E-SOURCING PROCESS IMPLEMENTATION – CASE STUDY & FRAMEWORK
Pasanen, Eliel (2022-09-05)
E-SOURCING PROCESS IMPLEMENTATION – CASE STUDY & FRAMEWORK
Pasanen, Eliel
(05.09.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022090958030
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022090958030
Tiivistelmä
Purchasing and supply management (PSM) has become critical in achieving a competitive edge in today's fast-moving and constantly changing business environment. Companies try to improve their PSM function by developing competencies. During the 2000s e-sourcing process has become a more prominent option for developing companies’ sourcing activities. It has gained interest in both academic and practical fields.
This research applies three external grand theories to the e-sourcing process context. These are: dynamic capabilities (absorptive capacity), agency theory (Hidden information model) and information processing theory (IPT). These have been applied to supply and operations research independently, but the research applying these three in combination is limited.
This research is conducted as a commission for a Finnish technology company. The research is focused on the case company’s indirect purchasing. This study’s primary purpose is to understand how to successfully implement the e-sourcing process by constructing a framework that supports the e-sourcing process implementation. Also, this research focuses on why it is needed and what it brings to organisations. The purpose is operationalised into the following three questions: “What drives the need to implement the e-sourcing process?”, “How will the e-sourcing process support Case Company businesses, the Supply Management community, and relevant stakeholders?” and “How the e-sourcing process should be implemented?”
This study is conducted using a semi-structured interview process. The interview structure was based on the theoretical framework proposed in this study. The case company's interviewees were selected from multiple regions, categories, and positions. The interview structure consists of eight themes.
The implementation framework proposed in this study consists of five stages: “Analysing the information processing needs”, “Analysing the information processing capabilities”, “Configuring the optimal e-sourcing process solution”, “Implementing the changes in the process”, and “Evaluating the success of the e-sourcing process implementation”.
This study found from the interviews that the internal uncertainties are the most severe source of information processing needs at the case company. Secondly, this study found that stakeholders are in a critical position in the e-sourcing process's success. The stakeholders must be involved in the process to make it work. Thirdly, this study found that top management support is vital in implementing the e-sourcing process successfully. This is not necessarily a new finding but highlights its relevancy.
This research has a narrow scope due to focusing merely on one company. Therefore, the results presented are limited, and the application to other contexts is debatable. However, because the case company is large and global, it faces issues similar to companies with same status. Thus, the results could be applied to similar contexts.
In conclusion, the framework presented in the study can be applied to e-sourcing implementation situations to support decision-making. The e-sourcing process is seen to be driven by information processing needs. The e-sourcing process supports all the relevant parties by improving efficiency and performance. Hankinnan johtaminen on noussut kriittiseksi kilpailuedun luojana nykypäivän nopeassa ja jatkuvasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Yritykset pyrkivät kehittämään heidän hankintayksiköitään kehittämällä niiden kyvykkyyksiä. 2000-luvulla sähköinen hankintaprosessi on noussut merkittäväksi osaksi yrityksen hankinta-aktiviteetteja. Se on herättänyt kiinnostusta niin tieteen kuin käytännön saralla.
Tämä tutkimus soveltaa kolmea ulkoista pääteoriaa sähköisen hankinnan kontekstiin. Nämä kolme teoriaa ovat, dynaamiset kyvykkyydet (Absorboiva kapasiteetti), agentti teoria (Piilotetun tiedon malli) sekä informaation prosessoinnin teoria. Nämä kolme teoriaa on usein sovellettu toimitusketju -kirjallisuudessa itsenäisesti, mutta kaikkia kolmea soveltava tutkimus on jäänyt vähäiseksi.
Tämä tutkimus on toteutettu toimeksiantona tapausyritykselle, keskittyen sen epäsuoraan hankintaan. Tutkimuksen päätarkoitus on ymmärtää kuinka implementoida sähköinen hankintaprosessi onnistuneesti tarjoamalla viitekehys, joka tukee sen implementointia. Tutkimus pyrkii myös ymmärtää miksi se pitää implementoida ja mitä se toisi yrityksille. Tämä tarkoitus on operationalisoitu seuraavissa tutkimus kysymyksissä: ”Mikä ajaa sähköisen hankintaprosessin implementoinnin tarvetta?”, ”Kuinka sähköinen hankintaprosessi tukee yrityksen liiketoimintoja, sidosryhmiä ja hankina-yhteisöä?”, sekä ”Kuinka sähköinen hankintaprosessi implementoidaan onnistuneesti?”
