Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mahtava peräsin ja pulleat purjeet: lihavuus, naiskuva ja seksuaalisuus kolmessa suomalaisessa populaarimusiikkikappaleessa

Anna-Elena Pääkkölä

Mahtava peräsin ja pulleat purjeet: lihavuus, naiskuva ja seksuaalisuus kolmessa suomalaisessa populaarimusiikkikappaleessa

Anna-Elena Pääkkölä
Katso/Avaa
60926-612-82574-1-10-20171207.pdf (219.7Kb)
Lataukset: 

Suomen Etnomusikologinen Seura
doi:10.23985/evk.60926
URI
https://etnomusikologia.journal.fi/article/view/60926
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042717443
Tiivistelmä

Artikkelissa rakennetaan siltaa suomalaisen kulttuurisen
musiikintutkimuksen ja feministisen kulttuurisen lihavuustutkimuksen
välillä ensimmäistä kertaa. Tavoitteena on tarkastella kriittisesti
painodiskursseja suomalaisessa populaarimusiikissa kolmen esimerkin
kautta: Kipparikvartetin ‘On lautalla pienoinen kahvila’ (1951), Leevi
and the Leavingsin ‘Sopivasti lihava’ (1988), ja Jukka Pojan ‘Pläski’
(2007). Musiikkia analysoidaan sekä lyriikoiden että soivan materiaalin
tasolla kulttuurisen lähiluvun avulla (Middleton 2012, Richardson 2016) ,
erityistä huomiota painon kuvailuun kiinnittäen. Yhtenä lisänäkökulmana
artikkelissa käytetään autoetnografiaa (Kyrölä 2014), jossa tutkija tuo
omia muistikuviaan ilmi laulujen esitys- tai kuulemistilanteissa
esimerkkinä lihavan ihmisen kokemuksesta painodiskurssin musiikillisesta
kuvailusta. Laulujen ja niiden painodiskurssien kautta avautuu useita
kysymyksiä koskien laulujen naiskuvia, niiden seksualisointia ja
kehollistamista, sekä niiden ihannointia ja kammoksumista. Lisäksi
artikkelissa analysoidaan suomalaisuuden käsitettä (Lehtonen, Löytty
& Ruuska 2004) osana hyväksyttävää naiseutta ja lihavuutta.


Kipparikvartetin ‘On lautalla pienoinen kahvila’ kuvailee kahta
naista, Sannia ja Marleenaa, joista toinen on kaunis, toinen pullukka.
Leevi and the Leavingsin ‘Sopivasti lihava’ kuvailee lihavaa naista
seksuaalisena fetissinä. Jukka Pojan ‘Pläski’ levittää kehopositiivista
kuvaa antamalla luvan olla “pläski”, jota voi verrata hiphop-kulttuurin
sanaan “phat” (Gross 2005). Kaikkien laulujen nais- ja kehokuvia
lähestytään huumorin kautta. Artikkelissa pohditaan, onko ilakoiva,
karnevalistinen lähestymistapa toiseuttava vai hyväksyvä strategia
kuvaamaan lihavaa kehoa, ja miten haluttava naiseus kuvastuu
lihavuuteen. Hyväksyttävä naiseus on kaikissa esimerkeissä
kyseenalaistettu tila liittyen nimenomaan lihavuuteen, seksuaalisuuteen
ja kehollisuuteen, ja tätä ambivalenttia suhtautumista kuvataan sekä
lyriikkojen että soivan materiaalin tasolla.


Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [19207]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste