Peruskoulun piilo-opetussuunnitelma Opettaja-lehden kirjoituksissa vuosina 1995, 2005 ja 2015
Oksa, Veera (2022-06-21)
Peruskoulun piilo-opetussuunnitelma Opettaja-lehden kirjoituksissa vuosina 1995, 2005 ja 2015
Oksa, Veera
(21.06.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081555414
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081555414
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten Opettaja-lehdissä vuosina 1995, 2005, 2015 esiintyy piilo-opetussuunnitelmaan liittyviä sisältöjä, peruskoulun eri tasoilla, sekä sitä, miten puhe piilo-opetussuunnitelmaan liittyviin mainintoihin on muuttunut1995–2015 välisenä aikana. Suoritin tutkimuksen käyttämällä aineistona Opettaja-lehteä, joka on OAJ:n jäsenlehti ja siten oiva näköala koulumaailmaan.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään koulun toimintatasoja peruskoulukontekstissa. Tämän jälkeen käsittelen piilo-opetussuunnitelmaa käsitteenä, klassikoiden, sekä aiempien tutkimusten valossa. Analyysimenetelmänä käytin sisäl-lönanalyysiä, jonka avulla löysin aineistosta tälle tutkimukselle olennaisimmat maininnat. Käytin aineiston jäsentelyssä apuna teemoittelua.
Vuonna 1995 eniten piilovaikutuksia sisältäviä mainintoja löytyi liittyen monikulttuurisuuteen, vuonna 2005 puolestaan sukupuolierotteluun ja vuonna 2015 tieto-tekniikkaan kouluissa. Samoja teemoja löytyi kaikkina tarkasteluvuosina. Näitä olivat muun muassa monikulttuurisuus, sukupuolierottelu ja koulutuksellinen eriarvoisuus. Silti jokaisella vuodella oli myös omia erikoisuuksiaan, mitkä esiintyivät vain tiettynä aikakautena. Vastoin odotuksiani, kaikki koulun piilo-opetussuunnitelmaan kuuluvat maininnat, eivät esiintyneet vain koulun epäviralli-sella tasolla, vaan maininnat liittyivät myös fyysiseen ja viralliseen kouluun. Toi-seen kysymykseen liittyen tulokset osoittivat, että piilo-opetussuunnitelmaan liit-tyvä puhe on muuttunut vuosien saatossa.
Johtopäätöksenä voin sanoa, että koulu on hitaasti muuttuva koneisto, mutta joitakin muutoksia voi tapahtua nopeammin. Sillä on väliä, kuka käy koulua, mi-hin aikaan ja millainen tausta kullakin on. Koulu on kaikille erilainen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään koulun toimintatasoja peruskoulukontekstissa. Tämän jälkeen käsittelen piilo-opetussuunnitelmaa käsitteenä, klassikoiden, sekä aiempien tutkimusten valossa. Analyysimenetelmänä käytin sisäl-lönanalyysiä, jonka avulla löysin aineistosta tälle tutkimukselle olennaisimmat maininnat. Käytin aineiston jäsentelyssä apuna teemoittelua.
Vuonna 1995 eniten piilovaikutuksia sisältäviä mainintoja löytyi liittyen monikulttuurisuuteen, vuonna 2005 puolestaan sukupuolierotteluun ja vuonna 2015 tieto-tekniikkaan kouluissa. Samoja teemoja löytyi kaikkina tarkasteluvuosina. Näitä olivat muun muassa monikulttuurisuus, sukupuolierottelu ja koulutuksellinen eriarvoisuus. Silti jokaisella vuodella oli myös omia erikoisuuksiaan, mitkä esiintyivät vain tiettynä aikakautena. Vastoin odotuksiani, kaikki koulun piilo-opetussuunnitelmaan kuuluvat maininnat, eivät esiintyneet vain koulun epäviralli-sella tasolla, vaan maininnat liittyivät myös fyysiseen ja viralliseen kouluun. Toi-seen kysymykseen liittyen tulokset osoittivat, että piilo-opetussuunnitelmaan liit-tyvä puhe on muuttunut vuosien saatossa.
Johtopäätöksenä voin sanoa, että koulu on hitaasti muuttuva koneisto, mutta joitakin muutoksia voi tapahtua nopeammin. Sillä on väliä, kuka käy koulua, mi-hin aikaan ja millainen tausta kullakin on. Koulu on kaikille erilainen.