Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia koronapandemian aiheuttamista muutoksista työssä keväällä 2020

Ruokonen Inkeri; Gillberg Susanna

Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia koronapandemian aiheuttamista muutoksista työssä keväällä 2020

Ruokonen Inkeri
Gillberg Susanna
Katso/Avaa
111295-Artikkelin teksti-226874-1-10-20220318.pdf (1.630Mb)
Lataukset: 

Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
doi:10.33350/ka.111295
URI
https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/111295
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022081154167
Tiivistelmä

Koronavirustaudin (Covid-19) aiheuttama pandemia toi poikkeusolot myös suomalaiseen varhaiskasvatukseen maaliskuussa 2020. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, miten varhaiskasvatuksen henkilöstö koki päiväkoteihin kohdistuneet toimenpiteet maalis–kesäkuussa 2020 erityisesti työyhteisön ja työtehtävissä tapahtuneiden muutosten näkökulmasta. Tutkimusaineistona käytettiin Lastentarhamuseon nykydokumentointitarkoitukseen keräämää verkkokyselyaineistoa, johon vastasi 587 varhaiskasvatuksen työntekijää ympäri Suomea 26.3.–30.6.2020 välisenä aikana. Tutkimusaineistoa analysoitiin aineistolähtöisen laadullisen sisällönanalyysin periaattein. Aineisto pelkistettiin ja ryhmiteltiin poimimalla vastausten ydinviestit, joista muodostettiin yksinkertaistettuja teemoja tulkintaa varten. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemukset poikkeusajalta vaihtelivat. Poikkeustilannetta käsiteltiin toisissa työyhteisöissä lähinnä jakamalla virallisia tiedotteita, kun toisissa työyhteisöissä yhteinen keskustelu koettiin tärkeäksi. Poikkeusaikana varhaiskasvatuksen henkilöstöllä oli esimerkiksi enemmän aikaa paneutua varhaiskasvatussuunnitelmien kirjaamiseen ja oppimisympäristön järjestämiseen. Muutoksia raportoitiin myös pedagogiikassa, ja osa päiväkodeista alkoi järjestää niin kutsuttua etävarhaiskasvatusta, vaikkei siihen ollut mitään yleisiä ohjeistuksia tai välineitä. Koronaviruksen aiheuttamat poikkeusolot voidaan nähdä päiväkodeissa työyhteisöä kohdanneena kriisitilanteena. Päiväkotien johtajat ovat avainasemassa vastaavien kriisien käsittelyssä, ja tutkimustulokset osoittavat, millaisiin asioihin ja toimenpiteisiin henkilöstö olisi kaivannut tukea erityisesti varhaiskasvatuksen johdolta.

Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [19207]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste