Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uudistuminen toimialavaihtojen kautta ja sen tuottavuusvaikutukset

Pajarinen Mika; Kuosmanen Timo; Ali-Yrkkö Jyrki; Kuosmanen Natalia

Uudistuminen toimialavaihtojen kautta ja sen tuottavuusvaikutukset

Pajarinen Mika
Kuosmanen Timo
Ali-Yrkkö Jyrki
Kuosmanen Natalia
Katso/Avaa
ETLA-Muistio-Brief-106.pdf (169.5Kb)
Lataukset: 

The Research Institute of the Finnish Economy
URI
https://www.etla.fi/julkaisut/muistiot/uudistuminen-toimialavaihtojen-kautta-ja-sen-tuottavuusvaikutukset/
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081153927
Tiivistelmä

Yritysten perustamisten ja lopettamisten lisäksi yrityskenttä uudistuu myös sisältäpäin. Osa yrityksistä uudistaa tuote- ja palvelutarjontaansa niin paljon, että se johtaa toimialan vaihtumiseen. Tulosten perusteella alan vaihdokset ovat yllättävän yleisiä Suomen yrityskentässä. Niistä 2000-luvun alun yrityksistä, jotka jatkavat toimintaansa edelleen, peräti neljäsosa on vaihtanut toimialaa.

Kuten yritysten syntyminen ja lopettaminen myös tuote- ja palvelutarjonnan uudistuminen on osa toimialojen rakennemuutosta, ja se voi vaikuttaa niiden tuottavuuskasvuun. Tulosten mukaan toimialavaihdosten tuottavuusvaikutukset vaihtelevat aloittain ja ajankohdittain. Vähittäisillä alanvaihdoksilla on pääasiassa negatiivisia tuottavuusvaikutuksia, mikä viittaa siihen, että vaihdos on tehty yrityksen selviytymisen vuoksi.

Toisaalta suurilla eli radikaaleilla alanvaihdoksilla on pääsääntöisesti positiivinen tuottavuusvaikutus. Tämä tulos on tärkeä Suomen innovaatiopolitiikan kannalta, joka pyrkii kannustamaan yrityksiä uudistumiseen. Markkinoille pääsyn esteistä on tehty paljon tutkimusta keskittyen lähinnä aloittaviin yrityksiin. Esteet voivat kuitenkin vaikuttaa samalla tavalla myös niihin yrityksiin, jotka pyrkivät pääsemään markkinoille toimialavaihdoksen kautta. Alan vaihtaminen olisi siis tunnistettava eräänä markkinoille tulon muotona.

Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [19207]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste