Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jaetut haasteet ja ratkaisut - opettajien digipedagogisten erikoistumiskoulutusten koulutusasteet ylittävä yhteistyöpaja

Niinimäki Jukka; Korhonen Anne-Maria; Airola Jenni; Veermans Marjaana; Ryymin Essi; Lallimo Jiri

Jaetut haasteet ja ratkaisut - opettajien digipedagogisten erikoistumiskoulutusten koulutusasteet ylittävä yhteistyöpaja

Niinimäki Jukka
Korhonen Anne-Maria
Airola Jenni
Veermans Marjaana
Ryymin Essi
Lallimo Jiri
Katso/Avaa
Final draft (174.1Kb)
Lataukset: 

Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö - OKKA-säätiö
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042720595
Tiivistelmä



Artikkelissa esitellään kahden opettajien digipedagogisen
erikoistusmiskoulutuksen
yhteinen työpaja. Työpajan tavoitteena oli tuoda eri koulutusasteilla toimivia
digipedagogiikkaan erikoistuvia opettajia yhteen pohtimaan vahvuuksia ja
haasteita, joita koulutuksen kentällä digitalisaation myötä on esiintynyt, sekä
kehittämään yhdessä ratkaisuja esiin nousseisiin haasteisiin. Työpajaan
osallistui 30 opettajaa, jotka edustivat perus- ja lukioastetta sekä
ammatillista toista astetta ja ammattikorkeakouluja. Työpajan aikana opettajat
vastasivat kyselyyn liittyen heidän näkemyksiinsä omasta ja oman organisaationsa
digipedagogisesta kehittämisestä. Lisäksi työpajan learning cafe -tyyppinen
työskentely nauhoitettiin. Nauhoitettu aineisto analysoitiin laadullisen
sisällönanalyysin avulla. Kaikkien koulutusasteiden opettajien yhteisesti
tunnistamat digipedagogisen kehittämisen haasteet liittyivät ennen kaikkea
opettajien osaamisen kehittämiseen ja digipedagogisen muutoksen systemaattiseen
johtamiseen. Ratkaisuiksi ehdotettiin osaamisen kehittämisen
tavoitteellistamista, seurantaa ja resursointia sekä opettajien sitouttamista
ja palkitsemista. Opettajat ehdottivat myös yhteistyötä yli oppilaitos- ja
kuntarajojen digiratkaisuissa ja osaamisen kehittämisessä. Vahvuutena
digipedagogiselle kehittämiselle opettajat kokivat kansallisten linjausten,
kuten koulutusreformien ja hallitusohjelman, tuen digikehitykselle ja
”kehittämisnosteen”. Artikkelissa pohditaan lisäksi, miksi koulutusasterajat
ylittävä yhteistyö on tärkeää digipedagogiselle kehittämiselle.



 




Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [19207]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste