Valmiuksien ja vaatimusten ristiriita - terveydenhoitajien kokemuksia tutkintoonsa sisältyneistä mielenterveysopinnoista
Axelin Anna; Salminen Leena; Lahti Mari; Putkuri Tiina
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022021619403
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus: Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa työskentelevien terveydenhoitajien kokemuksia tutkintoonsa sisältyneistä mielenterveysopinnoista ja opintojen vastaavuudesta terveydenhoitotyön vaatimuksiin.
Aineisto ja menetelmät: Aineisto kerättiin viidessä fokusryhmähaastattelussa maaliskuussa 2018 Etelä- ja Itä-Suomen alueelta. Haastateltavina oli lastenneuvolassa tai kouluterveydenhuollossa työskenteleviä terveydenhoitajia (n=24). Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulokset: Terveydenhoitajat kokivat, että mielenterveysopinnot olivat yksipuolisia eivätkä yhdistyneet terveydenhoitotyöhön. Opinnot koettiin niukkoina ja harjoittelukeskeisinä ja niissä korostui lääketieteen näkökulma sekä sairaus- ja aikuiskeskeisyys. Terveydenhoitajat kokivat mielenterveysopintojen antamien valmiuksien ja työn vaatimusten välillä epäsuhtaa. Opintojen koettiin antavan valmiudet hyvään ja empaattiseen vuorovaikutukseen. Tästä huolimatta terveydenhoitajat kokivat osaamattomuutta ja riittämättömyyttä kohdatessaan mielenterveysongelmia.
Päätelmät: Tutkimuksen tulokset tuovat esiin täydennyskoulutustarpeen. Nykyisen terveydenhoitajakoulutuksen vastaavuutta työn asettamiin mielenterveysosaamisen vaatimuksiin tulee selvittää tarkemmin.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]