Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien digitaalinen osaaminen
Leena Salminen; Marja-Leena Lähteenmäki; Meeri Koivula; Maria Kääriäinen; Kristina Mikkonen; Camilla Koskinen; Juha Pajari; Tuulikki Sjögren; Iina Ryhtä; Monika Koskinen; Marjorita Sormunen; Anneli Vauhkonen; Terhi Saaranen; Hilkka Korpi
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042823065
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sosiaali-,
terveys- ja kuntoutusalan (soteku) opettajien
(n=388) digitaalista osaamista osana TerOpe-hanketta. Aineisto kerättiin DigCompEdu CheckIn
Self-reflection Tool -itsearviointityökaluun perustuvalla mittarilla, joka sisälsi 21 (strukturoitua) väittämää ja yhden avoimen kysymyksen. DigCompEdu-viitekehyksen kuutta osa-aluetta (ammatillinen sitoutuminen, digitaaliset resurssit, opettaminen ja oppiminen, arviointi, oppijoiden voimaannuttaminen ja oppijoiden digitaalisen osaamisen tukeminen) käytettiin sekä määrällisen aineiston keskiarvomuuttujien muodostamisessa että
laadullisen aineiston deduktiivis-induktiivisen analyysin runkona.
Opettajat olivat motivoituneita kehittämään digitaalista osaamistaan ja kokivat sen kehittämisen tarpeelliseksi. He laativat ja hallinnoivat digitaalista opetusmateriaalia ja käyttivät digitaalista teknologiaa säännöllisesti opetuksessa. Vähäiset resurssit, kuten riittämätön aika, tuki ja koulutus, vähensivät opettajien mahdollisuuksia kehittää digitaalista osaamistaan ja digitaalisen teknologian hyödyntämistä opetuksessa ja oppimisessa.
Tuloksia voidaan hyödyntää soteku-alan opettajien jatko- ja täydennyskoulutuksen sekä terveystieteiden opettajakoulutuksen kehittämisessä.
Opettajat tarvitsevat aikaa, tukea, koulutusta ja
käyttäjäystävällisiä järjestelmiä digitaalisen teknologian hyödyntämiseen opetuksessa ja oppimisessa.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]