Tutkimus on toteutettu puolistrukturoituina haastatteluina. Tapausyrityksen haastateltavat on valittu eri alueista, kategorioista sekä positioista. Haastattelurunko pohjautui teoreettisen viitekehykseen, joka esitettiin tutkimuksessa. Runko koostui kahdeksasta teemasta.
Tässä tutkimuksessa esitetty implementointi -malli koostuu viidestä vaiheesta: ”Informaatioprosessointitarpeiden analysointi”, ”Informaatioprosessointikyvykkyyksien analysointi”, ” Optimaalisen sähköisen hankintaprosessin konfigurointi”, ”Muutosten implementointi prosessiin”, sekä ” Sähköisen hankintaprosessin implementoinnin onnistumisen arviointi”.
Tämä tutkimus esittää, että yksi kriittisemmistä informaatioprosessoinnin tarpeista on sisäiset epävarmuustekijät. Toiseksi tämä tutkimus esittää, että sidosryhmät ovat kriittisessä asemassa sähköisen hankintaprosessin implementoinnin onnistumisen kannalta. Sidosryhmät pitää saada osaksi prosessia jotta se toimisi. Kolmanneksi tämä tutkimus esittää, että johdon tuki on tärkeätä, jotta sähköinen hankintaprosessi voidaan implementoida onnistuneesti. Tämä ei kuitenkaan ole varsinaisesti uusi löytö, mutta korostaa sen relevanttiutta.
Tämä tutkimus keskittyy pelkästään tapausyritykseen. Tästä syystä, esitetyt tulokset ovat rajoittuneita, ja niiden soveltamineen muihin konteksteihin on kyseenalaistettavissa. Kansainvälisenä toimijana, tapausyritys kohdannee samanlaisia ongelmia kuin monet muut kansainväliset yritykset. Tästä syystä löydökset ovat sovellettavissa vastaavissa konteksteissa.
Lopuksi tutkimuksessa esitettyä mallia voidaan soveltaa sähköisen hankintaprosessin implementointitilanteissa päätöksenteon tukena. Sähköinen hankintaprosessi tukee kaikkia olennaisia osapuolia, kehittämällä niiden tehokkuutta sekä suorituskykyä. Sähköisen hankintaprosessin tarve on peräisin informaatioprosessointitarpeista.
This research applies three external grand theories to the e-sourcing process context. These are: dynamic capabilities (absorptive capacity), agency theory (Hidden information model) and information processing theory (IPT). These have been applied to supply and operations research independently, but the research applying these three in combination is limited.
This research is conducted as a commission for a Finnish technology company. The research is focused on the case company’s indirect purchasing. This study’s primary purpose is to understand how to successfully implement the e-sourcing process by constructing a framework that supports the e-sourcing process implementation. Also, this research focuses on why it is needed and what it brings to organisations. The purpose is operationalised into the following three questions: “What drives the need to implement the e-sourcing process?”, “How will the e-sourcing process support Case Company businesses, the Supply Management community, and relevant stakeholders?” and “How the e-sourcing process should be implemented?”
This study is conducted using a semi-structured interview process. The interview structure was based on the theoretical framework proposed in this study. The case company's interviewees were selected from multiple regions, categories, and positions. The interview structure consists of eight themes.
The implementation framework proposed in this study consists of five stages: “Analysing the information processing needs”, “Analysing the information processing capabilities”, “Configuring the optimal e-sourcing process solution”, “Implementing the changes in the process”, and “Evaluating the success of the e-sourcing process implementation”.
This study found from the interviews that the internal uncertainties are the most severe source of information processing needs at the case company. Secondly, this study found that stakeholders are in a critical position in the e-sourcing process's success. The stakeholders must be involved in the process to make it work. Thirdly, this study found that top management support is vital in implementing the e-sourcing process successfully. This is not necessarily a new finding but highlights its relevancy.
