Näytä suppeat kuvailutiedot

Opettajaopiskelijoiden käsityksiä oppimisesta erilaisissa oppimisympäristöissä

Päivi Rosenius; Teija Koskela; Sirpa Kärkkäinen

dc.contributor.authorPäivi Rosenius
dc.contributor.authorTeija Koskela
dc.contributor.authorSirpa Kärkkäinen
dc.date.accessioned2022-10-27T11:54:50Z
dc.date.available2022-10-27T11:54:50Z
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/155859
dc.description.abstract<p>Oppimisympäristöosaaminen kuuluu opettajuuden työelämätaitoihin, mitä viimeaikainen koulutuspoliittinen keskustelu on korostanut. Tutkimme opettajankoulutuksen loppuvaiheen opiskelijoiden käsityksiä oppimisesta erilaisissa oppimisympäristöissä. Tutkimusta taustoitetaan oppimisympäristötutkimuksen sekä formaalin ja informaalin oppimisen näkökulmista. Aineisto koostuu 142 opiskelijan tuottamista kirjallisen reflektointitehtävän avovastauksista. Se kerättiin Itä-Suomen yliopiston pedagogisten opintojen loppuvaiheen ”Kasvatus kestävään tulevaisuuteen” -opintojaksolta. Laadullisessa analyysissa sovellettiin fenomenografista lähestymistapaa. Opettajaopiskelijoiden käsitykset oppimisen ja oppimisympäristön suhteesta jaettiin analyysin perusteella kolmeen kategoriaan: 1) oppiminen olemassaolon tapana, 2) avautuvassa koulutusjärjestelmässä ja 3) sulkeutuneessa koulutusjärjestelmässä. Kapeimmillaan oppimiskäsitys rajoittui tiukasti suljettuun koulutusjärjestelmään. Avautuvan koulutusjärjestelmän oppimiseen liittyvät käsitykset näkivät ulkopuoliset oppimisympäristöt resurssina ja mahdollisuutena oppimiselle. Laajimmillaan oppiminen käsitettiin olemassaolon tavaksi, jolloin oppimisympäristö laajeni perinteisiä ikä-, organisaatio- ja oppiainerajoja ylittäväksi ja oppijan koko kasvuympäristön huomioivaksi kokonaisuudeksi. Tutkimustulosten nojalla voidaan suositella, että opettajankoulutuksessa käsitellään teoreettisesti ja käytännössä sekä koulutusjärjestelmän ulkopuolelle ulottuvien oppimisympäristöjen merkitystä oppimisprosessien jatkumoissa että koulun ulkopuolisiin toimijoihin ulottuvia verkostoitumistaitoja. On tärkeää, että opettajaopinnoissa opitaan tuottamaan eksplisiittistä käsitystä oppimisesta elämänmittaisena ja kaikkiallisena prosessina.</p>
dc.language.isofi
dc.publisherKansanvalistusseura
dc.titleOpettajaopiskelijoiden käsityksiä oppimisesta erilaisissa oppimisympäristöissä
dc.identifier.urlhttps://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/98367/56204
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2021042821888
dc.relation.volume40
dc.contributor.organizationfi=opettajankoulutuslaitos Rauma|en=Dep. of Teacher Education Rauma|
dc.contributor.organization-code2604202
dc.converis.publication-id50006501
dc.converis.urlhttps://research.utu.fi/converis/portal/Publication/50006501
dc.format.pagerange197
dc.format.pagerange211
dc.identifier.eissn2490-0427
dc.identifier.jour-issn0358-6197
dc.okm.affiliatedauthorKoskela, Teija
dc.okm.discipline516 Educational sciencesen_GB
dc.okm.discipline516 Kasvatustieteetfi_FI
dc.okm.internationalcopublicationnot an international co-publication
dc.okm.internationalityDomestic publication
dc.okm.typeJournal article
dc.publisher.countrySuomifi_FI
dc.publisher.countryFinlanden_GB
dc.publisher.country-codeFI
dc.relation.doi10.33336/aik.98367
dc.relation.ispartofjournalAikuiskasvatus
dc.relation.issue3
dc.year.issued2020


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot