Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien digitaalinen osaaminen

Leena Salminen; Marja-Leena Lähteenmäki; Meeri Koivula; Maria Kääriäinen; Kristina Mikkonen; Camilla Koskinen; Juha Pajari; Tuulikki Sjögren; Iina Ryhtä; Monika Koskinen; Marjorita Sormunen; Anneli Vauhkonen; Terhi Saaranen; Hilkka Korpi

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien digitaalinen osaaminen

Leena Salminen
Marja-Leena Lähteenmäki
Meeri Koivula
Maria Kääriäinen
Kristina Mikkonen
Camilla Koskinen
Juha Pajari
Tuulikki Sjögren
Iina Ryhtä
Monika Koskinen
Marjorita Sormunen
Anneli Vauhkonen
Terhi Saaranen
Hilkka Korpi
Katso/Avaa
Publisher's version (124.6Kb)
Lataukset: 

URI
https://search.proquest.com/docview/2444523874/fulltextPDF/5506242041A24D7DPQ/1?accountid=14774
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042823065
Tiivistelmä

Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sosiaali-,
terveys- ja kuntoutusalan (soteku) opettajien
(n=388) digitaalista osaamista osana TerOpe-hanketta. Aineisto kerättiin DigCompEdu CheckIn
Self-reflection Tool -itsearviointityökaluun perustuvalla mittarilla, joka sisälsi 21 (strukturoitua) väittämää ja yhden avoimen kysymyksen. DigCompEdu-viitekehyksen kuutta osa-aluetta (ammatillinen sitoutuminen, digitaaliset resurssit, opettaminen ja oppiminen, arviointi, oppijoiden voimaannuttaminen ja oppijoiden digitaalisen osaamisen tukeminen) käytettiin sekä määrällisen aineiston keskiarvomuuttujien muodostamisessa että
laadullisen aineiston deduktiivis-induktiivisen analyysin runkona.
Opettajat olivat motivoituneita kehittämään digitaalista osaamistaan ja kokivat sen kehittämisen tarpeelliseksi. He laativat ja hallinnoivat digitaalista opetusmateriaalia ja käyttivät digitaalista teknologiaa säännöllisesti opetuksessa. Vähäiset resurssit, kuten riittämätön aika, tuki ja koulutus, vähensivät opettajien mahdollisuuksia kehittää digitaalista osaamistaan ja digitaalisen teknologian hyödyntämistä opetuksessa ja oppimisessa.
Tuloksia voidaan hyödyntää soteku-alan opettajien jatko- ja täydennyskoulutuksen sekä terveystieteiden opettajakoulutuksen kehittämisessä.
Opettajat tarvitsevat aikaa, tukea, koulutusta ja
käyttäjäystävällisiä järjestelmiä digitaalisen teknologian hyödyntämiseen opetuksessa ja oppimisessa.

Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [19250]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste