemukseen heidän työnantajansa ympäristövastuullisuudesta.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluita. Empiiristä aineistoa varten haastateltiin kahdeksaa 26–30- vuotiasta asiantuntijatehtävissä työskentelevää nuorta kolmesta eri yrityksestä. Yrityksien suhteen valintakriteerinä oli, että niiden brändin täytyi korostaa ympäristövastuullisuutta.
Tutkielman tulosten mukaan nuorten organisaatiositoutumista vahvistavat ja heikentävät tekijät painottuvat päivittäisiin asioihin. Nuoret odottavat työnantajayritykseltään vahvempia ympäristöarvoja ja -tekoja kuin mikä on laillinen minimi. Kokemus yrityksen ympäristövastuusta heijastuu organisaatiositoutumiseen kaikkien Allenin ja Meyerin (1990) kolmen komponentin mallin sitoutumisen muotojen taustatekijöiden kautta. Ympäristövastuun merkitys organisaatiositoutumiselle näyttäisi olevan sitä keskeisempi, mitä tärkeämmäksi nuori työntekijä kokee ympäristöarvot itselleen. Negatiivisia vaikutuksia organisaatiositoutumiseen ei kokemuksella yrityksen vahvasta ympäristövastuusta tullut tutkimuksessa esille.
Keskeisenä tekijänä yrityksen ympäristövastuun sekä organisaatiositoutumisen välisessä suhteessa on tutkielman tulosten perusteella nuoren työntekijän sekä työnantajan ympäristöarvojen symbioosi. Tutkielman tulosten perusteella voidaankin sanoa, että yrityksen ympäristövastuulla voi olla erittäin keskeinen merkitys nuoren työntekijän organisaatiositoutumisessa, jos hän kokee ympäristöarvot itselleen tärkeiksi ja kokee työnantajansa edustavan näitä samoja arvoja. Merkitys voi olla myös hyvin pieni tai mitätön, jos nuori ei koe ympäristöarvoja itselleen tärkeiksi.