”Pienikin kultahippu potilaan mieleen saattaa poikia myöhemmin kultaharkon” - MOOCilla hoitava viestintä haltuun
Talasma Hannamari; Köhler Harry; Tiirikainen Pirjo; Pekkarinen Virve
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102752613
Tiivistelmä
Viimeisten vuosien aikana digitaalisuus opetuksessa, avoimet oppimateriaalit sekä kaikille avoimet verkkokurssit eli MOOCit (Massive Open Online Course) ovat kasvattaneet suosiotaan. Lisäksi koronaviruspandemia on johtanut siihen, että etäopetuksen ja -opiske- lun merkitys on kasvanut entisestään ja digitaalisia oppimisen ratkaisuja hyödynnetään yhä enemmän. Tässä artikkelissa tarkastellaan automaattisesti arvioitavaa kurssia digitaalisena oppimi- sen mahdollisuutena opinnolla, jonka teemana on vuorovaikutukseen vahvasti liittyvä hoitavan viestinnän menetelmä.
Usein ajatellaan, että vuorovaikutusta tai siihen liittyviä menetelmiä voi oppia vain vuorovaikuttamalla, jolloin itsenäisesti suoritettava automaattisesti arvioitu MOOC ei välttämättä ole ensimmäisenä mielessä opetusmenetelmänä. Vuorovaikutukseen liittyvää hoitavan viestinnän menetelmää on kuitenkin mahdollis- ta opiskella joustavan ja avoimen oppimismahdollisuuden tarjoavan MOOCin kautta. Silloin on tärkeä huomi- oida opiskelijan itsenäisen oppimisen tukeminen mm. hyvän ohjeistuksen kautta.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]