Positiivinen ja negatiivinen matemaattinen identiteetti sekä opettajan keinoja kehittää oppilaan matemaattista identiteettiä
Korkiamäki, Riina (2022-07-21)
Positiivinen ja negatiivinen matemaattinen identiteetti sekä opettajan keinoja kehittää oppilaan matemaattista identiteettiä
Korkiamäki, Riina
(21.07.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081855836
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081855836
Tiivistelmä
Pro Gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella positiivista ja negatiivista matemaattista identiteettiä. Lisäksi tarkoituksena on tutkia, miten opettaja voi omalla toiminnallaan vaikuttaa oppilaan matemaattisen identiteetin kehitykseen. Pro Gradu -tutkielmaan on etsitty tietoa tieteellisistä artikkeleista.
Matemaattinen identiteetti kuvaa oppilaan suhdetta matematiikkaan ja se käsittää hänen tunteet, asenteet ja uskomukset. Siihen vaikuttavat oppilaan aiemmin koetut kokemukset matematiikan parissa. Matemaattinen identiteetti voi olla joko positiivinen tai negatiivinen. Positiivisen matemaattisen identiteetin omaava oppilas kokee olevansa taitava matematiikassa ja hänellä on hyvä suhde oppiaineeseen, kun taas negatiivisen matemaattisen identiteetin omaava oppilas kokee olevansa heikko matematiikan oppija ja hänellä on huono suhde oppiaineeseen.
Matemaattinen identiteetti on suuressa roolissa ajatellen oppilaan oppimista ja käyttäytymistä matematiikan luokassa. Positiivinen matemaattinen identiteetti usein edistää oppilaan oppimista, ja se on yhteydessä oppilaan menestymiseen matematiikassa. Negatiivinen matemaattinen identiteetti taas heikentää oppilaan oppimista ja voi pahimmillaan johtaa hankaliin oppimisvaikeuksiin. Tästä syystä on tärkeää, että opettaja kiinnittää huomiota oppilaan matemaattiseen identiteettiin ja pyrkii kehittämään sitä.
Kouluokka on paikka, jossa opettajalla on mahdollista kehittää oppilaan matemaattista identiteettiä. Siellä käytävät vuorovaikutustilanteet vaikuttavat paljon oppilaan matemaattisen identiteetin kehitykseen ja ne voivat olla joko matemaattista identiteettiä kehittäviä tai heikentäviä. Opettaja on isossa roolissa kehittävien vuorovaikutustilanteiden luojana. Opettajan tärkeimmät keinot kehittää oppilaan matemaattista identiteettiä vuorovaikutustilanteiden avulla ovat lämpimän suhteen luominen itsensä ja oppilaiden välille, vastuun antaminen oppilaille keskusteluissa, keskustelun johtaminen ja oppilaiden johdattelu oikeaan suuntaan, aikaisempien yhteisten kokemusten hyödyntäminen keskusteluissa sekä narratiivisen opetustavan hyödyntäminen.
Matemaattinen identiteetti kuvaa oppilaan suhdetta matematiikkaan ja se käsittää hänen tunteet, asenteet ja uskomukset. Siihen vaikuttavat oppilaan aiemmin koetut kokemukset matematiikan parissa. Matemaattinen identiteetti voi olla joko positiivinen tai negatiivinen. Positiivisen matemaattisen identiteetin omaava oppilas kokee olevansa taitava matematiikassa ja hänellä on hyvä suhde oppiaineeseen, kun taas negatiivisen matemaattisen identiteetin omaava oppilas kokee olevansa heikko matematiikan oppija ja hänellä on huono suhde oppiaineeseen.
Matemaattinen identiteetti on suuressa roolissa ajatellen oppilaan oppimista ja käyttäytymistä matematiikan luokassa. Positiivinen matemaattinen identiteetti usein edistää oppilaan oppimista, ja se on yhteydessä oppilaan menestymiseen matematiikassa. Negatiivinen matemaattinen identiteetti taas heikentää oppilaan oppimista ja voi pahimmillaan johtaa hankaliin oppimisvaikeuksiin. Tästä syystä on tärkeää, että opettaja kiinnittää huomiota oppilaan matemaattiseen identiteettiin ja pyrkii kehittämään sitä.
Kouluokka on paikka, jossa opettajalla on mahdollista kehittää oppilaan matemaattista identiteettiä. Siellä käytävät vuorovaikutustilanteet vaikuttavat paljon oppilaan matemaattisen identiteetin kehitykseen ja ne voivat olla joko matemaattista identiteettiä kehittäviä tai heikentäviä. Opettaja on isossa roolissa kehittävien vuorovaikutustilanteiden luojana. Opettajan tärkeimmät keinot kehittää oppilaan matemaattista identiteettiä vuorovaikutustilanteiden avulla ovat lämpimän suhteen luominen itsensä ja oppilaiden välille, vastuun antaminen oppilaille keskusteluissa, keskustelun johtaminen ja oppilaiden johdattelu oikeaan suuntaan, aikaisempien yhteisten kokemusten hyödyntäminen keskusteluissa sekä narratiivisen opetustavan hyödyntäminen.