Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Explaining automated decision-making: a multinational study of the GDPR right to meaningful information

Lepinkäinen Nea; Dexe Jacob; van Berkel Niels; Söderlund Kasia; Vaiste Juho; Franke Ulrik; Jensen Rikke Hagensby

Explaining automated decision-making: a multinational study of the GDPR right to meaningful information

Lepinkäinen Nea
Dexe Jacob
van Berkel Niels
Söderlund Kasia
Vaiste Juho
Franke Ulrik
Jensen Rikke Hagensby
Katso/Avaa
s41288-022-00271-9.pdf (864.8Kb)
Lataukset: 

Association internationale pour l'étude de l'économie de l'assurance
doi:10.1057/s41288-022-00271-9
URI
https://link.springer.com/article/10.1057/s41288-022-00271-9
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081153852
Tiivistelmä

The General Data Protection Regulation (GDPR) establishes a right for individuals to get access to information about automated decision-making based on their personal data. However, the application of this right comes with caveats. This paper investigates how European insurance companies have navigated these obstacles. By recruiting volunteering insurance customers, requests for information about how insurance premiums are set were sent to 26 insurance companies in Denmark, Finland, The Netherlands, Poland and Sweden. Findings illustrate the practice of responding to GDPR information requests and the paper identifies possible explanations for shortcomings and omissions in the responses. The paper also adds to existing research by showing how the wordings in the different language versions of the GDPR could lead to different interpretations. Finally, the paper discusses what can reasonably be expected from explanations in consumer oriented information.

Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [19207]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste