Näytä suppeat kuvailutiedot

Digiajan peruskoulu

Syvänen Antti; Kaarakainen Meri-Tuulia; Kivinen Antero; Viteli Jarmo; Tanhua-Piiroinen Erika; Kaarakainen Suvi-Sadetta

dc.contributor.authorSyvänen Antti
dc.contributor.authorKaarakainen Meri-Tuulia
dc.contributor.authorKivinen Antero
dc.contributor.authorViteli Jarmo
dc.contributor.authorTanhua-Piiroinen Erika
dc.contributor.authorKaarakainen Suvi-Sadetta
dc.date.accessioned2022-10-28T12:35:47Z
dc.date.available2022-10-28T12:35:47Z
dc.identifier.isbn978-952-287-634-8
dc.identifier.issn2342-6799
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/160661
dc.description.abstract<p>Tässä loppuraportissa esitellään Digiajan peruskoulu -hankkeen aineistonkeruun (2017–2018) keskeisiä tuloksia perusopetuksen digitalisaation tilasta strategian, toimintaympäristön, opettajien ja oppilaiden digitaalisen osaamisen, digiresurssien hyödyntämisen sekä kehittymisen ja tuen näkökulmista. Samalla arvioidaan koulujen digitalisaatioprosessin tasa-arvoista toteutumista. Kohderyhminä ovat olleet perusopetuksen koulujen rehtorit, opettajat ja oppilaat. Koulujen strategiatyössä on tapahtunut seurantavuosien aikana positiivista, mutta hidasta kehitystä. Kouluilla on yhä useammin yhteinen visio digitalisaatiosta, ja sen toteutumista tuetaan työyhteisöissä. Digitalisaatio otetaan aiempaa tavoitteellisemmin huomioon opetuksen kokonaissuunnittelussa. Tavoitteita arvioidaan kouluissa hieman useammin kuin aiemmin, ja otetaan huomioon myös opettajan henkilökohtaiset kehitystavoitteet. Kehitettävää löytyy vielä etenkin digitaalisten verkko- ja oppimisympäristöjen laadun säännöllisessä arvioinnissa. Opettajien digitaaliset taidot ovat tarkasteluvuosien aikana parantuneet merkitsevästi, ja erityisesti niiden opettajien kohdalla, jotka osallistuivat molempien tarkasteluvuosien mittauksiin. Osaaminen on yhteydessä digipalvelujen ja ohjelmistojen käyttöaktiivisuuteen arjessa, saatuun digiaiheiseen täydennyskoulutukseen sekä koettuun luottamukseen omia taitojaan kohtaan. Opettajien digitaalisten taitojen hallinta painottuu edelleen nuorimpiin ikäluokkiin ja miesopettajiin. Oppilaiden digitaalisessa osaamisessa ei ole tapahtunut muutoksia tarkasteluvuosien välillä. Tilannetta on syytä seurata ja mittaustuloksia kerätä pidemmältä ajalta. Oppimismenetelmät painottuvat edelleen perinteisiin kirjoihin, vihkoihin ja monisteisiin, jolloin digitaalisen osaamisen karttuminen jää ohueksi. Opetussuunnitelman perusteiden laaja-alaisissa osaamistavoitteissa korostettu oppilaiden oma aktiivisuus teknologian käytössä ei vielä toteudu. Digitalisaatioprosessissa on nähtävissä eroja kuntien välillä ja niiden sisällä. Näiden erojen kehityksestä on jatkossa syytä hankkia ajantasaista tietoa, jotta korjaavat toimenpiteet osataan kohdistaa oikein. Tulevaisuuden kansalaisuuden näkökulmasta on tärkeää tarjota lapsille ja nuorille tasavertaiset mahdollisuudet kartuttaa digiosaamistaan osana perusopetusta.<br /></p>
dc.language.isofi
dc.publisherValtioneuvoston kanslia
dc.relation.ispartofseriesValtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja
dc.titleDigiajan peruskoulu
dc.identifier.urlhttp://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-634-8
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2021042825368
dc.relation.volume6
dc.contributor.organizationfi=yhteisk. tdk yhteiset|en=Yhteisk. tdk yhteiset|
dc.contributor.organizationfi=koulutussosiologian tutkimuskeskus RUSE|en=Research Unit for the Sociology of Education (RUSE)|
dc.contributor.organization-code2603000
dc.contributor.organization-code2603309
dc.converis.publication-id39332184
dc.converis.urlhttps://research.utu.fi/converis/portal/Publication/39332184
dc.okm.affiliatedauthorKaarakainen, Meri-Tuulia
dc.okm.affiliatedauthorKivinen, Antero
dc.okm.affiliatedauthorKaarakainen, Suvi-Sadetta
dc.okm.discipline5141 Sosiologiafi_FI
dc.okm.discipline5141 Sociologyen_GB
dc.okm.internationalcopublicationnot an international co-publication
dc.okm.internationalityDomestic publication
dc.okm.typeReport
dc.publisher.countryFinlanden_GB
dc.publisher.countrySuomifi_FI
dc.publisher.country-codeFI
dc.publisher.placeHelsinki
dc.year.issued2019


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot