Näytä suppeat kuvailutiedot

"Pidetään huolta ettei erotella tyttöjen ja poikien juttuja". Tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja sukupuolisensitiivisyyttä rakentavat diskurssit paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa

Susanna Itäkare; Mervi Eskelinen

dc.contributor.authorSusanna Itäkare
dc.contributor.authorMervi Eskelinen
dc.date.accessioned2022-10-27T12:27:51Z
dc.date.available2022-10-27T12:27:51Z
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/158773
dc.description.abstract<p>Tässä artikkelissa paneudumme siihen, miten yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja sukupuolisensitiivisyyttä rakennetaan diskursiivisesti paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Suomessa tasa-arvoa tulee edistää kaikilla elämänalueilla ja yksi sen keinoista on sukupuolisensitiivinen kasvatus. Laadullisen tutkimuksemme aineistona on 82, vuonna 2017 voimaan tullutta paikallista varhaiskasvatussuunnitelmaa, joita tutkimme kriittisen diskurssianalyysin keinoin. Tutkimuksemme liikkuu teoreettisesti sukupuolentutkimuksen kontekstissa. Diskurssianalyysin avulla tuotamme aineistostamme viisi yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja sukupuolisensitiivisyyttä rakentavaa diskurssia. Päätuloksemme on, että paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa tasa-arvodiskurssi on 2010-luvulla jo melko vahva, mutta se, miten tasa-arvoa kohti varhaiskasvatuksessa edetään, on vielä hyvin epäselvää ja jää varhaiskasvatussuunnitelmissa konkretisoimatta. Varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmiin tarvitaankin nykyistä selkeämpää, konkreettisempaa ja lapsilähtöisempää ohjausta sukupuolisensitiivisen pedagogiikan suunnittelemiseen, toteuttamiseen ja arvioimiseen. Lisäksi tarvitaan muun muassa henkilöstön koulutusta, asiantuntevaa pedagogista johtamista ja systemaattista toimintakulttuurin kehittämistä.<br /></p>
dc.language.isofi
dc.publisherSuomen varhaiskasvatus
dc.title"Pidetään huolta ettei erotella tyttöjen ja poikien juttuja". Tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja sukupuolisensitiivisyyttä rakentavat diskurssit paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
dc.identifier.urlhttps://jecer.org/fi/pidetaan-huolta-ettei-erotella-tyttojen-ja-poikien-juttuja-tasa-arvoa-yhdenvertaisuutta-ja-sukupuolisensitiivisyytta-rakentavat-diskurssit-paikallisissa-varhaiskasvatussuunnite/
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2021042823903
dc.relation.volume9
dc.contributor.organizationfi=lastentarhanopettajankoulutus|en=Kindergarten Teacher Education|
dc.contributor.organization-code2604203
dc.converis.publication-id52206461
dc.converis.urlhttps://research.utu.fi/converis/portal/Publication/52206461
dc.format.pagerange197
dc.format.pagerange229
dc.identifier.eissn2323-7414
dc.identifier.jour-issn2323-7414
dc.okm.affiliatedauthorItäkare, Susanna
dc.okm.discipline516 Educational sciencesen_GB
dc.okm.discipline516 Kasvatustieteetfi_FI
dc.okm.internationalcopublicationnot an international co-publication
dc.okm.internationalityDomestic publication
dc.okm.typeJournal article
dc.publisher.countrySuomifi_FI
dc.publisher.countryFinlanden_GB
dc.publisher.country-codeFI
dc.relation.ispartofjournalJournal of Early Childhood Education Research
dc.relation.issue2
dc.year.issued2020


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot