Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yhteisopettajuus matematiikan opetuksessa

Lindroos, Julia (2022-10-10)

Yhteisopettajuus matematiikan opetuksessa

Lindroos, Julia
(10.10.2022)
Katso/Avaa
Lindroos_Julia_opinnayte.pdf (611.4Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101462046
Tiivistelmä
Matematiikan osaamisen taso on laskenut viime vuosien aikana sekä oppilaiden tuen tarve on lisääntynyt. Tämä pro gradu -tutkielma on matematiikan ainedidaktiikan kirjallisuuskatsaus, jossa käsitellään yhteisopettamista yläkoulussa ja lukiossa matematiikan opetuksen keinona. Tutkielmassa perehdytään yhteisopettamisen historiaan ja erilaisiin malleihin sekä sen hyötyihin ja heikkouksiin. Lisäksi tutustutaan yhteisopettamiseen yleisesti Suomessa sekä erityisesti matematiikan opetuksessa.
Yhteisopettaminen on opetuksen tapa, jossa kaksi tai useampi opettajaa vastaa yhteisesti luokan opetuksesta. Yhteisopettamista voidaan toteuttaa niin aineenopettajien välillä kuin aineenopettajien ja erityisopettajien välillä. Yhteisopettaminen onkin keino lisätä eriyttämistä alas- ja ylöspäin suoraan oppilaan omassa luokassa. Onnistuneen yhteisopettamisen taustalla on kuitenkin hyvä valmistautuminen sekä luottamus opettajien välillä.
Tutkimusten mukaan sekä opettajat että oppilaat ovat pitäneet yhteisopettamista hyvänä opetuksen muotona. Oppilaiden koulusuoriutuminen on kohentunut yhteisopetuksen luokissa, ja he ovat kokeneet saaneensa helpommin apua. Opettajat puolestaan ovat kokeneet saaneensa enemmän kollegiaalista tukea. Toisaalta suurien tuen tarpeiden kohdalla yhteisopettaminen ei välttämättä ole oikea tukemisen muoto. Lisäksi on tärkeä huomioida, että yhteisopettajuutta ei käytetä säästökeinona ja kasvateta luokkakokoja sen varjolla tarpeettoman suureksi.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4830]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste