Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettajien kokemuksia koulukiusaamisesta ja keinoista puuttua siihen

Taipale, Maiju (2022-09-30)

Opettajien kokemuksia koulukiusaamisesta ja keinoista puuttua siihen

Taipale, Maiju
(30.09.2022)
Katso/Avaa
Taipale_Maiju_opinnaytee.pdf (712.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022101962524
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien kokemuksia koulukiusaamisen huomaamisesta, puuttumisesta ja ennaltaehkäisystä. Millä tavoin opettajat huomaavat kiusaamisen ja mitä haasteita siinä esiintyy. Miten opettajat puuttuvat kiusaamiseen ja mitä toimintatapoja he pitävät toimivina. Selvitin myös konkreettisia keinoja ennaltaehkäistä kiusaamista kouluissa.
Tutkimukseen osallistui vapaaehtoisesti kymmenen opettajaa, jotka toimivat alakoulun opettajina tai olivat aiemmin toimineet. Kaikilla oli kokemusta koulukiusaamisesta. Puolistrukturoitu teemahaastattelu toimi aineistonkeruumenetelmänä ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluja pidettiin etäyhteydellä ja kasvokkain tapaamisella. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä luokittelemalla ne haastattelun teemojen mukaan.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että kiusaamisen huomaamisessa opettajat pitivät erityisen tärkeänä oppilaiden hyvää tuntemusta ja opettajan tulee olla helposti lähestyttävä sekä avoin. Opettajan on oltava läsnä oppilaiden arjessa ja välillä havainnoida heitä. Riittävät resurssit välitunti valvonnassa ovat myös tärkeät. Luokan ilmapiiri vaikuttaa myös siihen, miten helposti kiusaamisesta uskalletaan kertoa. Haasteena opettajat kokevat, että kiusaaminen tehdään välillä todella taitavasti salassa ja siitä ei kerrota kenellekään. Yleisin kiusaamismuoto tämän tutkimuksen mukaan on ryhmän ulkopuolelle jättäminen.
Kiusaamiseen puututaan eniten kasvatuskeskusteluilla ja KiVa Koululla. Tässä tutkimuksessa yhtä koulua lukuun ottamatta muut kuuluivat KiVa Kouluun. KiVa Koulua pidetään toimivana ja koetaan, että sillä pystytään tehokkaasti puuttumaan kiusaamiseen. Erityisen hyvää siinä on selkeä toimintamalli, seurantakeskustelut ja tarvittaessa voidaan pyytää apua myös muilta tahoilta. Haasteena koetaan, että välillä KiVa tiimin opettajia saisi olla enemmän, jotta tapauksiin pystyttäisiin nopealla aikataululla puuttumaan. Kiusaamisen ennaltaehkäisyllä on tämän tutkimuksen mukaan todella tärkeä rooli kiusaamisen vastaisessa työssä. Siinä tärkeää on ryhmäytyminen, kannustava ja myönteinen luokkahenki, yhdessä tekeminen, tunne- ja sosiaalisten taitojen harjoittelu. Pari ja ryhmätyöskentelyyn tulee myös kiinnittää erityistä huomiota luokassa ja opettajan tulee tarkkaan harkita, miten parit/ryhmät jaetaan. Opettajan oma esimerkki on myös tärkeä, miten opettaja kohtelee ihmisiä ja puhuu muille. Opettajan tulee olla kunnioittava, luotettava, ystävällinen ja oikeudenmukainen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9137]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste