Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kielen ja luku- ja kirjoitustaidon opetus taiteen avulla. Metodologinen ja teoreettinen viitekehys sekä opetusmenetelmä

Veronika Varhegyi; Veronika Hackl; Maarit Mutta; Augustin Lefebvre; Pauliina Peltonen; Julia Nyikos

Kielen ja luku- ja kirjoitustaidon opetus taiteen avulla. Metodologinen ja teoreettinen viitekehys sekä opetusmenetelmä

Veronika Varhegyi
Veronika Hackl
Maarit Mutta
Augustin Lefebvre
Pauliina Peltonen
Julia Nyikos
Katso/Avaa
LALI_Folder-Finnish-2018_10_12.pdf (5.111Mb)
Lataukset: 

LALI project
URI
http://www.lali-project.eu/finnish/#1fi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042719886
Tiivistelmä



Jälkiteollisissa yhteiskunnissa
työllisyystilanne ja sosiaalinen osallisuus riippuvat ratkaisevasti
perustaitojen ja ns. pehmeiden taitojen osaamisesta, joihin kuuluvat koti-
ja/tai paikalliskielen luku- ja kirjoitustaidot, kulttuurienvälisen viestinnän taidot
ja sosiaaliset taidot. Tutkimukset osoittavat, että vähemmän koulutetut ja
heikompitaitoiset aikuiset ovat taloudellisesti ja sosiaalisesti
väliinputoajien asemassa; he työllistyvät matalapalkkaisille aloille, samaan
aikaan kun heidän heikot luku- ja kirjoitustaitonsa vaikuttavat madaltavasti
heidän omanarvontuntoonsa. Makrotalouden tasolla heikosti lukevien ja kirjoittavien
suuri määrä laskee maan bruttokansantuotetta (BKT) (taloudellinen yhteistyö- ja
kehittämisjärjestö [OECD]/Kanadan tilastokeskus Statistics Canada, 2000). Esimerkiksi
vuonna 2011 Ranskassa toteutettu kyselytutkimus osoitti, että 16–65-vuotiaista
aikuisista vain 7,7 % saavutti korkeimman luku- ja kirjoitustaidon tason
verrattuna 11,8 % keskiarvoon muissa tutkimukseen osallistuneissa OECD-maissa
(OECD, 2011). Lisäksi heikoimman luku- ja kirjoitustaitotuloksen saaneiden
aikuisten prosenttimäärä on korkeampi Ranskassa (21,6 %) kuin muissa
OECD-maissa, joissa keskiarvo on 15,5 % (OECD, 2011). Siksi on ratkaisevan
tärkeää kehittää uusia pedagogisia työkaluja, joilla parannetaan vähemmän
koulutettujen aikuisten perustaitoja ja pehmeitä taitoja sekä opetetaan maahanmuuttajille
isäntämaan kieltä ja kulttuuria sekä henkilökohtaisella (henkilökohtainen
kasvu) että sosiaalisilla tasoilla (reilumpi ja tasa-arvoisempi yhteiskunta).



Kielen
ja luku- ja kirjoitustaidon opetus taiteen avulla
(Language
and literacy learning through art
– LALI) -projekti sisällyttää kielen ja
luku- ja kirjoitustaidon oppimisen kulttuuriopetukseen liittämällä mukaan
tehtäviä museossa ja luokkahuoneessa. Luokkahuoneen lisäksi oppimista
siirretään tosielämän ympäristöön, erityisesti museoihin, mikä luo stimuloivia
olosuhteita vertaisoppimiselle. Taiteesta (eli kulttuurin keskeisestä osasta)
tulee siten ratkaiseva resurssi sosiaalisen ja kielellisen integraation
edistämisessä. Tämä opas on osa erilaisten ammattilaisille suunnattujen
tuotteiden ja työkalupakkien sarjaa, joka on saatavilla LALI:n luoman
verkkoresurssikeskuksen kautta (http://www.lali-project.eu/materials/).
Lisäksi LALI on kehittänyt mobiilisovelluksen nimeltä Art App, joka tukee ja
vahvistaa museoissa tapahtuvaa oppimista. Pääasiallisesti Art App auttaa
opettajia valmistelemaan paikan päällä tapahtuvia tehtäviä, helpottaa kielitaidon
ja luku- ja kirjoitustaidon kehittämistä ja harjoittelemista sekä tarjoaa
osallistujille mahdollisuuden harjoittaa myös heidän digitaalista osaamistaan.
LALI tarjoaa opettajille
myös videopohjaisen arviointityökalun ja työkalupakin, joilla opettajat voivat
kohentaa pedagogisia taitojaan sekä arvioida ja mukauttaa omia
lähestymistapojaan ja metodejaan ryhmäkohtaisesti työpajojen välissä.
Videotallenteet auttavat opettajia alati muokkaamaan omaa opetustaan, mikä
auttaa heitä kommunikoimaan tehokkaammin osallistujien kanssa projektin aikana.
Videotallenteet museotyöpajoista ja opettajien valitsemien jaksojen
katseleminen auttavat osallistujia parantamaan suoritustaan ja kehittävät
heidän vieraan kielen ja kulttuurisanaston perusosaamistaan. Tämä
lähestymistapa sallii myös yksilöllisen seurannan oppimispolkujen luomisen
(Eloranta & Jalkanen, 2015).











Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [19207]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste