Näytä suppeat kuvailutiedot

Yrittäjyys yliopistokeskuksen brändinä

Lenita Nieminen; Riikka Franzén (2018-12-19T00:00:00)

dc.contributor.authorLenita Nieminen
dc.contributor.authorRiikka Franzén
dc.date.accessioned2022-10-28T12:45:14Z
dc.date.available2022-10-28T12:45:14Z
dc.date.issued2018-12-19T00:00:00
dc.identifier.isbn978-952-335-245-2
dc.identifier.issn243-3376
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/161811
dc.description.abstract<p>Paperissamme tarkastelemme yrittäjyyskäsityksiä monialaisessa suomalaisessa yliopistokeskuksessa.</p><p>Yrittäjyyteen ja yrittäjämäiseen käyttäytymiseen oppimista ja yrittäjämäistä tapaa toimia on alettu</p><p>pohtia enemmän yrittäjyyden tutkimuksessa vasta 2000-luvulla. Tutkimuksen mukaan oppiminen ja</p><p>yrittäjyyteen kehittyminen tapahtuu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa (Rae, 2004; Pittaway & Cope,</p><p>2007; Hägg, 2011). Yhteisöön osallistuminen nähdään kasvamisen prosessina, jonka aikana yksilö</p><p>vähitellen omaksuu yhteisön ajattelu- ja toimintakäytäntöjä, uskomuksia ja arvoja ja samalla luo</p><p>uudestaan omaa yrittäjän identiteettiään (Hägg 2011). Yrittäjyysvalmennus ja -opetus ovat</p><p>perinteisesti keskittyneet yritystoiminnan kehittämiseen, jossa yksilö on jäänyt vähemmälle</p><p> </p><p>huomiolle. Yrittäjyysvalmennuksen tutkimuksessa painotetaan lähestymistapaa, joka auttaa</p><p> </p><p>valmennettavaa löytämään omat voimavaransa ja vahvistamaan hänen itseluottamustaan.</p><p> </p><p>Yrittäjyyden käsite opetuksessa on laajentunut yrityksen perustamista kattavammaksi ja on syntynyt</p><p> </p><p>tarve pohtia yrittäjyyden luonnetta ja lähestymistapoja yrittäjyyden opettamiseen.</p><p> </p><p>Tutkimuksemme tarkoitus on kartoittaa monialaisen yliopistokeskuksen opiskelijoiden ja</p><p> </p><p>henkilökunnan mielikuvia yrittäjyydestä ja yrittäjyysopetuksesta sekä yliopistokeskuksesta</p><p> </p><p>opiskeluyhteisönä, sekä miten näkemys yrittäjyydestä ja yliopistokeskuksen brändi voivat tukea</p><p> </p><p>toisiaan. Teoreettinen viitekehys koostuu käsitteistä yrittäjyyden houkuttelevuus; yhteisö; ja</p><p> </p><p>brändipääoma. Tutkimuksemme aineistona ovat opiskelijoiden ja yliopistokeskuksen johdon</p><p> </p><p>haastattelut.</p><p> </p><p>Yliopisto-opintojen kartuttama osaaminen on abstraktia eikä suoraan anna osaamista yrityksen</p><p> </p><p>perustamiseen. Opiskelijoiden näkemys yrittäjyydestä ei ole kovinkaan myönteinen, se nähdään aina</p><p> </p><p>läsnä olevana, valintana, johon pitää sitoutua loppuelämäksi. Yliopistokoulutuksen ei anna riittäviä</p><p> </p><p>valmiuksia yrittäjyyteen. Yliopistokeskusta ei tunneta; koettiin lämminhenkisenä ja rentona, kokoaa</p><p> </p><p>yhteen.</p><p> </p><p></p><b></b><p><b>Avainsanat: </b>opiskelijayrittäjyys, yrittäjyyden houkuttelevuus, yhteisö, brändi</p><p><br /></p>
dc.format.extent46
dc.language.isofi
dc.publisherLappeenrannan teknillinen yliopisro
dc.relation.ispartofseriesTutkimusraportit – Research reports
dc.titleYrittäjyys yliopistokeskuksen brändinä
dc.identifier.urlhttp://urn.fi/URN:ISBN:978-952-335-245-2
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2021042826397
dc.relation.volume83
dc.contributor.organizationfi=Porin hankerahoitus|en=Porin hankerahoitus|
dc.contributor.organization-code2608802
dc.converis.publication-id38024120
dc.converis.urlhttps://research.utu.fi/converis/portal/Publication/38024120
dc.format.pagerange14
dc.okm.affiliatedauthorFranzen, Riikka
dc.okm.affiliatedauthorNieminen, Lenita
dc.okm.discipline512 Liiketaloustiedefi_FI
dc.okm.discipline512 Business and managementen_GB
dc.okm.internationalcopublicationnot an international co-publication
dc.okm.internationalityDomestic publication
dc.okm.typeO2 Other
dc.publisher.placeLappeenranta
dc.relation.conferenceYrittäjyyskasvatuspäivät
dc.title.bookYKTT2018: Yrittäjyyskasvatuspäivät 2018 : Abstraktikirja
dc.year.issued2018


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot