Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Verkottunut leikki osana esiopetusta: Lelujen Internet leikillisen oppimisen välineenä

Katriina Heljakka; Pirita Ihamäki

Verkottunut leikki osana esiopetusta: Lelujen Internet leikillisen oppimisen välineenä

Katriina Heljakka
Pirita Ihamäki
Katso/Avaa
75048-Artikkelin teksti-102049-1-10-20180915(1).pdf (456.4Kb)
Lataukset: 

doi:10.23994/lk.75048
URI
https://journal.fi/lahikuva/article/view/75048
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042720497
Tiivistelmä


Tässä artikkelissa selvitetään nykyajan verkottuneiden älylelujen soveltuvuutta esiopetuksen välineiksi tarkastelemalla esikouluikäisten lasten leikkiä näillä leluilla. Tutkimme aihetta monilukutaidon, leikin ja oppimisen näkökulmista. "Lelujen Internet" toimii osana muihin leluihin, tietokoneisiin, mobiililaitteisiin ja verkkoyhteisöihin kytkeytyvää leikkiä muodostaen alustan, joka tarjoaa sekä uusia viihteellisiä että myös opetuksellisia kokemuksia nykyajan leikkijöille. Tapaustutkimuksemme käsittää neljä Lelujen Internetiin verkottunutta hahmolelutyyppiä, jotka ovat Hatchimals-lelu, CogniToysin Dino, Fisher-Pricen Smart Toy Bear ja Wonder Workshopin Dash-robotti. Pohdimme näillä leluilla tapahtuvaa leikkiä esiopetuksen kontekstissa. Olemme kiinnostuneita siitä, miten tutkimukseemme valittujen Lelujen Internetiä edustavien leikkivälineiden opetukselliset tarjoumat (tai affordanssit) vastaavat lasten leikissä havainnoituja ja toteutuvia leikin muotoja. Kysymme 5–6-vuotiaiden esikoululaisten parissa keräämiimme ryhmähaastatteluihin ja lelutesteihin perustuvaa aineistoa hyödyntäen, millaisia oppimismahdollisuuksia Lelujen Internetiin voisi liittyä esiopetuksen yhteydessä. Näemme verkottuneen esineleikin soveltuvan käytettäväksi osana suomalaista esiopetusta, mikäli verkottuneiden älylelujen käyttö on suunniteltua ja siinä huomioidaan leikkivälineiden monipuoliset tarjoumat ja niiden edellyttämä monilukutaito.


Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [19207]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste