Näytä suppeat kuvailutiedot

Kohti ylirajaista lukemista. Lukupiiri aikuisten maahanmuuttaneiden yhteisöllisen oppimisen menetelmänä

Jytilä Riitta; Kekki Niina

dc.contributor.authorJytilä Riitta
dc.contributor.authorKekki Niina
dc.date.accessioned2022-10-27T12:28:11Z
dc.date.available2022-10-27T12:28:11Z
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/158807
dc.description.abstract<p>Artikkelissa käsitellään lukupiiriä aikuisten maahanmuuttaneiden yhteisöllisen oppimisen menetelmänä. Lähtökohtana on suomen kielen oppimisen edistäminen ja näkemys kielestä kulttuurin erottamattomana osana. Lukupiirien potentiaalia toisen kielen oppimisen kontekstissa ei ole juuri tutkittu. Tavoitteemme onkin tuottaa tutkimuspohjaisia lähestymistapoja kaunokirjallisuuteen osallistavana ja yhteisöllisenä pedagogisena toimintana. Aineistona ovat syksyllä 2020 korkeakoulutettujen maahanmuuttaneiden lukupiirin keskustelut, lukupäiväkirjat ja loppuhaastattelut. <br></p><p>Korostamme dialogisuutta painottavaa oppimiskäsitystä: oppiminen on sosiaalista toimintaa. Lähestymme dialogisuutta ylirajaisuuden kautta: se haastaa kulttuurien vastakkainasettelua tai niiden näkemistä toisistaan erillisinä kokonaisuuksina. Hyödynnämme kirjallisuuspedagogiikkaa ja kirjallisuuden ylirajaisuuden teoriaa sekä feminististä pedagogiikkaa, joka painottaa paikantumista sekä eroja ja valtasuhteita tiedontuotannossa. <br></p><p>Kehittelemämme ajatus ”ylirajaisesta lukemisesta” ottaa huomioon osallistujien erilaiset kielelliset taustat ja lähtömaat. Pohdimme lukemisen ylirajaisuutta yhteisöllisen oppimisympäristön edistämisen kannalta. Tutkimme ’oletetun lukijan’ avulla kulttuuristen erontekojen hankaluuksia ja lukupiirin tuottamia tai purkamia rajanvetoja ’meidän’ ja ’muiden’ välillä. Lopuksi keskitymme lukupiirikirjan valintakriteereihin kielen oppimisen kannalta ja avaamme näkökulmaamme kaunokirjallisuuden hyötyyn kielen oppimisessa.<br></p>
dc.language.isofi
dc.titleKohti ylirajaista lukemista. Lukupiiri aikuisten maahanmuuttaneiden yhteisöllisen oppimisen menetelmänä
dc.identifier.urlhttps://doi.org/10.33336/aik.120034
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2022081153950
dc.relation.volume42
dc.contributor.organizationfi=suomen kieli ja suomalais-ugrilainen kielentutkimus|en=Department of Finnish and Finno-Ugric Languages|
dc.contributor.organizationfi=kirjallisuustieteet ja kirjoittaminen|en=Literary Studies and Creative Writing|
dc.contributor.organization-code2602110
dc.contributor.organization-code2602222
dc.converis.publication-id175512564
dc.converis.urlhttps://research.utu.fi/converis/portal/Publication/175512564
dc.format.pagerange119
dc.format.pagerange132
dc.identifier.jour-issn0358-6197
dc.okm.affiliatedauthorJytilä, Riitta
dc.okm.affiliatedauthorKekki, Niina
dc.okm.discipline6122 Literature studiesen_GB
dc.okm.discipline516 Kasvatustieteetfi_FI
dc.okm.discipline6122 Kirjallisuuden tutkimusfi_FI
dc.okm.discipline516 Educational sciencesen_GB
dc.okm.discipline6121 Kielitieteetfi_FI
dc.okm.discipline6121 Languagesen_GB
dc.okm.internationalcopublicationnot an international co-publication
dc.okm.internationalityDomestic publication
dc.okm.typeJournal article
dc.publisher.countryFinlanden_GB
dc.publisher.countrySuomifi_FI
dc.publisher.country-codeFI
dc.relation.doi10.33336/aik.120034
dc.relation.ispartofjournalAikuiskasvatus
dc.relation.issue2
dc.year.issued2022


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot