Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kielellisesti vastuullista pedagogiikkaa ja oppilaan tukemista: Suomalaisten opettajien käsityksiä kielen merkityksestä opetuksessa

Alisaari Jenni; Heikkola Leena Maria

Kielellisesti vastuullista pedagogiikkaa ja oppilaan tukemista: Suomalaisten opettajien käsityksiä kielen merkityksestä opetuksessa

Alisaari Jenni
Heikkola Leena Maria
Katso/Avaa
Final draft (82.58Kb)
Lataukset: 

Koulutuksen tutkimuslaitos
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042823932
Tiivistelmä

Tässä artikkelissa tarkastelemme sisällönanalyysin avulla perusopetuksen ja lukiokoulutuksen
opettajien (n = 627) käsityksiä kielen vaikutuksesta oppimiseen ja heidän kykyään toimia kielellisesti
vastuullisesti. Lisäksi nostamme tutkimusaineistostamme esiin erilaisia opettajaprofiileita.
Tarkastelemme aineistoa Lucasin ja Villegasin kielellisesti vastuullisen opetuksen viitekehyksessä
keskittyen maahanmuuttajataustaisiin suomenoppijoihin. Aineistosta nousevat esiin seuraavat, osin
limittäiset opettajaprofiilit: kielen oppimisesta tietoiset opettajat (67 %), oppilaan oppimisen
tukemisesta vastuun ottavat opettajat (71 %) ja toisiin kollegoihin tukeutuvat opettajat (29 %).
Opettajista 33 prosenttia voitiin tutkimuksessamme luokitella kielellisesti vastuullisiksi, kun taas 23
prosenttia etsi syitä oppilaan kielellisiin haasteisiin kielen ulkopuolelta. Opettajat, jotka ymmärsivät,
miten kielenoppiminen vaikuttaa oppimiseen, ilmensivät kyselyvastauksissaan kielellisesti
vastuullisen pedagogiikan piirteitä. Nämä kielellisesti vastuulliset opettajat osasivat myös parhaiten
perustella pedagogista toimintaansa. Tulokset osoittavat, että tieto kielenoppimisesta edesauttaa
kielellisesti vastuullisen pedagogiikan soveltamista ja kykyä perustella omia pedagogisia ratkaisuja.
Tämä on hyvä huomioida myös opettajien koulutuksessa ja täydennyskoulutuksessa.

Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [19207]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste