Populaarikulttuurin paikkoja ja politiikkaa: Kung Fu -elokuvien pekingiläistyvä Hongkong
Aukia Jukka; Peltomäki Anna
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042822354
Tiivistelmä
Kirjoituksessa tarkastelemme, miten Manner-Kiinan voimistunut
määräysvalta Hongkongin lokaliteettiin ilmenee populaarikulttuurissa.
Paikan politiikka tulee esiin kung-fu -elokuvien taustalla vaikuttavissa
mannerkiinalaisissa identiteettinarratiiveissa sekä toisaalta
nostalgia-elokuvien ilmentämässä kaipauksessa Hongkongin luovutusta
edeltävään ajanjaksoon. Hongkongin elokuvateollisuuden lisääntynyt
Kiina-johtoisuus oli myös keskeinen peruste demokratia-aktivistien
vaatimalle Ip Man 4 -elokuvan boikotille, mikä on puolestaan
nähtävä osana laajempaa pekingiläistämistoimia vastustavaa liikehdintää.
Liitämme Manner-Kiinan ja Hongkongin demokratialiikkeen välisen
jännitteen populaarikulttuurin ja paikan suhdetta tarkastelevaan
kansainväliseen tutkimuskirjallisuuteen. Kirjoitus korostaa
populaarikulttuurin merkitystä politiikan tutkimukselle, mikä
konkretisoituu sen kytkennöissä paikkoihin.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]