This research has a narrow scope due to focusing merely on one company. Therefore, the results presented are limited, and the application to other contexts is debatable. However, because the case company is large and global, it faces issues similar to companies with same status. Thus, the results could be applied to similar contexts.
In conclusion, the framework presented in the study can be applied to e-sourcing implementation situations to support decision-making. The e-sourcing process is seen to be driven by information processing needs. The e-sourcing process supports all the relevant parties by improving efficiency and performance.
Tämä tutkimus soveltaa kolmea ulkoista pääteoriaa sähköisen hankinnan kontekstiin. Nämä kolme teoriaa ovat, dynaamiset kyvykkyydet (Absorboiva kapasiteetti), agentti teoria (Piilotetun tiedon malli) sekä informaation prosessoinnin teoria. Nämä kolme teoriaa on usein sovellettu toimitusketju -kirjallisuudessa itsenäisesti, mutta kaikkia kolmea soveltava tutkimus on jäänyt vähäiseksi.
Tämä tutkimus on toteutettu toimeksiantona tapausyritykselle, keskittyen sen epäsuoraan hankintaan. Tutkimuksen päätarkoitus on ymmärtää kuinka implementoida sähköinen hankintaprosessi onnistuneesti tarjoamalla viitekehys, joka tukee sen implementointia. Tutkimus pyrkii myös ymmärtää miksi se pitää implementoida ja mitä se toisi yrityksille. Tämä tarkoitus on operationalisoitu seuraavissa tutkimus kysymyksissä: ”Mikä ajaa sähköisen hankintaprosessin implementoinnin tarvetta?”, ”Kuinka sähköinen hankintaprosessi tukee yrityksen liiketoimintoja, sidosryhmiä ja hankina-yhteisöä?”, sekä ”Kuinka sähköinen hankintaprosessi implementoidaan onnistuneesti?”
Tutkimus on toteutettu puolistrukturoituina haastatteluina. Tapausyrityksen haastateltavat on valittu eri alueista, kategorioista sekä positioista. Haastattelurunko pohjautui teoreettisen viitekehykseen, joka esitettiin tutkimuksessa. Runko koostui kahdeksasta teemasta.
Tässä tutkimuksessa esitetty implementointi -malli koostuu viidestä vaiheesta: ”Informaatioprosessointitarpeiden analysointi”, ”Informaatioprosessointikyvykkyyksien analysointi”, ” Optimaalisen sähköisen hankintaprosessin konfigurointi”, ”Muutosten implementointi prosessiin”, sekä ” Sähköisen hankintaprosessin implementoinnin onnistumisen arviointi”.
Tämä tutkimus esittää, että yksi kriittisemmistä informaatioprosessoinnin tarpeista on sisäiset epävarmuustekijät. Toiseksi tämä tutkimus esittää, että sidosryhmät ovat kriittisessä asemassa sähköisen hankintaprosessin implementoinnin onnistumisen kannalta. Sidosryhmät pitää saada osaksi prosessia jotta se toimisi. Kolmanneksi tämä tutkimus esittää, että johdon tuki on tärkeätä, jotta sähköinen hankintaprosessi voidaan implementoida onnistuneesti. Tämä ei kuitenkaan ole varsinaisesti uusi löytö, mutta korostaa sen relevanttiutta.
Tämä tutkimus keskittyy pelkästään tapausyritykseen. Tästä syystä, esitetyt tulokset ovat rajoittuneita, ja niiden soveltamineen muihin konteksteihin on kyseenalaistettavissa. Kansainvälisenä toimijana, tapausyritys kohdannee samanlaisia ongelmia kuin monet muut kansainväliset yritykset. Tästä syystä löydökset ovat sovellettavissa vastaavissa konteksteissa.
Lopuksi tutkimuksessa esitettyä mallia voidaan soveltaa sähköisen hankintaprosessin implementointitilanteissa päätöksenteon tukena. Sähköinen hankintaprosessi tukee kaikkia olennaisia osapuolia, kehittämällä niiden tehokkuutta sekä suorituskykyä. Sähköisen hankintaprosessin tarve on peräisin informaatioprosessointitarpeista.