Inklusiivisen pedagogiikan johtaminen varhaiskasvatuksessa
Eero Laakkonen; Paula Laakso; Päivi Pihlaja
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042825167
Tiivistelmä
Artikkelissa tarkastellaan kuntatason varhaiskasvatuksen ylemmän johdon käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen pedagogiikan johtamisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa selvitetään kumpaan johtamisen osa-alueeseen, leadership vai management,varhaiskasvatuksen johtajien toiminta painottuu. Tämän jälkeen analysoidaan, miten johtamisen osa-alueet ovat yhteydessä johtajien inkluusionäkemykseen, miten varhaiskasvatusjohtajat käsittävät inkluusion ja millaista inklusiivisen pedagogiikan johtaminen on varhaiskasvatuksessa. Aineisto on kerätty eri puolelta Suomea. Tämän tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että varhaiskasvatusjohtajien työ painottuu asioiden johtamiseen (management) ihmisten johtamisen (leadership) jäädessä vähemmälle huomiolle. Johtajan panos työyhteisön pedagogiselle johtamiselle edellyttää Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan muutosta toimintakulttuurissa. Johtajien asennoituminen inkluusiota kohtaan on myönteistä, mutta käytännön implementointiin tarvitaan vielä keinoja.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]