dc.contributor.author | Jytilä Riitta | |
dc.contributor.author | Kekki Niina | |
dc.date.accessioned | 2022-10-27T12:28:11Z | |
dc.date.available | 2022-10-27T12:28:11Z | |
dc.identifier.uri | https://www.utupub.fi/handle/10024/158807 | |
dc.description.abstract | <p>Artikkelissa käsitellään lukupiiriä aikuisten maahanmuuttaneiden yhteisöllisen oppimisen menetelmänä. Lähtökohtana on suomen kielen oppimisen edistäminen ja näkemys kielestä kulttuurin erottamattomana osana. Lukupiirien potentiaalia toisen kielen oppimisen kontekstissa ei ole juuri tutkittu. Tavoitteemme onkin tuottaa tutkimuspohjaisia lähestymistapoja kaunokirjallisuuteen osallistavana ja yhteisöllisenä pedagogisena toimintana. Aineistona ovat syksyllä 2020 korkeakoulutettujen maahanmuuttaneiden lukupiirin keskustelut, lukupäiväkirjat ja loppuhaastattelut. <br></p><p>Korostamme dialogisuutta painottavaa oppimiskäsitystä: oppiminen on sosiaalista toimintaa. Lähestymme dialogisuutta ylirajaisuuden kautta: se haastaa kulttuurien vastakkainasettelua tai niiden näkemistä toisistaan erillisinä kokonaisuuksina. Hyödynnämme kirjallisuuspedagogiikkaa ja kirjallisuuden ylirajaisuuden teoriaa sekä feminististä pedagogiikkaa, joka painottaa paikantumista sekä eroja ja valtasuhteita tiedontuotannossa. <br></p><p>Kehittelemämme ajatus ”ylirajaisesta lukemisesta” ottaa huomioon osallistujien erilaiset kielelliset taustat ja lähtömaat. Pohdimme lukemisen ylirajaisuutta yhteisöllisen oppimisympäristön edistämisen kannalta. Tutkimme ’oletetun lukijan’ avulla kulttuuristen erontekojen hankaluuksia ja lukupiirin tuottamia tai purkamia rajanvetoja ’meidän’ ja ’muiden’ välillä. Lopuksi keskitymme lukupiirikirjan valintakriteereihin kielen oppimisen kannalta ja avaamme näkökulmaamme kaunokirjallisuuden hyötyyn kielen oppimisessa.<br></p> | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Kohti ylirajaista lukemista. Lukupiiri aikuisten maahanmuuttaneiden yhteisöllisen oppimisen menetelmänä | |
dc.identifier.url | https://doi.org/10.33336/aik.120034 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi-fe2022081153950 | |
dc.relation.volume | 42 | |
dc.contributor.organization | fi=suomen kieli ja suomalais-ugrilainen kielentutkimus|en=Department of Finnish and Finno-Ugric Languages| | |
dc.contributor.organization | fi=kirjallisuustieteet ja kirjoittaminen|en=Literary Studies and Creative Writing| | |
dc.contributor.organization-code | 2602110 | |
dc.contributor.organization-code | 2602222 | |
dc.converis.publication-id | 175512564 | |
dc.converis.url | https://research.utu.fi/converis/portal/Publication/175512564 | |
dc.format.pagerange | 119 | |
dc.format.pagerange | 132 | |
dc.identifier.jour-issn | 0358-6197 | |
dc.okm.affiliatedauthor | Jytilä, Riitta | |
dc.okm.affiliatedauthor | Kekki, Niina | |
dc.okm.discipline | 6122 Literature studies | en_GB |
dc.okm.discipline | 516 Kasvatustieteet | fi_FI |
dc.okm.discipline | 6122 Kirjallisuuden tutkimus | fi_FI |
dc.okm.discipline | 516 Educational sciences | en_GB |
dc.okm.discipline | 6121 Kielitieteet | fi_FI |
dc.okm.discipline | 6121 Languages | en_GB |
dc.okm.internationalcopublication | not an international co-publication | |
dc.okm.internationality | Domestic publication | |
dc.okm.type | Journal article | |
dc.publisher.country | Finland | en_GB |
dc.publisher.country | Suomi | fi_FI |
dc.publisher.country-code | FI | |
dc.relation.doi | 10.33336/aik.120034 | |
dc.relation.ispartofjournal | Aikuiskasvatus | |
dc.relation.issue | 2 | |
dc.year.issued | 2022 | |